استرس چه بلایی سر موهایتان می‌آورد؟!

استرس چه بلایی سر موهایتان می‌آورد؟!

محققان می‌گویند استرس می‌تواند مو‌ها را خاکستری کند، اما جالب اینجاست که این روند قابل برگشت است.

کد خبر : ۹۶۲۷۷
بازدید : ۲۴۶۳۸

ما همیشه ظن داشتیم که بین استرس و پیدایش مو‌های سفید یا خاکستری رابطه‌ای وجود دارد. در حقیقت، مطالعات اولیه بر روی موش‌ها این ارتباط را ثابت کرده است. با این حال تاکنون این مسئله به طور قاطع در انسان‌ها اثبات نشده بود و جای شک و تردید داشت.

اکنون سرانجام محققان کالج پزشکان و جراحان دانشگاه "کلمبیا واگلوس" برای اولین بار شواهدی را در مورد رابطه تحمل استرس روانشناختی و سفید شدن مو‌ها در انسان ارائه داده‌اند. اگرچه این موضوع جای نگرانی ندارد، چرا که محققان همچنین دریافتند که این شرایط برگشت‌پذیر است.

مارتین پیکارد استادیار طب رفتاری در این دانشگاه می‌گوید: درک مکانیسم‌هایی که به مو‌های خاکستری شده بر اثر تحمل استرس اجازه می‌دهد به حالت تیره و جوان خود برگردند، می‌تواند سرنخ‌های جدیدی درباره قابلیت انعطاف‌پذیری پیری در انسان و به طور کلی تحت تأثیر استرس ایجاد کند.

وی افزود: داده‌های ما به مجموعه‌ای از شواهد رسیده است که نشان می‌دهد پیری انسان یک روند بیولوژیکی ثابت و خطی نیست، بلکه ممکن است حداقل تا حدی بتوان آن را متوقف کرد یا حتی به طور موقت آن را معکوس کرد.

پیکارد و تیمش برای پیگیری تأثیر استرس بر فولیکول‌های مو از روش جدیدی برای ثبت تصاویر بسیار دقیق از قطعات موی انسان استفاده کردند. هر قطعه که آن‌ها ثبت کردند حدود یک‌بیستم میلی‌متر عرض داشت که حدود یک ساعت رشد مو را نشان می‌دهد.

محققان ۱۴ داوطلب را که یک دفترچه یادداشت استرس داشتند و در آن هر هفته میزان استرس خود را ثبت و ارزیابی می‌کردند، تحت نظر گرفتند.

محققان در این مطالعه حتی قادر به ارزیابی چگونگی بازیابی برخی از مو‌های خاکستری به رنگ طبیعی و اصلی خود شدند، چیزی که قبلاً هرگز حداقل از نظر کمی ثبت نشده بود.

پیکارد توضیح داد: همانطور که حلقه‌های قابل مشاهده در یک تنه درخت اطلاعات مربوط به زندگی آن درخت را در خود دارد، مو‌های ما انسان‌ها نیز حاوی اطلاعاتی در مورد تاریخچه بیولوژیکی ما هستند. وقتی مو‌ها به عنوان فولیکول هنوز زیر پوست هستند، تحت تأثیر هورمون‌های استرس و سایر مواردی که در ذهن و بدن ما اتفاق می‌افتد، قرار می‌گیرند.

محققان همچنین فاش کردند که یک داوطلب، تنها با رفتن به یک تعطیلات چندروزه توانسته است پنج تار از موهایش را که بر اثر استرس خاکستری شده بود، به رنگ تیره برگرداند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید