دیگنیتی بهمن موتور، نخستین کلاسور کوپه مونتاژی بازار ایران

دیگنیتی بهمن موتور، نخستین کلاسور کوپه مونتاژی بازار ایران

دیگنیتی بهمن موتور اولین کراس اوور کوپه مونتاژ داخل به حساب می‌آید که اخیرا به‌واسطه همکاری گروه خودروسازی بهمن با شرکت چینی دانگ فنگ به بازار ایران راه پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۶۳۳۱
بازدید : ۲۰۴۱۷
۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
روزبه راد| دیگنیتی در لیست محصولات شرکت اصلی با نام فنگون ix۵ شناخته می‌شود و نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۸ مورد رونمایی قرار گرفته است.

کراس اوور کوپه بهمن موتور از لحاظ کلاس بدنه در رده کراس اوور‌های سایز متوسط دسته‌بندی می‌شود و به دلیل استایل خمیده بخش عقب، توجه خریداران ایرانی را بیش از سایر خودرو‌های همرده به سمت خود معطوف کرده است؛ چرا که در حال حاضر هیچ نوع کراس اوور کوپه مونتاژی دیگری در کشور وجود ندارد و دیگنیتی فعلا یکه‌تاز این عرصه محسوب می‌شود.

با توجه به اقبال مشتریان نسبت به اولین کراس اوور کوپه بازار کشور، تصمیم گرفتیم تا مشخصات دیگنیتی بهمن موتور را به طور کامل در قالب یک مقاله اختصاصی مورد تحلیل قرار داده و به مواردی همچون قیمت دیگنیتی بهمن موتور، مشخصات فنی دیگنیتی، امکانات، تجربه رانندگی و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره این خودرو را به طور کامل به آگاهی شما برسانیم. لطفا با اقتصاد آنلاین همراه باشید.

بررسی طراحی بدنه و مشخصات ظاهری دیگنیتی بهمن موتور

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، بهمن دیگنیتی با فرم بدنه کوپه‌مانندش در بازار ایران متمایز شده و به عنوان خودرویی نسبتا متفاوت، مورد توجه اصحاب رسانه و فعالان بازار قرار گرفته است.
 
این محصول از لحاظ نوع قوس‌ها و خطوط تشکیل دهنده فریم اصلی بدنه، حالتی جذاب و چشم‌نواز را از خود به نمایش می‌گذارد؛ به‌ویژه هنگامی که از جوانب به بدنه دیگنیتی نگاه می‌کنید، شیب ملایم و دل‌چسب سقف در کنار طراحی اصطلاحا برگی شکل فریم پنجره‌ها و همچنین خطوط حجمی به کار رفته در قسمت شانه‌ای و رکاب خودرو، سبب شده تا نمای بغل بیش از سایر قسمت‌ها دل‌نشین و جذاب جلوه کند. به علاوه سایز مناسب رینگ‌ها نیز در ارتقای کیفیت بصری نیمرخ دانگ فنگ آی ایکس ۵ تاثیر بسزایی داشته است.

در قسمت پشت شاهد جانمایی مناسب چراغ‌های به‌هم‌پیوسته عقب در پهنای درب صندوق هستیم که به سهم خود بر جذابیت بصری نمای پشت این خودرو افزوده است.
 
البته فرم گوشه‌دار و زوایای شکسته چراغ‌ها هماهنگی کمتری با قوس‌ها و انحنا‌های ملایم نمای بغل دارد که می‌تواند مورد عتاب برخی افراد قرار بگیرد. طرح دورنگ سپر عقب به همراه المان‌هایی همچون چراغ‌های باریک روی سپر، سراگزوز‌های کرومی و دیفیوزر نقره‌ای نیز جزو نقاط قوت طراحی نمای پشت این خودرو به شمار می‌روند.
 
شرکت‌های چینی با استخدام طراحان مطرح جهانی و بومی، زبان‌های طراحی جدیدی به‌ویژه در بخش کابین برای محصولات خود خلق کرده‌اند که مصداق بارز آن را می‌توانید در بهمن موتور دیگنیتی مشاهده کنید.
 
بهره‌گیری از خطوط مدرن در ترسیم نمای کلی داشبورد، فرم اسپرت و خوش‌دست غربیلک فرمان، طرح متفاوت و نسبتاً لوکس پنل تعویض دنده، نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی راننده محور به همراه پنل لمسی تنظیمات تهویه و...، از جمله شاخص‌ترین ویژگی‌های ظاهری کابین دیگنیتی به شمار می‌روند. رودری‌ها و بازویی آن‌ها نیز با چرم مصنوعی پوشش داده شده تا کاربران حس بهتری از لمس این قسمت‌ها داشته باشند.
 
همچنین تا حد امکان اصول ارگونومی در طراحی کابین خودرو رعایت شده و راننده دسترسی مناسبی به ادوات مورد نیاز خود دارد. فرم صندلی‌ها نیز به گونه‌ای است که در مسافرت‌های طولانی کمتر بدن کاربران را دچار خستگی می‌کند و حمایت مناسبی حین دور زدن از بدن کاربر به عمل می‌آید.

متریال داشبورد و سایر ادوات کابین نیز تقریبا از درجه کیفی قابل قبولی بهره می‌برد و می‌تواند رضایت نسبی اکثر کاربران این‌گونه کراس اوور‌های میان‌قیمت را در پی داشته باشد. یکی از ویژگی‌های مناسب دیگر محصول بهمن موتور، فاصله محوری ۲۷۹۰ میلی‌متری آن است که درنتیجه موجب جادارتر شدن فضای درونی اتاق این خودرو خواهد شد.
 
خبر خوب دیگر برای خانواده‌ها هم این است که معادل ۷۸۰ لیتر فضا در صندوق عقب دیگنیتی منتظر پذیرایی از لوازم شما خواهد بود؛ البته این میزان ظرفیت در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۴۲۰ لیتر افزایش خواهد یافت؛ بنابراین خانواده‌ها هنگام مسافرت دغدغه چندانی به جهت جای دادن کلیه اسباب و لوازم خود در قسمت پشت خودرو نخواهند داشت.

مشخصات فنی دیگنیتی بهمن موتور

سامانه تامین کننده قدرت کراس اوور کوپه گروه بهمن به پیروی از رسم رایج دو سه سال اخیر صنعت مونتاژ کشور، از گونه ۱.۵ لیتری توربو شارژ است که دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ بوده و می‌تواند ۱۴۸ اسب بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور ایجاد کند.
 
همچنین حداکثر گشتاور این موتور به ۲۲۰ نیوتن متر می‌رسد که در بازه ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور به وجود می‌آید و از طریق گیربکس سی وی تی تیپ‌ترونیک به سر چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود.

هنوز اطلاعات دقیق و رسمی پیرامون شتاب ۰ تا ۱۰۰ دیگنیتی و حداکثر سرعت آن توسط بهمن موتور منتشر نشده، اما با توجه به مشخصات فنی و نسبت توان خروجی به وزن این خودرو، می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا صد این کراس اوور ۱۵۷۰ کیلوگرمی به چیزی در حدود ۱۱.۲ ثانیه برسد. همچنین حداکثر سرعت آن نیز احتمالا در محدوده ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
 
باک سوخت دیگنیتی معادل ۵۸ لیتر ظرفیت دارد و میانگین مصرف سوخت آن نیز حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است؛ بنابراین به طور کلی باید گفت که عملکرد فنی دیگنیتی در سطح متوسط ارزیابی می‌شود و عمدتا می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های خانواده‌ها باشد تا رفع هیجانات جوان‌ترها.

مشخصات فنی ماشین دیگنیتی

موتور: چهار سیلندر/توربوشارژ
گیربکس: CVT تیپ ترونیک
توان خروجی: ۱۴۸ اسب بخار/ ۲۲۰ نیوتن متر
شتاب ۰- ۱۰۰: حدود ۱۲ ثانیه
مصرف سوخت: ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
امکانات و آپشن‌های دیگنیتی بهمن موتور

بررسی کاتالوگ رسمی Dignity به ما نشان می‌دهد که این کوپه جذاب چینی تجهیزات تقریبا قابل قبول و مناسبی را به منظور ارتقای رفاه و آسایش سرنشینان ایرانی خود به میدان آورده است؛ که در سطور ذیل به آن‌ها اشاره شده است:

صفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر به همراه بلوتوث و usb، اینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن و چراغ خوش آمدگویی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل کنترل لمسی به همراه دریچه تهویه مجزا برای سرنشینان عقب، سانروف اتوماتیک برقی دو تیکه، پاور ویندوز برای تمامی شیشه‌ها و سانروف، کروز کنترل، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کنترل توقف در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سرازیری، سه حالت رانندگی و درب باک الکتریکی.

همچنین لازم است بدانید که تجهیزات ایمنی محصول جدید بهمن موتور نیز شامل ایموبلایزر، دوربین ثبت وقایع رانندگی، ایزوفیکس، چهار کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم‌های کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و... می‌شود که با توجه به سطح آپشن‌های ایمنی خودرو‌های رقیب حاضر در بازار ایران، تقریبا قابل قبول و متناسب برآورد می‌شود.

تجربه رانندگی با بهمن دیگنیتی

از پشت فرمان دیگنیتی اکثر ادوات مورد نیاز به راحتی در دسترس قرار دارند و از این نظر ذهن راننده چندان سردرگم نخواهد شد. ضمنا موقعیت مناسب صندلی و فرمان نیز مختصات مطلوبی جهت نشیمن راننده و تسلط وی بر سطح جاده برای او به وجود آورده است.

با شروع حرکت کمی حس لَختی و عدم چابکی به شما دست خواهد داد، اما بعد از شروع متوجه می‌شوید که شتاب این خودرو جهت مصارف روزمره و عادی، کاملا جوابگو خواهد بود. کیفیت سیستم تعلیق نیز به نحوی است که ضربات و کوبش‌های سطح جاده تا حد امکان جذب خواهد شد و آرامشی تقریبا دلنواز برای سرنشینان به وجود خواهد آورد.

هندلینگ و پایداری بهمن موتور دیگنیتی به‌ویژه حین عبور از پیچ‌ها هم به نحوی است که چندان احساس نمی‌کنید در یک خودروی کراس اوور حضور دارید؛ چرا که چسبندگی آن بسیار مناسب بوده و حرکات عرضی اتاق نیز به‌خوبی توسط سیستم تعلیق مهار شده است تا سطحی اطمینان‌بخش از پایداری حتی بدون بهره‌گیری از سیستم کنترل هرزگردی و پایداری، برای دیگنیتی به وجود آید. همچنین عملکرد ترمز‌ها نیز در توقف این خودروی نسبتا سنگین وزن تقریبا دلگرم‌کننده و مطلوب ارزیابی می‌شود.

قیمت و رقبا

هنگام نگارش این مقاله قیمت بهمن موتور دیگنیتی توسط گروه بهمن ۷۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده، اما در بازار چیزی حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان اعلام شده که از این لحاظ در کلاس رقبایی همچون کی ام سی k۷، چری تیگو ۷ و ام وی ام x۵۵ قرار می‌گیرد.
 
البته در آینده و با توجه به قرارداد‌های تولید مشترکی که بسیاری از خودروسازان داخلی با کمپانی‌های چینی انعقاد خواهند کرد، قطعا شاهد عرض‌اندام رقبای متنوع و بیشتری برای کراس اوور کوپه گروه بهمن در بازار ایران خواهیم بود.
 
اما با وجود این، از آنجا که فرم بدنه کوپه‌مانند دیگنیتی در ایران خاص و منحصربه‌فرد است، باید اذعان کرد که اگر خودروسازان داخلی اقدام به ارائه کراس اوور‌های کوپه دیگر به بازار کشورمان نکنند، دیگنیتی همچنان یکی از خوش‌اقبال‌ترین شاسی بلند‌های شهری بازار باقی خواهد ماند.
 
 
منبع: اقتصاد آنلاین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه