احتمال تعطیلی سراسری کشور برای کنترل کرونا

احتمال تعطیلی سراسری کشور برای کنترل کرونا

روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، با انتقاد از مماشات ستاد ملی مقابله با کرونا و عدم اتخاذ تدابیر سختگیرانه، خواستار اعمال محدودیت‌های جدی و تعطیلی و منع تردد عمومی حداقل به مدت یک هفته شده اند. 

کد خبر : ۹۶۶۵۰
بازدید : ۳۹۷۴۰
فرادید | کشور به حد ترسناکی از درگیری با کرونای دلتا رسیده است. میزان مبتلایان به کرونا در پیک پنجم نسبت به پیک‌های اول تا چهارم بیش از پنج برابر افزایش یافته، تخت‌های بیمارستان‌های کشور هم درحال پر شدن است، روند واکسیناسیون به کندی طی می‌شود و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به زیر ۴۰ درصد رسیده است. تنها راه حل اتخاذ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی سراسری کشور است.

به گزارش فرادید؛ در حال حاضر کرونا در ۲۹ استان روند صعودی دارد و ۳۸۵ شهر قرمز و نارنجی وجود دارد. همچنین تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز تاثیری بر کاهش بیماری نداشته و آمار مبتلایان افزایش یافته است. از همین رو علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته که راهکار این نیست که خودمان را فریب دهیم که شاید بتوان خود را فریب داد، ولی ویروس فریب نمی‌خورد. باید یک تعطیلی سراسری سفت و سخت اجرا شود که مثل تعطیلی آخری نباشد.

به گفته رئیسی، موج جدید کرونا بسیار سهمگین است و قدرت ابتلای ویروس دلتا ۵ تا ۹ برابر ویروس ووهان است و این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است و قطعا با این قدرت ویروس تعداد زیادی مبتلا می‌شوند.

او می‌گوید که رستوران مهمترین محل انتقال ویروس است، اما همچنان مردم به رستوران می‌روند. رئیسی تاکید دارد که با کسانی که مسافرت می‌روند باید با سخت‌ترین شکل ممکن برخورد شود.

طبق گفته‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، بیش از ٣٠ درصد افراد ۶٠ سال به بالا ثبت نام و برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند. از ١٠٠ بیمار بستری در بیمارستان، ١٠ مورد واکسن زده اند و از این ١٠ نفر ٧ نفر یک دوز تزریق کرده‌اند.

به همین خاطر هم تعطیلی سراسری گسترده با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شرایط کنونی را تنها راه کنترل بیماری می‌داند و می‌گوید که این از منظر کارشناسی پیشنهاد وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

احتمال تعطیلی سراسری کشور برای کنترل کرونا
دلایل تعطیلی سراسری

در ادامه بحران کرونا در کشور، سازمان نظام پزشکی مشهد روز شنبه، ۹ مرداد، در اطلاعیه‌ای با اشاره به جان باختن ۷۰ نفر از شهروندان مشهد در یک روز، کمبود شدید تخت بیمارستانی و امکانات درمانی در این شهر، اوضاع کادر درمان را «غیرقابل توصیف» عنوان کرده و از مسئولان استانی وشهری خواسته تا با تعطیلی سراسری و کامل شهر دست‌کم به‌مدت یک هفته و راه اندازی مراکز موقت درمانی برای بستری بیماران موافقت کنند.

در بیانیه این سازمان نوشته شده که همکاران ما با تزریق ۲دوز واکسن یکی پس از دیگری مبتلا شده و بر خلاف تصور، کرونای دلتا بسیار شدید آن‌ها را درگیر کرده است.

این سازمان تاکید کرده که اگر تا دیروز سالمندان و افراد ضعیف را از دست می‌دادیم امروز شاهد پرپرشدن جوانان و کودکانمان هستیم.

همچنین، هرمزگان هم از وضعیت قرمز کرونا عبور کرده و رو به سیاهی می‌رود و افزایش آمار قربانیان نشان دهنده این موضوع است که طی دو هفته گذشته وضعیت هرمزگان فوق بحرانی است.

در همین راستا رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس گفته است که وضعیت هرمزگان از نگرانی عبور کرده و فوق بحرانی است و مردم با پیامک و تلفن انتظار دارند نمایندگانشان این وضعیت را پیگیری کنند تا در سطح کشور این وضعیت بحرانی را بشنود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان هم می‌گوید که در شاخص فوتی‌های کرونایی هفته گذشته ۸۱ درصد رشد نسبت به هفته ماقبلش در هرمزگان به ثبت رسیده است.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان، با جان باختن ۱۶ نفر دیگر از بیماران مبتلا به کرونا در هرمزگان، شمار کل جان باختگان این بیماری در استان به هزار و ۶۸۲ نفر رسیده و ۲۲۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده اند.

همچنین در دو هفته اخیر موارد بستری در این استان، ۲۴ درصد و آمار بستری در آی‌سی‌یو، ۱۹ درصد افزایش یافته است.

بعلاوه روسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی به حسن روحانی نامه نوشته و نسبت به تداوم وضعیت کنونی برای مقابله با کرونا هشدار داده اند.

آن‌ها با انتقاد از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی و اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی گفتند که تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها، فقط به معنی اشغال تخت نیست که با افزودن تخت‌های سیار و بیمارستان‌های صحرایی قابل جبران باشد، بلکه به معنی اشباع کامل ظرفیت کادر ارائه‌دهنده خدمت نیز هست. تخت و تجهیزات بدون حضور کارکنان آموزش‌دیده و آماده به کار نمی‌تواند بیماران را نجات دهد.

این گروه از مقام‌های درمانی تاکید کرده اند «کارکنانی که ۱۸ ماه بی وقفه در صف مقدم مبارزه با کوید۱۹ حاضر بوده‌اند و بسیاری از ایشان تا مرز شهادت در دفاع از سلامت مردم نیز پیش رفته‌اند، اکنون در اوج خستگی باید در برابر موج بیماری بزرگتر از تمام امواج قبلی همچنان در صف مقدم بمانند.»

آن‌ها با انتقاد از مماشات ستاد ملی مقابله با کرونا و عدم اتخاذ تدابیر سختگیرانه، خواستار اعمال محدودیت‌های جدی و تعطیلی و منع تردد عمومی حداقل به مدت یک هفته شده اند. احتمال تعطیلی سراسری کشور برای کنترل کرونا

تعطیلی سراسری اعمال می‌شود؟

در همین حال که شهر‌های مختلف درحال دست و پنجه نرم کردن با کرونا هستند، وضعیت کرونا در تهران نیز بحرانی اعلام شده، تا جایی که بنابر اعلام مسئولان برخی بیمارستان‌های پایتخت، از جمله بیمارستان امام خمینی با کمبود تخت در هفته‌های اخیر مواجه شده است.

خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی روز شنبه تاکید کرد که اوضاع سختی داریم و فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌شود.

همچنین دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل اعلام کرده که در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا، شمار مبتلایان همزمان بستری در مراکز درمانی در این استان نیز به ۴۸۵ نفر افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم گفته که در شبانه‌روز با فوت چهار نفر دیگر از مبتلایان، مجموع جان‌باختگان کرونا در ۱۷ ماه گذشته در این استان به یک‌هزار و ۸۸۷ نفر رسید.

علاوه بر این شهرها، بوشهر، گناوه، اراک، ساوه، ایلام، خوزستان، گلستان، سمنان، بیرجند و شهرستان‌های بسیاری در وضعیت قرمز و پر خطر هستند و آمار جان باختگان و مبتلایان در این شهر‌ها هرروز بیشتر می‌شود.

همچنین روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود که از دیروز تا امروز ۹ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۲۰ نفر از آن‌ها بستری شدند.
بنابراین اگر اوضاع همینطور ادامه داشته باشد کشور وارد پیک ششم کرونا می‌شود. در همین راستا سخنگوی ستاد ملی مقابله به کرونا گفته که «راه و پیشنهاد اصلی این است که تعطیلی گسترده به همراه اجرای دقیق قوانین داشته باشیم.»
بااین حال باید منتظر تصمیم نهایی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بود. همچنین تقریبا دو روز دیگر تا جایگزینی دولت سیزدهم با دولت فعلی مانده است و باید دید که این دولت تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا را عملی خواهد کرد یا خیر؟
۰
نظرات بینندگان
  • ح ارسالی در

    خاک بر سرتون

  • محمد ارسالی در

    امید ان می رود با موافقت مسئولین هر چه سریعتر اقدام به تعطیلی شهرها بکنند و تدابیر سختی هم برای ترددهای غیر ضرور انجام بگیرد

  • نا اشنا ارسالی در

    هر کاری می خواهند انجام می دهند اخر ش با یک عذر خواهی سرو تهش رو می بندن.

  • ن ارسالی در

    همین مالکها باعث شیوع کرونا هستند مالک من چند ماهه بمن فشار میاره که بیرونم کنه رفته وکیل گرفته حکم تخلیه بگیره که منو بیرون کنه به مستاجربعدی دوبرابر بده اجاره ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید