هماهنگی ضربان قلب با ریتم داستانی که می‌خوانیم

هماهنگی ضربان قلب با ریتم داستانی که می‌خوانیم

دنبال کردن یک داستان و پردازش محرک باعث نوسانات مشابهی در ضربان قلب افراد می‌شود. این عملکرد شناختی است که ضربان قلب شما را بالا یا پایین می‌برد

کد خبر : ۹۸۶۶۷
بازدید : ۳۱۹۳۸
فرادید | با پیشرفت داستان سرایی به عنوان وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات به نسل‌های دیگر، مغز ما به طور قوی با روایت‌ها هماهنگ شده است، به طوری که ما می‌توانیم داستان‌های خوب بیان شده را بهتر از حقایق اولیه به خاطر بیاوریم.

به گزارش فرادید؛ داستان‌ها نقش مهمی در شکل دادن به دنیایی که برای خودمان ایجاد کرده ایم ایفا می‌کنند و به نظر می‌رسد که آن‌ها حتی می‌توانند ریتم ضربان قلبمان را نیز تعیین کنند.

یک مطالعه اولیه با بررسی آنچه در بدن ما اتفاق می‌افتد هنگام توجه به این داستان‌ها نشان داده است که قلب ما به طور هماهنگ شروع به تپیدن می‌کند - حتی اگر کیلومتر‌ها از راوی دور باشیم.
لوکاس پارا، نویسنده و مهندس پزشکی پزشکی، در صفحه توییتر خود نوشته است:
«چرا ضربان قلب شما اینطور بالا و پایین می‌رود؟ ما فکر می‌کنیم به این دلیل است که باید آماده عمل باشید و باید بدانید که در اطراف شما چه می‌گذرد. ​​به عبارت دیگر، شما باید از آنچه اتفاق می‌افتد آگاه باشید. حتی اگر این فقط یک داستان باشد.»

پائولین پرز، عصب شناس موسسه مغز پاریس (پاریس برینز)، ضربان قلب داوطلبان را در طول یک سری از آزمایش‌ها با استفاده از الکتروکاردیوگرام زیر نظر گرفت.

با گوش دادن به یک قطعه ۱ دقیقه‌ای کتاب «۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا» نوشته ژول ورن، در یک آزمایش یا چند دقیقه فیلم آموزشی در آزمایش دیگر، ضربان قلب بین شرکت کنندگان در مطالعه، صرف نظر از اینکه در مکان‌های متفاوتی بودند، هماهنگ شد.
ضربان قلب افراد با ریتم داستانی که میخوانند، هماهنگ می‌شود

ویدئوی آموزشی نشان داد که این پدیده با احساسات مرتبط نیست. چیزی که مطالعات قبلی نظریه پردازی کرده بود.
ثابت شده است که حفظ حافظه با ادراک آگاهانه همخوانی دارد، بنابراین این نشان می‌دهد که قلب ما با پردازش آگاهانه ذهن در روایت، به تپش می‌افتد.

ژاکوبو سیت، عصب شناس موسسه پاریس برینز می‌گوید: «آنچه مهم است توجه شنونده به اتفاقات داستان است. این در مورد احساسات نیست، بلکه درگیر شدن و توجه کردن است و نیز فکر کردن در مورد آنچه در آینده رخ خواهد داد. در نتیجه قلب شما به آن سیگنال‌های مغز پاسخ می‌دهد.»

در آزمایش نهایی، محققان حتی این آزمایش را روی ۱۹ بیمار بیهوش و ۲۴ داوطلب سالم آزمایش کردند. همانطور که پیش بینی شده بود، اکثر بیماران قادر به همگام سازی ضربان قلب خود نبودند، به جز دو مورد. یکی از این موارد دوباره به هوش آمد.
ضربان قلب افراد با ریتم داستانی که میخوانند، هماهنگ می‌شود

گذشته از تغییرات ناشی از فعالیت بدنی و سایر عوامل استرس زا، ریتم قلب ما به طور طبیعی در نوسان است. این امر به فرآیند‌های خودمختار نسبت داده می‌شود (قسمت‌های خودکار و ناخودآگاه تنظیم بدن ما)، اما این مطالعه نشان می‌دهد که فرایند‌های آگاهانه نیز نقش دارند.

پاررا می‌گوید: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد افراد فیزیولوژی خود را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند. آنچه ما دریافتیم این است که این پدیده بسیار وسیع‌تر است و به سادگی دنبال کردن یک داستان و پردازش محرک باعث نوسانات مشابهی در ضربان قلب افراد می‌شود. این عملکرد شناختی است که ضربان قلب شما را بالا یا پایین می‌برد.

ضربان قلب افراد با ریتم داستانی که میخوانند، هماهنگ می‌شود
پرز و تیمش هشدار می‌دهند که این یک مطالعه بسیار کوچک است و هر یک از آزمایشات تنها شامل ۲۰ الی ۳۰ نفر بوده است، بنابراین نتایج باید با جامعه آماری بزرگتری از مردم تأیید شود.

ینس مدسن مهندس زیست پزشکی از کالج سیتی نیویورک می‌افزاید: «مردم فکر می‌کنند که نسبت به جهان واکنش خاصی نشان می‌دهند، اما حتی قلب ما نیز وقتی به داستان‌های کوتاه گوش می‌دهیم واکنش مشابهی نشان می‌دهد. این باعث لبخند من می‌شود. ما همه انسان هستیم.»

منبع: ScienceAlert
مترجم: بابک زمانی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید