ویژن EQXX؛ جدیدترین خودروی مرسدبنز
اینجا خبری از دو یا تعداد بیشتری موتور الکتریکی مانند آنچه در ابرخودروهای الکتریکی این روزها مد شده، نیست و مرسدس اتومبیلی کاربردی و متعارف را با برترین استانداردهای خود به میدان آورده است.
مرسدس بنز از خودروی مفهومی جدید خود با نام ویژن EQXX رونمایی کرده که عضویی متفاوت برای این خانواده آلمانی به نظر میرسد.
زیرا از منظر طراحی با استانداردهایی که در ذهن مخاطب نسبت به برند مرسدس بنز وجود دارد کاملا متفاوت است.
از آلمان تا فرانسه با یکبار شارژ!
EQXX وسیلهای پاک برای سفر بدون توقف از برلین (آلمان) به پاریس در فرانسه (حدود ۱۰۵۵ کیلومتر) است، زیرا پیشرانه الکتریکی آن از باتری قدرتمندی استفاده میکند که برد حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتر را در اختیار مجموعه قرار خواهد داد.
با توجه به این آمار، مرسدس ادعا کرده که یک راننده با استفاده عادی از خودرو تنها ۲ بار در ماه نیاز به شارژ باتری آن دارد!
همه این موارد بدون اشاره دقیق به ظرفیت دقیق باتری مطرح شده و فعلا نمیتوان اظهار نظری درباره آن داشت، اما مقامات مرسدس گفته اند:، اما مرسدس بنز گفته که از باتری با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت استفاده شده است. نکته جالب توجه اینکه این بسته باتری در مقایسه با نمونه به کار رفته در EQS به میزان ۳۰ درصد سبکتر بوده و ۵۰ درصد فضای کمتری را اشغال میکند.
باتری به همراه فریم محافظ آن حدود ۴۹۵ کیلوگرم وزن دارد. بیشینه ولتاژ نیز برابر با ۹۰۰ ولت است.
موتور بهینه؛ فقط یکی کافی است!
البته دستیابی به برد حرکتی چشمگیر فقط به قابلیتهای باتری مرتبط نمیشود، زیرا موتور الکتریکی نیز فناوری بسیار بالایی دارد تا بتواند کمترین میزان مصرف انرژی را ثبت کند. این مرسدس در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۱۰ کیلووات ساعت مصرف دارد!
اینجا خبری از دو یا تعداد بیشتری موتور الکتریکی مانند آنچه در ابرخودروهای الکتریکی این روزها مد شده، نیست و مرسدس اتومبیلی کاربردی و متعارف را با برترین استانداردهای خود به میدان آورده است.
میزان خروجی تک موتور الکتریکی برابر با ۲۰۱ اسب بخار یا ۱۵۰ کیلووات است. بازدهی این پیشرانه و سایر قسمتهای درگیر با قوای محرکه برابر با ۹۵ درصد کل انرژی مصرفی است که از این منظر نیز همه چیز در بهترین سطح ممکن قرار دارد.
وزن کلی خودرو با این مشخصات برابر با ۱۷۵۰ کیلوگرم است که برای یک وسیله نقلیه الکتریکی در این کلاس بسیار مناسب و بهینه ارزیابی میشود. علاوه بر مهندسی وزن در بخش باتری، قسمتهای دیگر مانند رینگ ها، سیستم ترمز، دربها و ... از مواد سبک و مقاوم تولید شده اند.
سقف خورشیدی؛ از تولید به مصرف!
سطح سقف میزبان ۱۱۷ سلول خورشیدی است که انرژی لازم برای بسیاری از سیستمهای خودرو مانند سیستم تهویه، چراغها و سیستم سرگرمی را از همین پنل خورشیدی تامین میکند. یک باتری لیتیوم آهن فسفات جداگانه برای ذخیره انرژی تولید شده در سقف در نظر گرفته شده است.
مهمترین ویژگی این سقف کمک به ذخیره انرژی لازم برای پیمایش ۲۵ کیلومتر بیشتر در باتری اصلی خودرو است.
این آلمانی جمع و جور!
برخلاف آنچه که ممکن است از تصاویر احساس کنید، این خودرو کاملا در کلاس کامپکت قرار میگیرد. از منظر ابعاد برابر با ۴۶۳۰ میلیمتر در طول توسعه یافته و فاصله بین محورهای آن برابر با ۲۸۰۰ میلیمتر است.
برای مقایسه میتوانید آنرا با آخرین سری از مرسدسهای سی-کلاس مقایسه کنید که ۴۷۵۰ میلیمتر طول و فاصله بین محورهای برابر با ۲۸۶۵ میلیمتر دارند.
در طراحی EQXX بطور ویژهای قوانین ائروداینامیک مدنظر قرار گرفته است. برای مثال در قسمت دماغه با ضریب درگ باورنکردنی ۰/۱۸، یک شاهکار مهندسی محسوب میشود.
قسمت عقب خودرو نیز شباهت زیادی به خودروهای کلاسیک دهه ۷۰ میلادی دارد، یعنی چیزی میان کوپه و فست بک که آن دوران بسیار پرطرفدار بود و ظاهرا ویژگیهای برتر ائروداینامیک این طراحی باردیگر مورد توجه طراحان مرسدس بنز قرار گرفته است.
به آنچه گفته شد باید طراحی دیفیوزر فعال عقب را نیز اضافه کنیم که در سرعت بالا در حالت کشویی رو به بیرون حرکت کرده و در وضعیت عادی نیز بطور خودکار جمع شده و به حالت اول باز میگردد. تایرهای ویژه این خودرو را نیز کمپانی مطرح بریجستون طراحی کرده است.
عاشق حیوانات و محیط زیست!
در فضای داخل کابین از ۴۷.۵ اینچ نمایشگر مقابل دید راننده و سرنشین جلو با کیفیت ۸K استفاده شده است. پنل دیجیتال ۳ بخشی معروف مرسدس، اینجا هم حضور دارد. این خودروساز در ساخت کابین مرسدس بنز EQXX توجه ویژهای نیز به استانداردهای زیست محیطی داشته است.
مواد با پایه طبیعی و گیاهی بخش مهمی از جزئیات کابین را به خود اختصاص داده است. چرم گیاهی، کفپوش با پایه بامبو و بافت مقاوم بایواستیل (که به آن تار عنکبوت مصنوعی نیز میگویند و ۲۰ برابر در مقایسه با فولاد استحکام بیشتری دارد) بخشی از این رویکرد هستند.