حکایت پیدا شدن جسد در بزرگ‌ترین گورستان شهرری؛ مزار تختی، دهخدا، فروغی، مؤذن‌زاده و پهوان شجاعت اینجاست

حکایت پیدا شدن جسد در بزرگ‌ترین گورستان شهرری؛ مزار تختی، دهخدا، فروغی، مؤذن‌زاده و پهوان شجاعت اینجاست

شکل‌گیری بزرگ‌ترین گورستان شــهرری و دومین گورستان بزرگ تهران حکایت جالبی دارد؛ حکایت پیدا شدن جسد سالم شیخ‌صدوق در زمین‌های کشاورزی ری!

کد خبر : ۱۲۱۰۷۳
بازدید : ۴۶۶۴

نام گورستان ابن بابویه، برگرفته از نام «محمدبن علی بن بابویه» معروف به «شــیخ صدوق»، یکی از فقها و دانشمندان شــیعه، است. براساس گزارش‌ها و مستندات تاریخی، پیش از زمان ناصرالدین‌شاه، گورستان ابن‌بابویه کشتزار و باغ بسیار وسیعی بوده ‌است.

آرامگاه شیخ صدوق در گذر زمان و در اثر وقایعی چون حمله مغولان و جنگ‌های خوارزمشــاهیان و تیموریان و نیز عوامل طبیعی چندین بار ویران شد و به همین دلیل سال‌ها در دل خــاک پنهان بود تا اینکه در دوره ناصرالدین شاه جسد ســالم او را یافتند و هویتش از طریق ســنگ قبری که نزدیک جسد قرار داشت معلوم شــد.

حکایت پیدا شدن جسد در بزرگ‌ترین گورستان شهرری | مزار تختی، دهخدا، فروغی، مؤذن‌زاده و پهوان شجاعت اینجاست

پیکر از آن شیخ صدوق بود که بیش از ۸۰۰ سال پیش درگذشته‌ بود و از این رو بی‌درنگ بقعه شیخ‌صدوق را بر آن مزار احداث می‌کنند. به مرور گورستان ابن بابویه در کنار مزار او شکل گرفت و در دل خاک خود بسیاری از مشاهیر و بزرگانی از دنیای ورزش، سیاست و ادبیات ایران را جای داد.

پس از برپایی بقعه شیخ‌صدوق، افراد زیادی در اطراف آن به خاک سپرده شدند و مقبره‌های بزرگ و باشکوهی هم اطراف آن احداث شد. از افراد مشهوری که در این قبرستان دفن شده‌اند می‌توان به «غلامرضا تختی»، «علی‌اکبر دهخدا»، «محمدعلی فروغی»، پهلوان «سید حسن شجاعت»، «رحیم مؤذن‌زاده اردبیلی»، «رجبعلی خیاط»، «حسین بهزاد» و ... اشاره کرد. این گورستان تاریخی با وسعتی به اندازه ۱۰ هکتار در ۵ دی‌ماه سال ۷۵ با شماره ثبت ۱۸۱۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید