ماجرای اشباح کروکودیل‌های باستانی چیست؟

دو فسیل کشف شده از اجداد کروکودیل‌های باستانی، راز‌هایی درباره گونه‌ای بازگو می‌کنند که، چون اشباح، ردی از آن‌ها به جا نمانده است.

به گزارش ساینس الرت، در دوران ژوراسیک اولیه، قبل از رویداد انقراض دسته جمعی که منجر به مرگ بیشتر دایناسور‌ها شد، اجداد کروکودیل‌های امروزی در دریا زندگی می‌کردند. محققان قدیمی‌ترین فسیل‌های موجود از این شکارچیان دریایی باستانی را در بریتانیا و مراکش پیدا کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که بقایای آن موجودی تعلق دارد که هرگز فسیلی از آن پیدا نشده و برای ما موجودی شبح‌گون بود.

«تمساح‌های دریایی» باستانی با نام علمی تالاتوسوشین شناخته می‌شوند و روزگاری گونه‌های مختلفی از آن‌ها وجود داشته است. اگرچه طول برخی از آن‌ها به ۱۰ متر می‌رسید، این موجود تازه کشف شده حدود ۲ متر اندازه دارد و دارای اندام‌های کوتاه و دم بلند و قوی است.

پوزه بلند و باریک آن‌ها شبیه کروکودیل‌های مدرن است، با عضلات فک بزرگی که احتمالا به آن‌ها اجازه می‌داد ماهی، اختاپوس یا ماهی مرکب را با سرعت و نیرویی چشمگیر به چنگ آورند.

با وجود شکل ظاهری، این شکارچیان دریایی که مدت‌هاست از بین رفته‌اند، از نظر فنی بخشی از راسته کروکودیل‌ها نیستند. در واقع، دانشمندان واقعا نمی‌دانند تالاتوسوشین را در کجای شجره حیات قرار دهند. آن‌ها می‌توانند یک گروه خواهر برای کروکودیل‌ها یا یک شاخه باستانی باشند که مدت‌ها پیش جدا شده است.

یکی از کامل‌ترین اسکلت‌های یک تالاتوسوش اخیرا در بریتانیا کشف شد. همچنین قدیمی‌ترین نمونه‌ای است که تاکنون کشف شده است و قدمت آن به ۱۸۵ میلیون سال می‌رسد. این گونه «Turnersuchus hingleyae» نامگذاری شده است.

بر اساس مورفولوژی این فسیل در مقایسه با سایر تمساح‌ها و موجودات باستانی، کارشناسان فکر می‌کنند که اجداد آن‌ها حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش، در اواخر دوران تریاس به وجود آمدند. این تقریبا همان زمانی است که تصور می‌شود کروکودیل‌های باستانی ظاهر شده‌اند.

تا به امروز، هیچ فسیلی از تمساح‌های دریایی که قدمت آن‌ها به این زمان بازگردد، پیدا نشده، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها وجود ندارند. اریک ویلبرگ دیرینه‌شناس مهره‌داران از دانشگاه استونی بروک نیویورک می‌گوید: «من انتظار دارم که تالاتوسوش‌های مسن‌تر و بستگانشان را پیدا کنیم. تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که آن‌ها احتمالا برای اولین‌بار در تریاس ظاهر شدند و از انقراض دسته جمعی پایان تریاس جان به در بردند.» فسیل دیگری که اخیرا در مراکش کشف شده است نیز به این بازه زمانی اعتبار می‌بخشد. باستان‌شناسان باید آن دودمان شبح‌گون قدیمی را پیدا کنند تا دریابند که این موجودات از کجا آمده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین