کشف یک تفریحگاه باستانی با استخر مجهز به آبشار!

کشف یک تفریحگاه باستانی با استخر مجهز به آبشار!

در امتداد رودخانه‌ای در جنوب فرانسه مجتمعی تفریحی متعلق به دوران روم باستان کشف شده که ساختاری استادانه و پر از جزئیات داشته است.

کد خبر : ۱۲۵۸۸۵
بازدید : ۱۳۷۹

فرادید | باستان‌شناسان به منطقۀ یِن (Yenne) در ساووآ فراخوانده شدند تا این سایت را پیش از آغاز عملیات ساخت و ساز روی یک خانه‌ی مستقل، بررسی کنند. آنها با بررسی تصاویر هوایی سایت به این نتیجه رسیدند که احتمالاً این ناحیه در خود ویرانه‌هایی باستانی از دورۀ رومی را پنهان کرده است. آن‌ها در آغاز مظنون شدند که شاید این ویرانه‌ها بخشی از یک معبد یا فضای مقدس باشد، اما هم‌زمان با آغاز حفاری سایت در سال ۲۰۲۰ به این نتیجه رسیدند که تصورشان اشتباه بوده است.

به گزارش فرادید؛ باستان‌شناسان نه یک معبد، بلکه یک مجموعه حمام پیچیده را حفاری کرده بودند. این تفریحگاه روم باستان در امتداد ساحل رودخانه‌ی رون (Rhône) نزدیک آبشاری قرار داشت که از آن برای همین مجموعه حمام استفاده میشد. بقایای معدنی بجامانده از آبشار با بقایای یافت‌شده در لوله‌های تفریگاه مطابقت دارند.

تفریگاه روم باستان با استخر شنای مجهز به آبشار در فرانسه

این مجموعه حمام در قرن دوم ساخته و در پایان قرن چهارم به حال خود رها شده است. این دوره با حکومت رومی ساووآ همپوشانی دارد که از سال ۱۲۱ پیش از میلاد آغاز شد و تا زمانی ادامه یافت که پادشاهی فرانک کنترل منطقه را در قرن پنجم پس از میلاد به دست گرفت. پادشاهی فرانک بعد‌ها به فرانسه‌ی امروزی تکامل یافت.

کشف یک تفریحگاه باستانی با استخر مجهز به آبشار!

بقایای ۱۸۰۰ ساله‌ی این تفریحگاه شامل بخشی با سه اتاق و قطعاتی از یک سیستم گرمایشی می‌شود. احتمالاً از این سه اتاق به عنوان اتاق گرم، معتدل و سرد استفاده می‌شده است. بخش دیگر این مجموعه‌ یک حوض بزرگ دارد که زمانی استخر شنا بوده است. در این ویرانه‌ها یک فضای باز هم دیده می‌شود که احتمالا فضای باغ بوده است.

کشف یک تفریحگاه باستانی با استخر مجهز به آبشار!

تکه‌های تزیین‌شده‌ای از دیوارِ دو اتاق دیگر هم کشف شده‌اند. عکس‌ها دو طرح را نشان می‌دهند که یکی از آن‌ها حاوی خطوط خاکستری-سبز است که به شکل یک بوته روی پس‌زمینه‌ای به رنگ قرمز تیره به نمایش درآمده‌اند. طرح دوم حاوی خطوط عمودی قرمز، سفید و سیاه است. روی خط سیاه، شکل مبهم پرتقال و در راستای نوارها، درخت‌های مو به رنگ سبز کمرنگ دیده می‌شود.

تفریگاه روم باستان با استخر شنای مجهز به آبشار در فرانسه

باستان‌شناسان اطمینان ندارند کاربرد این اتاق‌های تزیین‌شده چه بوده است، اما حدس می‌زنند رخت‌کن، کتابخانه، مغازه یا یک فضای ذخیره‌ی دیگر بوده است. پس از رها شدن این مجموعه شنای پیچیده، از این سایت به عنوان معدن سنگ استفاده شده است. محققان امیدوارند حفاری‌های آینده منجر به کشف خرابه‌های ساختمان‌های متصل به این مجموعه شنا شود. یِن، ساووآ در ۳۲۵ مایلی جنوب‌شرقی پاریس واقع است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید