کشف قارچ عنکبوت‌کُش در جنگل‌های برزیل

کشف قارچ عنکبوت‌کُش در جنگل‌های برزیل

این ارگانیسم نادر رفتاری شبیه به خویشاوندان نزدیکش یعنی قارچ‌های زامبی دارد و می‌تواند عنکبوت‌های دریچه‌ساز را به شیوه‌ای خاص شکار کند.

کد خبر : ۱۲۶۷۱۱
بازدید : ۹۳۴۹

فرادید | دانشمندان تصور می‌کنند که گونۀ جدیدی از قارچ‌های انگلی را کشف کرده‌اند که بومی جنگل‌های بارانی برزیل است و شکار مخصوصش عنکبوت‌های دریچه‌ساز هستند. این ارگانیسم خاص و کمیاب رنگ ارغوانی زیبایی دارد و متعلق به خانواده‌ای از قارچ‌هاست که به سراغ جانوران بی‌مهره می‌روند و با آلوده کردن آن‌ها کنترل رفتارشان را در دست می‌گیرند.

به گزارش فرادید؛ تصویری که در بالا می‌بینید قارچی را نشان می‌دهد که اطراف بدن یک عنکبوت دریچه‌ساز را فرا گرفته و از درون لانۀ عنکبوت بیرون زده است. محققان می‌گویند هنوز شواهدی از اینکه این قارچ تازه‌کشف‌شده کنترل رفتار قربانیانش را قبل از مرگ به دست می‌گیرد وجود ندارد؛ اما این احتمال هست که این گونه نیز مانند خویشاوندانش، با کنترل قربانی، آن را به سمت محلی که برای زندگی قارچ مناسب است سوق بدهد.

این گونۀ جدید در ماه نوامبر ۲۰۲۲ و در جریان سفری تحقیقاتی در جنگل‌های شمال ریودوژانیرو کشف شد. دکتر João Araújo، قارچ‌شناس برزیلی که این گونه را کشف کرده است می‌گوید: «این گونه واقعا زیباست و از معدود قارچ‌های ابریشمی است که رنگش ارغوانی است. ما چیز زیادی دربارۀ این خانواده از قارچ‌ها نمی‌دانیم، چون تحقیقات کمی دربارۀ آن‌ها صورت گرفته و فقط در نقاط معدودی از جهان از جمله در تایلند مشاهده شده‌اند. این اولین بار است که ما نمونه‌ای از این خانواده را در برزیل یافته‌ایم».

کشف نوعی قارچ عنکبوت‌کُش در جنگل‌های برزیل

(گونۀ دیگری از قارچ انگلی که عنکبوت دروگر را شکار کرده است)

جنگل‌های بارانی برزیل یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های دنیاست که بعضی از جانوران یافت شده در آن در هیچ جای دیگر دنیا دیده نشده‌اند. در سفر تحقیقاتی انجام شده در این جنگل‌ها که با هدف یافتن گونه‌های جدید انجام شده بود، جمعی از دانشمندان با تخصص‌هایی در رابطه با قارچ‌ها، قورباغه‌ها، مار‌ها و سایر جانوران حضور داشتند. این تیم از آخرین تکنولوژی‌های قابل حمل برای ردیابی ژنوم‌های قارچ استفاده کرده‌اند.

آن‌ها فکر می‌کنند در همین سفر گونه‌های دیگری از قارچ‌های انگلی را نیز کشف کرده‌اند که برای اعلام رسمی آن به بررسی‌های بیشتری نیاز دارند. دو مورد از این گونه‌های احتمالا جدید، قارچ‌های انگلی‌ای هستند که عنکبوت‌های دروگر و سرگین‌غلطان‌ها را شکار می‌کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید