راز شکل‌های باستانی حیات در فسیل ۴۰۰ میلیون‌ساله

راز شکل‌های باستانی حیات در فسیل ۴۰۰ میلیون‌ساله

تحلیل‌های تازه درباره یک فسیل اسکاتلندی، چشم‌انداز تازه‌ای از درک ماهیت حیات اولیۀ روی زمین برای دانشمندان ایجاد کرده است.

کد خبر : ۱۲۶۹۷۵
بازدید : ۸۱۸۹

فرادید | محققان دانشگاه ادینبورگ این گنجینه ۴۰۰ میلیون ساله را تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که این فسیل‌ها بهتر از چیزی که آن‌ها پیش بینی کرده بودند، ایمن نگاه داشته شده‌اند. این فسیل‌ها پیش از این مطالعات پیشگامانه، در اختیار موزه ملی اسکاتلند و دانشگاه‌های آبردین و آکسفورد بودند. این فسیل‌ها سال ۱۹۱۲ در راینی، آبردینشایر، اسکاتلند کشف شدند و به عنوان Rhynie Chert شناخته شدند.

به گزارش فرادید ، در تحقیقات جدید کاشف به عمل آمد که آن‌ها حاوی آثار و بقایای ارگانیسم‌های مختلفی هستند که هم شناخته شده و هم اسرارآمیز هستند. امید است کد‌های شیمیایی بدست آمده بتواند به کشف هویت اشکال حیات کمتر شناخته شده از گذشته باستان به محققان کمک کند، درست همانطور که سنگ روزتا به مصرشناسان کمک کرد خطوط تصویری را ترجمه کنند. این فسیل‌ها برای تولید داده‌های تصویری غیرمخرب اسکن شدند. این داده‌ها با فراگیری ماشین ترکیب شدند تا درباره نمونه‌هایی که در شرایط خوبی نبودند جزئیات بیشتری کشف شود.

بررسی اشکال حیات در فسیل راینی در اسکاتلند

قطعه کوچکی از گیاه فسیلی راینی زیر میکروسکوپ با قارچهای فسیلی که در انتها مستقر شدند

محققان این کار را از طریق روشی به نام طیف نمایی FTIR انجام دادند که در آن از نور مادون قرمز برای جمع آوری داد‌های با کیفیت بالا استفاده میشود. از آنجا که محققان بیشتر ارگانیسم‌های موجود در فسیل‌ها را میشناختند، قادر بودند با اطمینان میان انگشت نگاره گروه‌هایی از قبیل باکتری‌ها و قارچ‌ها تمایز قائل شوند. آن‌ها از این انگشت نگاره‌ها برای تمایز میان ارگانیسم‌های اسرارآمیزتر استفاده کردند از جمله دو نمونه از گروه مرموزی از موجودات «پوست روی».

پیش از یافته‌های اخیر، در جامعه علمی درباره این که آیا این موجودات قارچ هستند یا جلبک، عدم قطعیت وجود داشت. اما تحقیقات جدید نشان داد که احتمال قارچ بودن آن‌ها کمتر از چیزی است که در ابتدا تصور میشد. دکتر شان مَک ماهون از دانشکده فیزیک و ستاره شناسی و علوم زمین دانشگاه ادینبورگ در این باره گفته است: «ما ثابت کردیم که چگونه میتوان از یک روش سریع و غیرتهاجمی برای تمایز میان اشکال مختلف حیات استفاده کرد و این کار پنجره منحصربفردی است که به روی تنوع حیات اولیه روی زمین باز شده است.»

طیف نمایی FTIR برای مطالعه فسیل‌ها انقلابی است و احتمال وارد آمدن آسیب به نمونه با استفاده از این روش اندک یا هیچ است. اسکاتلند پر از این فسیل‌ها است و تحقیقات بیشتر درباره آنها هم اکنون در حال انجام است. دکتر کورنتین لوران از دانشکده ادینبوگ گفته است: «کار ما تاکیدی است بر اهمیت علمی برخی از میراث طبیعی اسکاتلند و ابزاری را برای مطالعه حیات در بقایای اسرارآمیز و مبهم گذشته در اختیار ما قرار میدهد.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید