(ویدئو + عکس) خودروی ملی ترکیه و کسب جایزه مطرح دنیا

(ویدئو + عکس) خودروی ملی ترکیه و کسب جایزه مطرح دنیا

اما ترکیه از این فرصت استفاده کرد تا اولین محصول ملی خود را به بهترین شکل به جهانیان معرفی کند. این طراحی توانست جایزه iF که یکی از جوایز مطرح طراحی در دنیاست را دریافت کند.

کد خبر : ۱۲۷۴۶۰
بازدید : ۸۵۱۳

سال ۲۰۱۹ زمانی که کشور ترکیه از اولین خودرو‌های ملی خودش تحت برند "توگ" رونمایی کرد، در جهان بسیار سر و صدا کرد. حالا ترکیه بعد از گذشت ۴ سال، فروش اولین خودروی ملی خود را به شکلی طوفانی آغاز کرده است.

T ۱۰ X نام اولین خودروی توگ است. محصولات این شرکت همگی حاصل همکاری توگ با انجمن طراحی مشهوری به نام پینین‌فارینا هستند. همان شرکتی که بعد از انعقاد برجام، با خودروسازان بزرگ کشور برای طراحی محصولاتی مدرن با پلتفرم منحصر به فرد وارد همکاری شد. برای مثال قرار بود پینین‌فارینا در طراحی و ساخت یک خودروی شاسی‌بلند به ایران‌خودرو کمک کند، اما متاسفانه مانند بسیاری دیگر از این اتفاقات، این همکاری به بدترین شکل به ضرر ما تمام شد.

اما ترکیه از این فرصت استفاده کرد تا اولین محصول ملی خود را به بهترین شکل به جهانیان معرفی کند. این طراحی توانست جایزه iF که یکی از جوایز مطرح طراحی در دنیاست را دریافت کند.

مدل T ۱۰ X شباهت نسبتا زیادی به مدل کانسپت خود دارد. در نمای جلویی خودرو، با چهره‌ای عضلانی مواجه هستیم. جلوپنجره‌ای با خطوط عمودی با چراغ اصلی خودرو ادغام شده است. در قسمت پایینی این چراغ، دیلایت L مانند به همراه چراغ مه‌شکن قرار دارد. ورودی‌های هوا در وسط و گوشه سپر قرار دارند.

طراحی نمای پشتی متناسب با طراحی روز دنیا صورت گرفته است. چراغ متصل پشتی چیزی شبیه به محصولات پورشه و مرسدس‌بنز طراحی شده است. دیفیوزر خودرو ساده و به شکل دو رنگ طراحی شده است. در نمای کناری با ظاهر ساده و شیک روبه‌رو هستیم. خطوط طراحی متقاطع به همراه برجستگی و عمق‌هایی در این قسمت دیده می‌شود. کابین توگ T ۱۰ X کاملا جدید و مدرن است. استفاده از چندین نمایشگر بزرگ به همراه شکل خاص کنسول وسط و کنترلر‌های آن و همچنین نورپردازی داخلی، به جذابیت این بخش افزوده‌اند.

یکی از جا‌هایی که حضور یک طراحی معتبر و درست احساس می‌شود، همین کابین است؛ چرا که صرفا به نمایشگر‌های بزرگ اکتفا نکرده و طراحی بقیه اجزای کابین هم به شکل خوبی صورت گرفته است.

سنسور نور و باران، نوربالای اتوماتیک، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب، دوربین ثبت وقایع، آیینه‌های جانبی جمع شونده برقی به همراه گرمکن، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، نمایشگر ۱۲ اینچی کیلومترشمار و ۲۹ اینچی اطلاعات-سرگرمی، شارژر وایرلس، WiFi، سانروف پانوراما، ۷ ایربگ، انتخاب حال‌های رانندگی، کروزکنترل، رادار خطی، تابلوخوان، تشخیص سبز چراغ راهنمایی، هشدار برخورد از جلو و عقب و رانندگی بین خطوط، ترمز اضطراری، کنترل حرکت در سربالایی و... از امکانات نسخه V ۱ هستند.

در تیپ V ۲ شاهد امکاناتی مثل تنظیم برقی صندلی‌های ردیف جلو و گرمکن تمام صندلی‌ها هستیم. در مدل Long Range شاهد استفاده از اسپیکر‌های برند Meridian هستیم. توگ T ۱۰ X به سطح ۲ سامانه خودران مجهز بوده و قادر است در سرعت کمتر از ۱۵ کیلومتر بر ساعت بدون نیاز به کنترل فرمان، حرکت کند.

این خودرو در نسخه پایه دارای یک موتور برقی است که ۲۱۴ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و به لطف باتری ۵۲.۴ کیلوواتی، پس از هربار شارژ قادر است ۳۱۴ کیلومتر مسافت را طی کند.در نسخه V ۲ شاهد باتری ۸۸.۵ کیلوواتی هستیم که قادر است پس از هربار شارژ ۵۲۳ کیلومتر مسافت را طی کند.

مدل Long Range دارای دو موتور برقی به همراه باتری‌های ۳۲۰ کیلوواتی است که قادر است ۴۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. شتاب صفر تا صد این نسخه ۴.۸ ثانیه است! از اواخر اکتبر سال جاری میلادی، نسخه چهارچرخ محرک هم به لیست محصولات اضافه خواهد شد. قیمت نسخه V ۱ و V ۲ به ترتیب ۹۵۳ هزار لیر و ۱ میلیون و ۵۵ هزار لیر می‌باشد. گران‌ترین مدل آن یعنی V ۲ Long Range یک میلیون و ۲۱۵ هزار لیر قیمت دارد؛ یعنی ارزان‌تر از خودرو‌هایی مثل هیوندای توسان و تیگو ۸ پرومکس در بازار ایران!

با توجه به اینکه سالانه فقط ۲۰ هزار دستگاه از شاسی بلند برقی T ۱۰ X در کشور ترکیه به تولید می‌رسد، آن دسته از مشتریانی که از تاریخ ۱۶ مارس تا ۲۵ مارس ۲۰۲۳ فرایند ثبت نام در طرح پیش فروش را انجام دادند و حدود ۶۰ هزار لیر پس‌انداز بانکی داشتند، می‌توانند این خودرو را خریداری کنند. ضمن اینکه این خودروساز برای تحویل خودرو به ۲۰ هزار مشتری نیز از روش قرعه کشی استفاده خواهد کرد. تاکنون ۱۰۰ هزار ثبت سفارش برای این خودرو دریافت شده است!

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید