استفاده از تنیس روی میز برای شناخت دینامیک همکاری انسان-ربات

استفاده از تنیس روی میز برای شناخت دینامیک همکاری انسان-ربات

یک تیم از محققان با هدایت «ماتیو گومبولای» استاد دانشکده محاسبات تعاملی در آزمایشگاه رباتیک دانشگاه «جورجیا تِک» از ورزش تنیس روی میز برای نشان دادن این مساله استفاده کرده‌اند که انسان‌ها ممکن است همیشه به توضیح یک ربات درباره اقدام مورد نظرش اعتماد نداشته باشند.

کد خبر : ۱۲۷۸۱۱
بازدید : ۶۴۷۹

محققان حوزه رباتیک از ورزش تنیس روی میز برای بررسی و توسعه راه‌های همکاری نزدیک انسان و ربات استفاده کرده‌اند.

به نقل از «تِک اکسپلور»، یک تیم از محققان با هدایت «ماتیو گومبولای» استاد دانشکده محاسبات تعاملی در آزمایشگاه رباتیک دانشگاه «جورجیا تِک» از ورزش تنیس روی میز برای نشان دادن این مساله استفاده کرده‌اند که انسان‌ها ممکن است همیشه به توضیح یک ربات درباره اقدام مورد نظرش اعتماد نداشته باشند.

آن‌ها چیزی را تولید کرده‌اند که «کُبات» (cobot) نامیده می‌شود که از تنیس روی میز استفاده می‌کند تا زمینه‌های بالقوه‌ای را به اثبات برساند که ربات قادر است برای تکمیل کار‌ها با انسان همکاری نزدیک داشته باشد. گومبولای گفت: ما همچنین به این ربات آموزش دادیم که یک شریک ایمن برای بازی تنیس روی میز باشد.

استفاده از تنیس روی میز برای شناخت دینامیک همکاری انسان-ربات

این ربات که یک بازوی Barrett WAM مجهز به دوربین و پدال است، از طریق یک فرایند یادگیری ماشینی موسوم به «یادگیری تقلیدی» آموزش داده شد. این محققان سیستمی ابداع کردند تا به این ربات توان‌دهی مثبتی برای زدن ضربات موفق (به توپ) و توان‌دهی منفی برای زدن ضربات ناموفق بدهند.

این پروژه نشان دهنده توان بالقوه ربات‌ها برای کار کردن نزدیک با انسان‌ها در موقعیت‌های فیزیکی و اجتماعی است که گام مهمی در مسیر توسعه رباتیک همکارانه است. ابداع و ساخت سیستم‌های هوشمند با توانایی همکاری با انسان ها، کاربرد‌های متعددی در زمینه‌های گوناگون از تولید و سلامت گرفته تا آموزش خواهد داشت.

در برخی موارد، محققان متوجه شدند که انسان‌های مشارکت کننده اعتمادی به توضیحات ارائه شده از سوی ربات ندارند. مشارکت کنندگان در این مطالعه بیشتر محتمل بود زمانی به توضیحات ربات اعتماد کنند که احساس کنند ربات انگیزه‌ها و اهداف مشترکی با آنان دارد.

گومبولای گفت: اگر بتوانیم راهی برای همکاری انسان‌ها و ربات‌ها در موارد دشوار مشخص کنیم، این می‌تواند به ما دانشی درباره چگونگی حمایت از تعامل در گستره‌ای از محیط‌ها بدهد. محققان می‌گویند یک راه حل احتمالی ممکن است طراحی ربات‌هایی باشد که فرایند تصمیم‌سازی شفاف‌تری دارند. این رویکرد ممکن است در نهایت به همکاری موثر بین انسان و ربات در شرایط مختلف منجر شود.

منبع: ایرنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید