دعای روز ۲۸ ماه مبارک رمضان

در دعای روز ۲۸ ماه رمضان میخوانیم:ای خدا در این روز به اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم کرم فرما و وسیله مرا بین وسایل و اسباب بسوی حضرتت نزدیک سازای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت.
فرادید | در دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان از خداوند میخواهیم: اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَکرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیک مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین
ای خدا در این روز به اعمال نافله و مستحبات مرا بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل در حقم کرم فرما و وسیله مرا بین وسایل و اسباب بسوی حضرتت نزدیک سازای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت.
تفسیر دعای روز بیست و هشتم:
اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ
خدایا بهره من را زیاد کن از نوافل یعنی موفق بشوم به نمازهای مستحبی.
دعا موجب کمال انسان است. دعا خواندن برای رسیدن به کمالات میباشد بر خلاف تصور عموم مردم که فکر میکنند هدف از خواندن دعا رسیدن به ثواب الهی است، مضامین ادعیه سراسر پر از درسهای اخلاق و حکمت است که توجه به آن معانی سبب کمال انسان میگردد.
اگر هم کسی با زبان عربی آشنا نیست به ترجمه ادعیه مراجعه کند و به مضامین و نکات آموزنده ادعیه توجه کند تا به برکت آن به کمالات والای انسانی برسد؛ امثال دعای کمیل و ابو حمزه ثمالی و… برای کمال یافتن من و شما میباشد.
این که در دعای ابو حمزه امام سجاد علیه السلام میفرمایند: «خدایا آیا بدتر از من هم بندهای داری؟» این برای کمال است و درس مبارزه با غرور را به ما میدهد؛ جایی که امام معصوم چنین حرفی میزند دیگر تکلیف من و شما روشن است و جایی ندارد که ما به خاطر دو رکعت نافله و نماز شب دچار عجب و غرور بشویم.
واکرمنی فیه باحضار المسائل
هر یک از ما ممکن است که امروز و لحظهای که در آن نفس میکشیم و پلک میزنیم آخرین لحظات عمر ما باشد و باید بار سفر از این دنیای وانفسا بسته و به عالم آخرت که جاودان و همیشگی است سفر کنیم و آگاهیم که خداوند از ما و از هرچه که در این دنیا با هر مسئولیتی و سمتی انجام دادهایم سوال و بازخواست خواهد نمود.
"ان تبدوا ما فی انفسکم او تغفوه یحاسبکم به الله"؛ "هرچه که در آشکار و نهان (انجام دادهاید) خداوند از شما محاسبه خواهد نمود" و هر کسی نتیجه اعمال خود را میبیند "فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ " (زلزله، ۸ و ۷) یعنی "کسی که به مقدار ذرهای کار نیک انجام داده باشد پاداشش را میبیند و کسی که به مقدار ذرهای کار زشتی انجام داده باشد کیفر آن را میبیند که با توجه به آیات و توضیح بالا در مییابیم منظور از "باحضار المسائل" همان آمادگی قبل از مرگ برای پاسخگویی به بازخواستهایی است که از طرف ذات اقدس از انسان میگردد، چرا که همه مسئولیم و داشتن مسئولیت در دنیا بسیار سنگین است و انسان را در عالم آخرت گرفتار بازخواست بیشتری مینماید، که ما از خداوند خواستاریم که در این روز ما را برای حاضر نمودن خود برای چنین روزی یاری نماید.
و قرب فیه وسیلتی الیک من بین الوسائل
خدایا در بین وسائل آن وسیلهای که من را زودتر به تو میرساند به من نزدیک کن. بهترین وسیله هم اهل بیت (ع) هستند.
یَا مَنْ لاَ یَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین
ای خدایی که سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت. اگر همه عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگری غافل نمیکند و در آن واحد به همه بندگان توجه دارد؛ از تو میخواهیم که دعاهای من را مستجاب کنی.