تار موی یک میلیارد میلیونی!

تار موی یک میلیارد میلیونی!

یک دسته موی آبراهام لینکلن بعد از ترور، توسط یک جراح عمومی به نام «جوزف بارنس» از بدنش جدا شد. شاید خود آقای جراح هم فکرش را نمی‌کرد که چند دهه بعد، این چند تارمو ۲۵ هزار دلار ارزش پیدا کند.

کد خبر : ۱۳۳۷۲۸
بازدید : ۱۸۷

آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهوری آمریکا وقتی داشت نفس‌های آخرش را می‌کشید، به خیلی چیزها فکر می‌کرده است.

احتمالا به خانواده‌اش فکر می‌کرده یا به کارهای بد و خوبش. ممکن است حتی ته‌ذهنش امید داشته که زنده بماند و زندگی کند اما بعید می‌دانم فکر می‌کرد که روزی، حدود ۱۵۰ سال بعد از مرگش، چند نفر دور هم جمع شوند و تار مویش را به حراج بگذارند. خبر این است:‌ «متعلقات شانزدهمین رئیس جمهوری آمریکا، همسرش و قاتلش در یک حراجی در شهر دالاس، بیشتر از ۸۰۰ هزار دلار آمریکا به فروش رفت.»

در حراجی چه می‌بینیم؟

بگذارید قبل از آنکه به سراغ اصل قضیه برویم، کمی تاریخ یانکی‌ها را مرور کنیم، آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که در سال ۱۸۶۵ میلادی توسط ویلکس بوث، یک بازیگر تئاتر، ترور شد. سربازی به نام «بوستون کوربت»، تقریبا بلافاصله قاتل را کشت اما رئیس جمهور را برای مداوا به محل دیگری منتقل کردند که  معالجه‌ها هیچ اثری برایش نداشت. «دان اکرمن»، مدیر این حراجی عجیب می‌گوید: «این اشیای جدید باعث شدند تا چشم‌انداز جدیدی از واقعه ترور لینکلن روشن شود.

اهمیت این حراجی به آن دلیل است که، قاتل آقای رئیس‌جمهور تقریبا بلافاصله بعد از اقدام به ترور کشته می‌شود. برای همین، هر سندی مربوط به آن دوران، می‌تواند برای پژوهشگران و کلکسیون‌دارها جذاب باشد.» قیمت کل اشیایی که در این مناقصه فروش رفتند، ۸۰۳ هزار و ۸۸۹ دلار بود، این مبلغ دو برابر مقداری است که کارشناسان، پیش از آن تخمین زده بودند.

تار موی رئیس‌جمهوری: ۲۵ هزار دلار

یک دسته موی آبراهام لینکلن بعد از ترور، توسط یک جراح عمومی به نام «جوزف بارنس» از بدنش جدا شد. شاید خود آقای جراح هم فکرش را نمی‌کرد که چند دهه بعد، این چند تارمو ۲۵ هزار دلار ارزش پیدا کند.  

نامه قاتل رئیس جمهوری:‌ ۳۰هزار دلار 

ویلکس بوث، چند وقت قبل از ترور آبراهام لینکلن، نامه‌ای به دوستش نوشته بود و در آن درباره‌ شغلش توضیح داده بود. مدیر این حراجی گفته که مردم از قساوت زیاد آقای قاتل احساس نفرت زیادی کرده‌اند.

پارچه خونی رئیس‌جمهوری:‌ ۶ هزار دلار

تکه‌ای از پارچه کتانی تختخوابی که آبراهام لینکلن، لحظات آخر مرگش را روی آن گذراند، شش هزار دلار ناقابل قیمت‌گذاری شد، چیزی که این پارچه را از بقیه پارچه‌های کتانی متمایز کرده، این است که چند قطره از خون آقای رئیس‌جمهور، قبل از مرگش روی آن ریخته شده است.

نامه‌ای برای مبادله اسیر: ۲۷هزار و ۵۰۰ دلار

آبراهام لینکلن یک سال قبل از مرگش، یعنی در سال ۱۸۶۴ میلادی، نامه‌ای درباره مبادله اسیران جنگی نوشته است. جالب این‌جاست که پسر یکی از مسئولان ارشد دولتی هم در بین اسیرانی است که نامه برای آزادی آنها نوشته شده است. 

سلفی‌های رئیس‌جمهور، قاتل و سرباز:‌ ۳۰ هزار دلار

این حراجی عجیب فقط مربوط به اشیای شخص رئیس‌جمهور نبود. قاتل او و حتی سربازی که بعد از ترور، آقای قاتل را کشت، هم قیمت لوازم شخصی‌شان از رئیس‌جمهوری کمتر نبود، در این حراجی، عکس‌هایی از آبراهام لینکلن، ویلکس بوث- قاتل- و بوستون کوربت- سربازی که قاتل را کشت- فروش رفت. ۶۰ هزار دلار: مجموعه‌ای با نام مستعار کشته شده، قاتل و انتقامجو همراه با مجموعه ۴ نقاشی رنگ روغن مرتبط با این حادثه، ۶۰ هزار دلار آمریکا فروخته شد.

حکم بازداشت قاتل رئیس جمهوری: ۲۱۰۰۰دلار

حکم بازداشت قاتل رئیس‌جمهور که به امضای یکی از مقامات ارشد کشور در آن زمان رسیده بود، ۲۱ هزار دلار فروخته شد. این حکم به ترور آقای رئیس جمهوری اشاره داشت و به قتل فجیعی که یک بازیگر تئاتر انجام داده است.

کارت دعوت ترحیم: ۱۱۸۷۵دلار

این‌بار که به یک مراسم ترحیم دعوت شدید، حتما کارت دعوت را پیش خودتان نگه دارید و حتی برای نسل‌های بعدی‌تان آن را به ارث بگذارید. این را به خاطر آن می‌گوییم که، کارت دعوت مراسم ترحیم آبراهام لینکلن در کاخ سفید، در این حراجی عجیب ۱۱ هزار و ۸۷۵ دلار فروخته شده است.

نامه همسر رئیس‌جمهور:‌۱۰۶۲۵دلار

«مری تاد لینکلن»، همسر رئیس‌جمهوری آمریکا دست‌نوشته‌ای درباره‌ مراسم ترحیم رئیس‌جمهوری نوشته که آن هم در این حراجی به قیمت خیلی خوبی فروش رفت.

منبع: همشهری آنلاین

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید