کتاب‌های پرفروش چگونه انتخاب می‌شوند؟

کتاب‌های پرفروش چگونه انتخاب می‌شوند؟

هیچ گاه نمی‌شود آماری درست از کتاب‌های پرفروش به دست آورد. به طور مثال در برخی از کشورها کتاب بدون آگاهی نویسنده یا صاحب اثر چاپ و یا ترجمه می‌شوند، نمی‌شود آمار دقیقی داده شود.

کد خبر : ۱۳۳۸۳۰
بازدید : ۷

هر گاه سخن از کتاب و کتابخوانی پیش می‌آید این نکته را به دنبال دارد که چه کتاب‌هایی در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند و در لیست پرفروش‌ترین‌ها آمده‌اند.

هیچ گاه نمی‌شود آماری درست از کتاب‌های پرفروش به دست آورد. به طور مثال در برخی از کشورها کتاب بدون آگاهی نویسنده یا صاحب اثر چاپ و یا ترجمه می‌شوند، نمی‌شود آمار دقیقی داده شود.

حتی کتاب‌هایی که به صورت نسخه‌ی پی دی اف از سوی شبکه‌های مجازی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد نمی‌تواند در این آمار قرار گیرند. این آمارها بر اساس کتاب‌های چاپ شده و بر اساس تیراژ آنهاست نه کتاب‌هایی که به صورت پی دی اف بوده‌اند یا کتاب‌هایی که به صورت صوتی و الکترونیکی در اختیار مخاطب قرار گرفته‌اند. کتاب‌های درسی و آموزشی و کمک آموزشی هم از این لیست خارج هستند.

بنابراین نباید انتظار داشت که شاهکارهای ادبی جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان قرار گیرند. زیرا مردم به دنبال کتاب‌هایی هستند که جنبه‌ی سرگرمی داشته باشد.

بر این اساس سراغ سایت‌های خارجی رفتیم تا ببنیم بر اساس چه معیاری کتاب‌های پرفروش انتخاب می‌شوند. آنچه در ادامه آمده است، گزارشی است از این سایت‌ها:

«همه نویسندگان می‌خواهند کتاب‌هایشان پرفروش باشد، اما چند نسخه باید فروخته شود؟ آیا یک نویسنده می‌تواند بدون رسیدن به وضعیت پرفروش موفق در نظر گرفته شود؟

هر نویسنده‌ای رؤیای نوشتن یک کتاب پرفروش را دارد؛ اما تعداد کمی از نویسندگان درک می‌کنند که چه چیزی یک کتاب را پرفروش تعریف می‌کند؛ یعنی چه چیزی لازم است تا کتابی پرفروش شود. اما قبل از آن باید بدانند که هدف‌شان چیست؟ داشتن یک کتاب پرفروش به چه معناست؟ چند کتاب باید به فروش برسانند؟

امروزه یک کتاب پرفروش معمولا یا توسط نیویورک تایمز معرفی می‌شود یا داشتن رتبه فروش بالا در آمازون.

چگونه یک کتاب در لیست پرفروش نیویورک تایمز قرار می گیرد؟ حقیقت این است که این قضیه نسبتا دلخواه است.

نیویورک تایمز با بسیاری از کتابفروشی‌ها ارتباط دارد که فروش هفتگی خود را به نیویورک تایمز گزارش می‌دهند. (توجه داشته باشید اعداد نیویورک تایمز شامل فروش اینترنتی، فروش در فروشگاه‌های بزرگ مانند Walmart یا فروش در فروشگاه‌های محلی نیست).

کتاب‌هایی که هر هفته در فروشگاه‌های مورد نظر بیشترین فروش را دارند، تعیین می‌کنند که کدام یک از آنها در این لیست قرار می‌گیرند. اگر کتاب ماهیگیری شما مانند کیک‌های داغ در فروشگاه مینه‌سوتا به فروش برسد؛ اما به نیویورک تایمز گزارش داده نمی‌شود و کتاب شما در لیست قرار نخواهد گرفت، حتی اگر نسخه‌های بیشتری از هری پاتر به فروش برسانید. بنابراین انتخاب کتاب پرفروش، هر هفته و در همه‌ی کتابفروشی‌ها غیرممکن است.

ممکن است کتابی هرگز در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز نیاید، اما در طول زمان پرفروش‌ترین کتاب باشد. این کتاب‌ها در ابتدا موفق نیستند؛ اما دهان به دهان محبوب می‌شوند و نسخه‌های کافی برای رسیدن به وضعیت پرفروش ترین‌ها را به فروش می‌رسانند، اما هرگز در لیست پرفروش‌ها ظاهر نمی‌شوند. (توجه داشته باشید که لیست‌های دیگری مانند Publishers Weekly وجود دارد، اما نیویورک تایمز شناخته شده‌ترین است.

مقایسه چند لیست مختلف و رتبه‌های مختلف نشان می‌دهد هیچ عددی بازنمایی کامل فروش کتاب نیست. به دست آوردن اعداد دقیق تقریبا غیرممکن است، زیرا ناشران تعداد فروش را به عنوان اطلاعات ممتاز نگه می‌دارند، تا زمانی که به طور کلی کتاب‌ها یک میلیون نسخه بفروشند و سپس ناشر به سادگی چیزی شبیه به «بیش از یک میلیون نسخه فروخته شده» را بر روی چاپ مجدد کاغذی چاپ می‌کنند.)

آمازون نیز به یک بازیکن کلیدی در تعیین پرفروش‌های کتاب تبدیل شده است، زیرا رتبه‌ی فروش را برای هر کتاب فراهم می‌کند. با به دست آوردن رتبه بندی فروش بالا، یک کتاب می‌تواند ادعا کند که پرفروش بوده است.

با این حال، مانند نیویورک تایمز، اگر یک کتاب در آمازون به طور پیوسته به فروش برسد، اما تعداد زیادی را در یک بازه زمانی کوتاه به فروش نرساند، رتبه‌ی فروش آن به احتمال زیاد افزایش نمی‌یابد.

از یک کتاب باید بیش از ۵۰۰ نسخه در یک روز به فروش برسد تا جزء این لیست شود. کتاب‌هایی که در مقایسه تنها یک نسخه در هفته به فروش می‌رسند، در این رتبه بندی قرار نمی‌گیرند. بنابراین بسیاری از نویسندگان استراتژی‌های مختلفی را برای دستکاری و افزایش رتبه در آمازون دارند آن هم برگزاری کمپین‌هایی برای فروش کتاب‌های بیشتر در عرض یک هفته است.

پس چند کتاب باید بفروشید تا ادعای پرفروش شدن کنید؟ این تعداد ۳۵۰۰۰ نسخه است. از آنجا که محبوبیت یک کتاب پرفروش می‌تواند طولانی یا کوتاه باشد، به نظر می‌رسد که این یک عدد عادلانه است.

یک کتاب ممکن است بیرون بیاید و یک موفقیت بزرگ داشته باشد و یک میلیون نسخه در یک سال به فروش برساند و سپس فراموش شود. کتاب‌های دیگر، مانند «داستان دو شهر» یا «غرور و تعصب» هرگز در لیست پرفروش ترین‌ها ظاهر نمی‌شوند، اما آنها همچنان و به طور پیوسته به فروش می‌رسند و به مراتب بیشتر از کتاب‌هایی به فروش می‌رسند که دهان به دهان می‌گردند و در لیست پرفروش‌ها ثبت شده‌اند.

در ویکی‌پدیا یک لیست عالی از ده کتاب پرفروش سال در ایالات متحده وجود دارد که اگر نگاهی به این لیست بیندازیم، این کتاب‌ها نا آشنا بوده و هرگز نامی از آنها نشنیده‌ایم. بنابراین این سؤال پیش می‌آید که داشتن یک کتاب پرفروش چقدر مهم است؟»

این روزها که خرید کتاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داغ است. سعی کردیم چند نمونه از کتاب‌هایی را معرفی کنیم که هم فروش بسیار بالایی در سطح جهان داشتند و هم کارشناسان آنها را تأیید کرده‌اند.

شازده کوچولو

نویسنده کتاب آنتوان دو سنت اگزوپری است. این کتاب اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. کتاب به بیش از ۲۵۰ زبان و گویش ترجمه شده و با فروش بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه، یکی از پرفروش ترین کتاب‌های تاریخ محسوب می‌شود.

کتاب شازده کوچولو «خوانده شده‌ترین» و «ترجمه شده‌ترین» کتاب فرانسوی‌زبان جهان است و به عنوان بهترین کتاب قرن ۲۰ در فرانسه انتخاب شده است. از این کتاب به طور متوسط سالی ۱ میلیون نسخه در جهان به فروش می‌رسد.

خلاصه داستان: داستان در مورد یک پسر بچه است که نام‌اش شازده کوچولوست. او برای به دست آوردن و کشف حقیقت و حکمت از سیاره‌ای به نام ب۶۱۲ وارد زمین می‌شود و به مسافرت در زمین می‌پردازد. این کتاب که ظاهری کودکانه دارد آموزه‌های عمیق اخلاقی و فلسفی را بسیار موشکافانه در خود قرار داده است و به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می‌پردازد.

مزرعه حیوانات

نویسنده‌ی آن جورج اورول است که با ژانر رمان و سیاسی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است. این رمان در طول جنگ جهانی دوم نوشته و در سال ۱۹۴۵ میلادی در انگلستان منتشر شد، ولی در اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی به شهرت رسید.

خلاصه: درباره‌ی گروهی از حیوانات است که در اقدامی آرمان گرایانه و انقلابی، صاحب مزرعه (آقای جونز) را از مزرعه‌اش فراری می‌دهند تا خود اداره‌ی مزرعه را به دست گرفته و «برابری» و «رفاه» را در جامعه خود برقرار سازند. رهبری این جنبش را گروهی از خوک‌ها به‌دست دارند، ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون آقای جونز به بهره کشی از حیوانات مزرعه می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند.

کتاب دیگر او به نام ۱۹۸۴ نیز از پرفروش ترین کتاب‌ها بوده است که در همان سال در لندن اتفاق می‌افتد. پس از جنگ جهانی دوم، مقتدران و فرمانروایان کشورهای قدرتمند ترسیده بودند و به این نتیجه رسیدند که اگر جهان به افزایش ثروت با همین روش ادامه دهد، پایه‌های جامعه طبقاتی تهدید می‌شود و حکومت آنها سرنگون می‌شود.

داستان دو شهر

با موضوع عاشقانه کلاسیک از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است که چارلز دیکنز آن را نوشته است.

چارلز دیکنز در سال ۱۸۵۹ داستان دو شهر را برای اولین بار در نشریه‌ی خود منتشر کرد. داستان در مورد زندگی یک دختر به نام لوسی است. لوسی در جریان انقلاب فرانسه درجست‌وجوی پدر خود، او را در اتاق زیر شیروانی و در شرایط اسفناکی در پاریس پیدا می‌کند.

سپس با او به انگلستان می‌رود. دخترک با زندانی سیاسی به نام چارلز دارنی که یک نجیب‌زاده‌ی فرانسوی است، آشنا می‌شود و قصه بسیار هیجان انگیز و جذابی خواننده را میخکوب می‌کند. شاید این داستان بسیار غم انگیز باشد؛ زیرا نویسنده در شرایط روحی خوبی نبوده و تازه از همسرش جدا شده و احساساتی سرکوب شده دارد.

ملت عشق

کتابی محبوب و از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است. نویسنده‌ی آن الیف شافاک است.یک داستان عاشقانه که خواننده را مجذوب اتفاقات داستان می‌کند.

خلاصه داستان: اِلا یک زن ساده است که زندگی‌اش کسالت بار شده و هیچ هیجانی را تجربه نمی‌کند. او برای فرار از روزمرگی ویراستاری یک کتاب را می‌پذیرد و هیجان از همینجا آغاز می‌شود. داستان کتابی که الا ویراستاری آن را قبول کرده، در قونیه می‌گذرد. زمانی که درویشی به نام شمس می‌خواهد تمام آنچه از عشق آموخته را به مولانا عالم بزرگ آن زمان یاد دهد. در این راه ماجراهای بسیاری رخ می‌دهد.

ماجراهایی که هر کدام به بازگو کردن چهل قاعده عشق شمس کمک می‌کنند. الا در جریان خواندن این داستان متحول می‌شود و با نویسنده گمنام این کتاب از طریق اینترنت آشنا می‌شود. در آخر داستان، الا تبدیل به انسان دیگری می‌شود. تغییر می کند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید