کشف یک زره جنگی کامل در حفاری‌های قلعۀ اسپانیایی

کشف یک زره جنگی کامل در حفاری‌های قلعۀ اسپانیایی

​باستان‌شناسان حین حفاری‌هایشان در قلعه‌ی ماتیلا دِ لوس کانیوس دل ریو نزدیک سالامانکا در اسپانیا یک زره کامل ۴۰۰ ساله کشف کرده‌اند.

کد خبر : ۱۳۳۹۲۹
بازدید : ۵۵

فرادید| قبلا تصور می‌شد که قلعۀ ماتیلا پس از فتح شبه‌جزیره‌ی ایبری توسط اعراب ساخته شده است؛ این شبه‌جزیره حدود ۷۳۲-۷۱۱ پس از میلاد به بخشی از خلافت اموی تبدیل شد. با این حال، اطلاعات کمی درباره‌ی تاریخ قلعه وجود دارد و بر اساس برخی منابع، این قلعه به دستور فردیناند دوم آراگون در سال ۱۵۰۵ پس از میلاد ویران شد. 

به گزاش فرادید، ویرانه‌های قلعه در شمال دهکده‌ی «ماتیلا د لوس کانیوس دل ریو» روی یک تپه کوچک در یک موقعیت استراتژیک مشرف به دشت‌های هموار زیر واقع شده است. 

cast1

باستان‌شناسان از اوایل سال ۲۰۲۳ حفاری‌های مداومی را انجام داده‌اند و طرح دیوارهای داخلی و خارجی قلعه را مشخص کرده‌اند. آنها ورودی‌های احتمالی دروازه، آب انبار، برج‌های مدور و یک اسلحه‌خانه حاوی بقایای سلاح‌ها و قطعات زره را شناسایی کرده‌اند. 

به گفته محققان، شواهد باستان‌شناسی با روایات تاریخی تناقض دارد، چون هیچ مدرکی دال بر تصرف قلعه توسط مسلمانان یا عناصر معماری مرتبط با آنها یافت نشده است.

foto-2-celada_230520212706

یافته مهم این کاوش، زره کاملی مربوط به قرن شانزدهم است. این زره تقریباً از ۵۰ قطعه تشکیل شده و در کنار آن یک کمان پولادی و یک چاقو پیدا شده است. 

ایوان گارسیا وازکز باستان‌شناس، در گفتگو با Salamanca24horas گفته است: «زره تمام قطعات کاربردی خود را دارد، از کلاه ایمنی، عایق سینه، چفت، بالشتک آرنج، زره ساق و محافظ‌های دیگر برای بازوها و پاها تشکیل شده است.» 

foto-3-bolanos-de-metal-recuperados_230520212708

(گلوله‌های توپ کشف شده در قلعه)

در این حفاری‌ها پیچ‌های کمان پولادی متعددی هم کشف شد که برخی از آن‌ها دارای سر سوکت‌دار تقریباً مربعی در سطح مقطع هستند، همینطور نوک میخ که برای نفوذ به زره زنجیره‌ای استفاده می‌شد. در میان انبار مهمات، تکه‌های بولانیو هم پیدا شد. بولانیو نوعی گلوله توپ سنگی معروف به «استون شات» است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید