چرا سگ‌ها سبیل دارند و نباید آن‌ها را کوتاه کرد؟

 چرا سگ‌ها سبیل دارند و نباید آن‌ها را کوتاه کرد؟

سبیل سگ پر از رشته های عصبی است که هر کدام وظیفه مهمی دارند.

کد خبر : ۱۳۳۹۶۱
بازدید : ۱۲۴۴

فرادید| بیشتر سگ ها مودار هستند. چه موی آنها بلند باشد و چه کوتاه، بدن آنها عمدتاً از نوعی مو پوشیده شده است. اما جدای از کرک و خزی که بدن سگ را پوشانده ، سگ‌ها موهای بلند و ضخیمی دارند که از پوزه و بالای چشمانشان بیرون زده است.

به گزارش فرادید؛ سبیل سگ ها شاید به اندازه گربه ها برای آن ها مهم نباشد، اما این عضو متمایز در صورت آن ها نقش مهمی در زندگی روزمره سگ ها دارد.

1

سبیل چیست؟

سبیل نوعی موی ضخیم به نام ویبریسا است که تقریباً می توانیم آن ها را درصورت و یا دست و پای اغلب پستانداران ببینیم. سبیل احتمالاً در اجداد پستانداران اولیه نیز وجود داشته اند.

گربه‌ها معمولاً 12 سبیل در ردیف‌های منظم در هر طرف صورت خود دارند که در مجموع  دو دوجین سیبل در هر گربه است اما سبیل های سگ اینچنین منظم و یکنواخت نیستند.

استنلی کورن، متخصص سگ شناسی و دکترای روانشناسی می گوید: شکل و نوع سبیل از سگی به سگ دیگر متفاوت است. آنها معمولاً در هر دو طرف پوزه‌هایشان رشد می کنند و تعدادی هم از بالای چشم‌هایشان بیرون می‌زنند. برخی از سگ ها نیز دارای سبیل هایی هستند که از بالای لب بالایی، روی گونه ها یا زیر چانه شان به سمت پایین رشد کرده است.

2

هدف از خلقت سبیل‌های سگ چیست؟

سبیل‌ها ممکن است شبیه موهایی باشند که کمی سفت تر و ضخیم تر است، اما وظیفه بسیار متفاوت و مهمی برای انجام دادن دارند. فولیکول‌های پایه هر سبیل با رشته‌های عصبی پر شده است به طوری که حتی کوچک‌ترین لمس آنها پیام‌هایی را به مغز سگ منتقل می‌کند.

ناحیه اطراف پوزه و دهان سگ به صورت ویژه سرشار از سلول های مرکل (MCs) است، نوع خاصی از سلول که درست در زیر اپیدرم، لایه بالایی پوست دیده می شود. طبق مطالعه ای در Research in Veterinary Science، سلول های مرکل گیرنده های پوستی هستند که به طور نزدیک با پایانه های عصبی مرتبط هستند و این قسمت های مشخص صورت را برای درک احساسات، برجسته و مهم می کنند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در Veterinary Research Communications، این موهای خاص در صورت وظایف زیاد والبته مهمی دارند. آنها می توانند نقشی کلیدی در کمک به سگ برای نظارت محیط خود ایفا کنند، مخصوصا زمانی که به خاطر وزش باد یا جریان‌های آبی تغییراتی در زیستگاه سگ ها به وجود می آید.

کورن اشاره می‌کند که سبیل‌های بالای چشم طوری قرار گرفته‌اند که وقتی چیزی جریان هوا را مختل می‌کند یا جسمی مانع آن می‌شود ویا آن را خم می‌کند، سگ به طور ذاتی و با هشدار سبیل ها در پاسخ برای محافظت از چشم در برابر ضربه احتمالی پلک هایش را می بندد.

می‌توانید با برس کشیدن آرام روی سبیل‌های بالای چشمان سگتان، این را در عمل ببینید. به طور غریزی سگ چشمانش را می بندد.

سبیل‌ها همچنین ممکن است در پیدا کردن غذا، و حفظ وضعیت سر درهنگام شنا کمک کنند.

از آنجایی که سگ ها بیشتر نزدیک بین هستند، سبیل ها می توانند به دید نزدیک آن ها کمک کنند. سبیل ها  می توانند به ارزیابی اینکه آیا سگ  می تواند در فلان محیط  قرار بگیرد یا اینکه آیا می تواند دراین  فضای تنگ خود را جا کند به آن کمک می کنند.

 سبیل ها معمولاً به اندازه عرض بدن سگ رشد می کنند، بنابراین اگر سبیل ها به سطحی برخورد کنند، سگ به طور غریزی می داند که نمی تواند از آن محل عبور کند.

3

سبیل و ارتباطات سگ

سبیل علاوه بر اینکه سگ را از برخورد با اشیا و محیط  دور نگه می دارد، می تواند به جلوگیری از زد و خورد و روابط بد نیز کمک کند.

ما عادت کرده ایم به دم سگ یا شاید گوش هایش نگاه کنیم تا ببینیم چه احساسی دارد. به گفته LiveScience  سبیل ها نیز می توانند اطلاعاتی در مورد احساسات سگ ها به ما منتقل کنند.

اگر سگی احساس خطر کند، به طور خودکار سبیل‌های خود را باز می‌کند و سپس آنها را به صورت بازتابی به سمت جلو هدایت می‌کند. برخی از محققان معتقدند که این می تواند نشان دهد که سبیل ها عنصر کلیدی دفاع در موقعیت های پرتنش با شکارچیان و سایر سگ ها هستند.

VCA Hospitals می گوید، اما سبیل ها فقط در موقعیت های پرتنش حرکت نمی کنند.

"وقتی یک سگ در حال استراحت است، سبیل ها استراحت می کنند. اما وقتی سگ جنب و جوش دارد، آنها نیز فعال می‌شوند! یک سگ خوشحال یا کنجکاو سبیل ها را بالای چشمانش قرار می دهد که به او ظاهری زیبا و چشم بازی می دهد و اغلب افراد این ظاهر بامزه سگ را دوست دارند."

5

آیا همه سگ‌ها سبیل دارند؟

اکثر سگ ها به نوعی سبیل دارند. برخی سبیل هایی بلند و ضخیم دارند در حالی که برخی دیگر فقط کمی موهای ضخیم دارند. به نظر می رسد هیچ تفاوتی بین اکثر نژادها وجود ندارد، به جز نژادهای بی مو از سگ ها و گربه ها، که ممکن است سبیل های کمی داشته باشند یا اصلاً نداشته باشند، دکتر جسیکا وگلسانگ، DVM، و نویسنده "همه سگ ها به کوین می روند." این مطلب را به PetMD می گوید.

آیا می توانید سبیل‌های سگ را کوتاه کنید؟

برخی از مردم - به ویژه آنهایی که سگ های خود را در مسابقات شرکت می دهند – اصلاح سبیل را انتخاب می کنند زیرا فکر می کنند این کار باعث می شود سگ هایشان مرتب تر به نظر برسد.

کشیدن یا کندن سبیل ها برای سگ دردناک است. کوتاه کردن آنها ضرری ندارد زیرا سبیل ها گیرنده های درد ندارند، اما بسیاری از دامپزشکان و محققان می گویند این ایده، کارخوبی نیست.

شواهد نشان می دهد که کوتاه کردن سبیل ها می تواند منجر به سردرگمی و مشکلات مربوط به آگاهی فضایی شود. VCA Hospitals می‌گوید، هنگام نوازش سگ خود، در واقع، مطمئن شوید که فقط سبیل‌های حیوان خانگی را به آرامی در امتداد فولکول ها لمس می‌کنید. حتی سگ های بسیار صبور هم دوست ندارند کسی با سبیل های آن ها شوخی کند حتی اگر ملایم باشد.

کورن، متخصص سگ‌ها، می‌گوید: «اگرچه سبیل‌های سگ ممکن است چهره‌اش را نامرتب نشان دهد، اما نباید به آرایشگرتان اجازه دهید آنها را اصلاح یا کوتاه کند، زیرا با این کار واقعاً کمک‌های ارزشمندی را از سیستم بینایی سگ پاک می‌کنید.»

ترجمه: فرادید

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید