کشف یک دیوار مرموز ۱۰۰۰ ساله در آلمان

کشف یک دیوار مرموز ۱۰۰۰ ساله در آلمان

باستان‌شناسان آلمانی در جریان کاوش‌هایشان در شهر آلتنبورگ به یک دیوار مرموز برخورد کرده‌اند که ظاهرا نوعی سازۀ دفاعی است اما مشخص نیست که برای حفاظت از چه چیزی ساخته شده.

کد خبر : ۱۳۳۹۹۰
بازدید : ۳۳۱

فرادید| حدود ۱۰۰۰ سال قبل خاندان قدرمند اتونی (Ottonian) بر سرزمینی که امروز کشور آلمان نامیده می‌شود حکمرانی می‌کرد. این خاندان که اصالتا به ایالت ساکسونی‌آنهالت تعلق داشتند، در دوران حکومتشان کلیساها، صومعه‌ها و قلعه‌های فراوانی ساختند.

به گزارش فرادید؛ حالا باستان‌شناسان و متخصصان ادارۀ دولتی باستان‌شناسی و حفظ آثار ایالت ساکسونی‌آن‌هالت در حال انجام کاوش‌هایی هستند که شناخت آن‌ها را از این خاندان و وضعیت حکومت آن‌ها افزایش خواهد داد. در یکی از این کاوش‌ها که در شهر آلتنبورگ انجام شده، نتایج غافلگیرکننده‌ای به دست آمده است. خبر این اکتشاف را فلیکس بیرمان که مدیریت این کاوش را به عهده داشته اعلام کرده است.

2
(بخشی از دیوار کشف شده در آلتنبورگ)

در این سایت تاریخی، باستان‌شناسان دو سازۀ قابل ملاحظه را کشف کرده‌اند؛ این دو سازه بقایای دو قلعه هستند که یکی از آن‌ها داخل دیگری ساخته شده است. این دو قلعه در اطراف خود استحکاماتی دفاعی شامل خندق و خاکریز دارند و به گفتۀ کارشناسان قدمت آن‌ها به هزار و پنجاه سال قبل یعنی دوران حکومت اتونی‌ها برمی‌گردد.

اما آن چیزی که باعث غافلگیری و شگفتی باستان‌شناسان شده است، شیوۀ غیرعادی و عجیبی است که برای حفاظت از قلعۀ داخلی به کار گرفته شده. بر خلاف سازه‌های مشابه که معمولا با استحکامات دفاعی مثل خاکریزها و سنگرهای چوبی و دیوارهای سنگی محافظت می‌شده‌اند، این قلعه دارای یک دیوار دفاعی پیچیده‌تر است که با ملات ساروج ساخته شده و مشابه آن تنها در دژهای بسار مهم دیده شده است.

3
(تعدادی از اجاق‌هایی که در این سایت تاریخی کشف شده‌اند)

به گفتۀ بیرمان: «بنابراین آنچه در آلتنبورگ یافته‌ایم بسیار غیرعادی و حتی می‌شود گفت رازآمیز است. ما فعلا فقط می‌توانیم حدس بزنیم. مثلا شاید این یک پروژۀ شکست خورده برای ساخت یک مرکز حکومتی جدید در زمان اتونی‌ها بوده باشد».

این نوع سازه‌ها به خودی خودشان چندان مهم نبوده‌اند اما همیشه برای حفاظت از یک قلعۀ بسیار مهم ساخته می‌شده‌اند. اما با توجه به اینکه قلعۀ آلتنبورگ سازۀ حکومتی مهمی به حساب نمی‌آمده مشخص نیست که این دیوار دقیقا با هدف حفاظت از چه چیزی ساخته شده.

1
(برخی قطعات سفالی کشف شده در سایت)

باستان‌شناسان علاوه بر این دیوار غیرعادی یافته‌های دیگری مربوط به دورۀ قرون وسطی نیز در این سایت داشته‌اند. از جملۀ این یافته‌ها می‌توان به خانه‌های کوچک، تنورهای گنبدی از جنس سنگ و گل، ظروف سفالی، استخوان حیوانات و تعدادی چاقو و نیزه اشاره کرد.

به گفتۀ بیرمان این یافته‌ها کاملا قابل انتظار بودند زیرا از قبل معلوم بود که آلتنبورگ از یک پیشینۀ قرون وسطایی غنی برخوردار است؛ اما دیوار ساروج به جهت ابعاد بزرگ و قوت و استحکامش واقعا غافلگیرکننده بوده است.

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید