تاریخچه خواندنی پخت نان کروسان؛ از اتریش تا فرانسه

تاریخچه خواندنی پخت نان کروسان؛ از اتریش تا فرانسه

کروسان یکی از انواع نان‌های صبحانه است که اصالت آن به کشور اتریش می‌رسد.

کد خبر : ۱۳۴۰۳۰
بازدید : ۷۶

فرادید| کروسان نوعی نان صبحانه بسیار خوشمزه فرانسوی است که به شکل هلالی تهیه می‌شود؛ اما در بیشتر موارد به شکل ساده مانند نان‌های تست معمولی نیز موجود است. کروسان از ترکیب آرد با خمیرمایه و کره تهیه می‌شود و اگر به خمیر کروسان کره اضافه کنید، به شکل خمیر هزارلا خواهد شد. تفاوت اصلی نان کروسان با نان‌های دیگر تخمیر سه مرحله‌ای خمیر آن است.

به گزارش فرادید، در ایران کروسان نوعی شیرینی با مغز شکلاتی شناخته می‌شود، درحالی‌که این نان در فرانسه در دسته شیرینی‌ها طبقه‌بندی نشده است و یکی از انواع نان‌های صبحانه است.

کروسان یکی از محبوب‌ترین نان‌های فرانسوی است و معروف‌ترین نان کروسان در فرانسه کروسان کره‌ای است. این نان به صورت ساندویچی هم وجود دارد که وسط نان را با ژامبون، پنیر و… پر می‌کنند. کروسان شکلاتی نیز یکی دیگر از انواع این نان است که در بسیاری از کشورها رواج دارد. کروسان بادامی نوع دیگری از کروسان است و داخل آن را با کرم فرانجیپانه که نوعی کرم خوشمزه تهیه شده از کره بادام است، پر می‌کنند.

اما درباره تاریخچه پخت کروسان دو داستان تاریخی مشهور وجود دارد. عده‌ای معتقدند که کروسان از روی نسخه کیپفل‌های اتریشی که نوعی شیرینی وانیلی به شکل هلال است، پخته شد.

طبق نقل قول‌های تاریخی پخت این شیرینی به سال 1683 باز می‌گردد که این شیرینی به مناسبت یادبود جشن پیروزی اتریش بر امپراتوری عثمانی پخته شد و شکل ظاهری آن تقلید از هلال ماه پرچم ترکیه است. در داستانی دیگر درباره پیشینه کروسان می‌گویند در شبی که نانواهای وین در اتریش مشغول پخت نان بودند، صداهای ضعیفی از زیرزمین شنیدند. آن‌ها با به صدا درآوردن زنگ خطر به سربازان خبر دادند که عثمانی‌ها درحال تصرف شهر از طریق حفاری تونل‌های زیرزمینی هستند.

به این ترتیب تونل‌ها منفجر شدند و شهر وین نجات پیدا کرد. بعد از این پیروزی دولت از نانواها خواست تا نانی به شکل هلال پرچم ترکیه بپزند. بنابراین کروسان به معنی هلال ماه است که نشان دهنده شکل ظاهری هلالی این نان است. اما پای نان کروسان خیلی زود به کشور فرانسه هم باز شد. ملکه ماری آنتوانت که خود متولد وین بود و اصالت اتریشی داشت، بسیار به کروسان علاقه داشت و همین به معروف شدن بیشتر کروسان کمک کرد.

ملکه پس از ازدواج با لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه به این کشور رفته بود و بعد از ورود به فرانسه احساس غربت زیادی داشت و دلش برای کشورش و به‌خصوص غذاهای اتریشی تنگ می‌شد. نانواهای خاندان سلطنتی تصمیم گرفتند تا شیرینی کیپ فرل اتریشی را به افتخار او درست کنند و بعداً نام آن را «کروسان» گذاشتند. کم‌کم این شیرینی محبوبیت بسیاری در سراسر کشور فرانسه به دست آورد.

بنابراین شیرینی کیپ فرل و کروسان جزو شیرینی‌های اصیل فرانسوی به حساب نمی‌آیند و اصالت اتریشی دارند. در طی سال‌ها نانواهای فرانسوی از کره‌ بیشتری برای تهیه‌ کروسان استفاده کردند و این شیرینی از سال 1920 میلادی به بعد به یکی از شیرینی‌های اصلی فرانسه تبدیل شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید