چرا نباید در ساحل «صدف» جمع کنیم؟

چرا نباید در ساحل «صدف» جمع کنیم؟

صدف‌های دریایی برای ما یادگارهای بی‌خطر سفر به ساحل به نظر می‌رسند، اما چند دلیل خوب وجود دارد برای اینکه آن‌ها را از ساحل برندارید.

کد خبر : ۱۹۰۵۳۵
بازدید : ۵۵۶

فرادید| ساحل‌گردی، اگر سهل‌انگارانه و اشتباه انجام شود، پتانسیل مختل کردن واقعی اکوسیستم‌های ساحلی را دارد. موضوع مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ برداشتن صدف‌های دریایی از سواحل بود. نتیجه مطالعه این بود که این کار به بسیاری از اشکال حیات متکی به صدف‌ها آسیبی قابل‌توجه می‌رساند. 

به گزارش فرادید؛ صدف‌ها به طرز شگفت‌آوری در اکوسیستم‌های ساحلی نقش حیاتی دارند. آن‌ها علاوه بر تحکیم ساحل که مصالح لانه‌سازی را در اختیار پرندگان می‌گذارد، خانه یا سطح اتصالی را برای موجودات دریایی مختلف از جمله جلبک‌ها، علف‌های دریایی، اسفنج‌ها و سخت‌پوستان فراهم می‌کنند. آن‌ها همچنین منبع کربنات کلسیم هستند که می‌تواند در آب دریا حل شود و دوباره به اقیانوس بازیافت شود. 

میکال کُوالِوسکی، نویسنده اصلی مطالعه و دیرین‌شناس موزه فلوریدا می‌گوید: «صدف‌ها از این جهت اهمیت دارند که در اکوسیستم‌های طبیعی، عملکردهای گوناگونی دارند.» 

گیرات وِرمیج، متخصص نرم‌تنان و استاد برجسته زمین‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا دیویس می‌گوید: «صدف نرم‌تنان برای خرچنگ‌های گوشه‌گیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگرچه سواحل شنی مکان مناسبی برای این گونه خرچنگ‌ها نیستند، اما صدف حلزون‌های مرده در زمین‌های گلی و سواحل سنگی، منبع اصلی برای جمعیت خرچنگ‌های گوشه‌گیر است. ارگانیسم‌های نامحسوس و کوچک زیادی روی صدف‌های مرده وجود دارند، بنابراین برداشتن این صدف‌ها از سواحل، زیستگاه این موجودات ریز را از بین می‌برد.» 

در این مطالعه، محققان چندین بررسی ماهانه از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در ساحل لارگا انجام دادند. ساحل لارگا (Llarga)، یک ساعت سواری با ماشین از بارسلون در اسپانیا است. نتایج این مطالعه نشان داد صدف‌های دریایی بین دو دوره مطالعه تا ۶۰ درصد کاهش یافتند. 

محققان گمان می‌کردند نابودی صدف‌ها به احتمال زیاد به دلیل هجوم گردشگران به منطقه است، چون در فصل زمستان که شمار گردشگران کمتر است، صدف‌ها فراوان‌تر بودند. 

کُوالِوسکی می‌گوید: «فعالیت انسان‌ها نقش مهمی در تغییر زیستگاه‌ها دارد، اما شاید از نگاه بسیاری از افراد، این فعالیت‌ها بی‌ضرر باشد، مانند ساحل‌گردی و برداشتن صدف‌ها از ساحل. مهم است جنبه‌های ظریف‌تر فعالیت‌های مرتبط با گردشگری و تاثیر آن‌ها بر زیستگاه‌های ساحلی را به طور مداوم بررسی کنیم.» 

دلیل خوب دیگر برای برنداشتن صدف‌ها از ساحل: این کار در بسیاری از نقاط جهان غیرقانونی است. در بریتانیا، قانون حفاظت از سواحل ۱۹۴۹، برداشتن هرگونه مواد طبیعی از سواحل عمومی را ممنوع کرده است. 

در ایالات متحده که جمع‌آوری تفریحی صدف‌های خالی دریا در بسیاری از شرایط مجاز است، اوضاع کمی آرام‌تر است. با این حال، گونه‌های خاصی محافظت‌شده هستند و برداشتن گونه‌های زنده آن‌ها پیگرد قانونی دارد. 

سال ۲۰۱۸، زنی پس از برداشتن ۴۰ صدف دریایی از ساحلی در کی وِست فلوریدا به زندان افتاد. این صدف‌ها حاوی صدف‌های حلزونی ملکه زنده بودند که در فهرست گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته‌اند. این زن ۳۰ ساله به ۱۵ روز زندان و پرداخت ۵۰۰ دلار جریمه محکوم شد!

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید