آیا خوردن نان برای گربه بی‌خطر است؟

آیا خوردن نان برای گربه بی‌خطر است؟

همانطور که می‌دانید بسیاری از غذاهای انسانی برای گربه‌ها و دیگر حیوانات مضر هستند. نان هم می‌تواند در دسته مواد خوراکی مضر قرارر بگیرد. البته مصرف مقدار کمی نان برای گربه‌ها مجاز است اما نباید در آن زیاده‌روی کنند. همچنین گربه‌ها نباید به طور مداوم نان بخورند و فقط می‌توانند هر چند وقت یکبار یک تکه‌ی کوچک استفاده کنند.

کد خبر : ۱۹۳۹۰۳
بازدید : ۲۴

یک تکه نان گرم و برشته که عطر آن در تمام خانه پیچیده می‌تواند یک میان‌وعده‌ی خوشمزه برای هر کسی باشد. اما وقتی سرپرست گربه هستید احتمالا مجبور می‌شوید آن را با گربه یا گربه‌هایتان تقسیم کنید. همیشه هم این سوال را از خودتان می‌پرسید که نان خوردن برای گربه‌ها بی‌خطر است یا در حال انجام کار اشتباهی هستم؟

با توجه به اینکه ۲ گربه از ۵ گربه‌ی من عاشق نان هستند و وقتی با یک بربری یا سنگک تازه وارد خانه می‌شوم، سریع به سراغ کیف نان می‌روند و از روی میز صبحانه نان می‌دزدند، تصمیم گرفتم درباره‌ی این موضوع کمی تحقیق کنم. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ قرار است نتیجه‌ی این تحقیقات و جست‌وجوها را برایتان بنویسم تا ببینیم بالاخره خوردن نان برای گربه‌ها خطرناک است یا نه.

آیا نان خوردن برای گربه مجاز است؟

همانطور که می‌دانید بسیاری از غذاهای انسانی برای گربه‌ها و دیگر حیوانات مضر هستند. نان هم می‌تواند در دسته مواد خوراکی مضر قرارر بگیرد. البته مصرف مقدار کمی نان برای گربه‌ها مجاز است اما نباید در آن زیاده‌روی کنند. همچنین گربه‌ها نباید به طور مداوم نان بخورند و فقط می‌توانند هر چند وقت یکبار یک تکه‌ی کوچک استفاده کنند.

باید بدانید که هیچ کدام از مواد به کار رفته در نان برای گربه‌ی شما مضر نیست، بلکه میزان مغذی بودن آن است که می‌تواند نگران‌کننده باشد. نان نمی‌تواند بخشی غذای روزانه‌ی گربه شود چون مواد مغذی زیادی ندارد و فقط برای آن‌ها کالری تامین می‌کند. یک تکه نان تست سفید یک پنجم از کالری روزانه‌ی مورد نیاز گربه را تامین می‌کند.

اگر مجبور هستید به گربه‌تان دارو بدهید می‌توانید از نان برای این کار کمک بگیرید. شما می‌توانید قرص را در خمیر نان پنهان کنید یا شربت را روی نان بمالید و آن را در اختیار گربه قرار دهید. البته گربه‌ها باهوش هستند و ممکن است نان آغشته به دارو را نخورند. پس اگر گربه‌تان به این روش دارو را نمی‌خورد می‌توانید آن را با یک کنسرو خوشمزه مخلوط کنید تا مطمئن شوید طعم تلخ دارو را نمی‌فهمد و همه‌ی آن را می‌خورد.

14

آیا خوردن نان برای گربه ضرر دارد؟

حالا می‌خواهم به این سوال که «آیا خوردن نان برای گربه ضرر دارد» پاسخ بدهم. گربه‌ها می‌توانند خیلی کم و در حد اعتدال نان بخورند اما این به معنای بی‌خطر بودن همه‌ی نان‌ها نیست. بعضی از نان‌ها برای گربه‌ ضرر دارند. برای تشخیص نان مناسب اول باید به میزان پخت آن توجه کنید. هرچه نان پخته‌تر باشد برای گربه بهتر است. نکته‌ی بعدی عدم وجود مخمر در نان است.

مخمر موجود در نان یا خمیر پیتزا می‌تواندبه سرعت در بدن گربه الکل و دی‌اکسید کربن تولید کند و همین موضوع آغازی است برای شروع مشکلات جدی سلامتی در گربه‌ی شما. همانطور که نان حاوی جوش‌شیرین یا مخمر در معده‌ی شما باد می‌کند، در معده‌ی گربه هم افزایش حجم می‌دهد. حتی پا را از این فراتر می‌گذارد و باعث متورم شدن معده و نفخ شدید می‌شود.

در موارد خاصی دامپزشک مجبور است گربه‌ی شما را جراحی کند تا توده‌ی خمیر داخل معده را خارج کند. اگر هم گربه‌ی شما خمیر نان خام یا نان نیمه پخته مصرفف کند درگیر نوعی مسمومیت می‌شود که به «مستی گربه» معروف است. در این بیماری اتانول آزاد شده از مخمر به سرعت وارد جریان خون می‌شود و منجر به افزایش سطح مواد اسیدی داخل خون می‌شود.

علائم مصرف مخمر در گربه‌ها شامل اسهال، استفراغ یا نفخ بیش از حد است. اگر شک دارید که گربه‌ی شما خمیر خام یا نان حاوی مخمر یا جوش‌شیرین خورده است باید به سرعت موضوع را با دامپزشک مطرح کنید و او را برای معاینه به کلینیک ببرید.

15

نان چگونه بر تغذیه‌ی گربه تاثیر می‌گذارد؟

گربه‌ها ذاتا گوشت‌خوار هستند و این یعنی باید بخش قابل توجه تغذیه‌شان از گوشت باشد. پس باید غذایی که برایشان آماده می‌کنید به میزان مناسب مواد مغذی مثل پروتئین گوشت، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی و انرژی‌بخش داشته باشد تا بتوانند به شکلی سالم و پرانرژی زندگی کنند.

پس قبل از اینکه به گربه‌تان نان بدهید باید ابتدا به نوع تغذیه‌ی او دقت کنید و سپس بر اساس شرایط سلامتی عمومی‌اش درباره‌ی این موضوع تصمیم بگیرید. مثلا اگر گربه‌ی شما به دیابت گربه‌سانان مبتلا است باید قبل از دادن نان به او، حتما با دامپزشک مشورت کنید.

بعضی از گربه‌ها به دلایل خاصی از مصرف کربوهیدرات منع می‌شوند و مصرف نان می‌تواند سطح گلوکوز موجود در خون آن‌ها را مختل کند. به طور کلی اگر گربه‌ی شما کاملا سالم است و منعی برای مصرف نان ندارد می‌توانید مقداری نان سالم، با توجه به توضیحاتی که درباره‌ی مخمر داده شد، را به صورت قطعات کوچک و به عنوان میان وعده در فاصله‌های زمانی دور از هم در اختیار او قرار دهید. مثلا می‌توانید ماهی ۲ تا ۳ بار به گربه‌تان یک تکه نان سالم بدهید.

 

مرور کلی

خوردن نان برای گربه مضر نیست اما وقتی مواد ممنوعه، مثل مخمر، در آن وجود داشته باشد یا نان نیمه پخته باشد می‌تواند به قیمت جان گربه تمام شود. در این مطلب توضیحات کاملی درباره‌ی مواد مضر در نان که جان گربه را تهدید می‌کند برایتان نوشتم. اگر گربه‌ی شما هم مثل گربه‌های من دوست دارند نان بخورند در قسمت کامنت‌ها بنویسید که نان مورد علاقه‌ی آن‌ها چه نانی است و وقتی دستشان به نان می‌رسد چکار می‌کنند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید