طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده در ۴ مرحله

طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده در ۴ مرحله

breadcrumbs menu خانه کالاهای تند مصرف طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده در ۴ مرحله طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده در ۴ مرحله زهرا کاظمی ۱ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه پلو شوشتری یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی شهر شوشتر در استان خوزستان است که به‌خاطر طعم و عطر دلنشینش شهرت دارد. این غذا با استفاده از مواد ساده و در دسترس تهیه می‌شود و برای یک وعده‌ی غذایی کامل و مقوی بسیار مناسب است. در ادامه‌ی این مطلب از دیجی‌کالا مگ به آموزش طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده می‌پردازیم.

کد خبر : ۱۹۴۲۴۶
بازدید : ۵۰

برای تهیه پلو شوشتری ابتدا باید مواد زیر را مهیا کنید.

برنج ۲ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه
پیاز ۲ عدد
پودر دارچین ۱ قاشق غذاخوری
شوید خشک یا تازه ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به‌میزان دل‌خواه
نمک و فلفل و زردچوبه و پودر سیر و روغن به‌میزان لازم
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
سینه مرغ (دل‌خواه) ۱ عدد
سیب زمینی یا نان لواش برای ته دیگ به‌میزان نیاز

78

تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده

در ادامه طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده به به‌صورت مرحله‌به‌مرحله به شما آموزش می‌دهیم:

مرحله اول تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده: آماده‌سازی لوبیا چشم بلبلی

شب قبل یا حداقل ۱۲ ساعت قبل از زمانی‌که می‌خواهید اقدام به پخت پلو شوشتری کنید:

  1. خیساندن لوبیا: لوبیا چشم‌بلبلی را به دقت بشویید و در ظرفی مناسب بریزید. سپس به اندازه‌ای آب اضافه کنید تا روی لوبیاها کاملاً پوشیده شود.
  2. تعویض آب: در طول شب، چند بار آب لوبیا را عوض کنید. این کار به حذف نفخ لوبیا و پخت بهتر آن کمک می‌کند.
  3. پخت لوبیا: پس از خیساندن، لوبیا را به‌همراه مقداری آب (حدود دو برابر ارتفاع لوبیا) در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا پخته شود.

نکته: اگر وقت زیادی ندارید، می‌توانید از لوبیا چشم‌بلبلی کنسروی نیز استفاده کنید. در این صورت، نیازی به خیساندن و پخت جداگانه‌ی لوبیا نیست.

مرحله دوم تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده: تفت دادن گوشت و پیاز

در این مرحله:

  1. آماده سازی پیاز: پیاز را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد نمایید.
  2. تفت دادن پیاز: در تابه‌ای مناسب روغن را گرم کرده و پیازهای نگینی را به آن اضافه کنید. پیازها را به آرامی تفت دهید تا نرم و شفاف شوند.
  3. اضافه کردن گوشت چرخ‌کرده: گوشت چرخ‌کرده را به پیازهای تفت داده شده اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا گوشت با پیاز مخلوط شده و تغییر رنگ دهد.
  4. اضافه کردن لوبیا: لوبیاهای پخته شده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و به‌آرامی هم بزنید تا گرم شوند.
  5. اضافه کردن ادویه و شوید: شوید خشک و ادویه‌های دلخواهتان (مانند زردچوبه، فلفل سیاه، پودر زنجبیل) را به مواد اضافه کنید و به خوبی مخلوط نمایید.
  6. افزودن آب: مقداری آب به مواد اضافه کنید تا حدی که روی مواد را بپوشاند. سپس حرارت را کم کرده و درب تابه را بگذارید تا مواد به آرامی پخته شوند.

79

مرحله سوم تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده: ترکیب برنج با مخلوط گوشت

در این مرحله نیز باید:

  1. برنج را آماده کنید: برنج را از قبل شسته و به‌مدت یک‌ساعت با کمی نمک خیس کنید. پس از آن برنج را به‌همراه آب جوش و مقداری نمک روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا برنج به مرحله نرم شدن (زمانی‌که برنج را بین دو انگشت له می‌کنید، باید سطح دانه‌ها نرم شده و داخل دانه کمی سفت مانده باشد) برسد، سپس کف روی آن را بگیرید و آبکش کنید.
  2. ته دیگ را بچینید: در قابلمه‌ای که می‌خواهید پلو را در آن دم بدهید، مقداری روغن بریزید سپس ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید. ته‌دیگ می‌تواند نان، سیب زمینی، یا هر چیز دیگری که دوست دارید باشد. اگر از درست کردن ته‌دیگ‌های تکراری خسته شده‌اید و می‌‌خواهید این‌بار کمی به کارتان تنوع دهید، پیشنهاد میکنم که حتما سری به محتوای «طرز تهیه ۳ مدل ته‌دیگ خوشمزه با رشته کادایف، سیب‌زمینی رنده‌شده و مغز تخمه» بزنید.
  3. برنج و مواد را لایه لایه بریزید: مقداری از برنج آبکش شده را به‌آرامی داخل قابلمه بریزید، سپس مقداری از مخلوط گوشت و لوبیا که در مرحله قبل آماده کردید را روی برنج بریزید. به این ترتیب، لایه‌های برنج و مخلوط گوشت را تا جایی‌که قابلمه پر شود ادامه دهید.
  4. زعفران و کره را اضافه کنید: برای دادن عطر و طعم بی‌نظیر به پلوی خود، زعفران دم‌کرده و مقداری کره را روی لایه نهایی مواد بریزید.
  5. بگذارید پلو دم بکشد: در آخر درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید پلو به‌مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد تا تمام طعم‌ها به خورد هم رفته و پلو به‌طور کامل پخته شود.

مرحله چهارم: تهیه سینه‌ی حلزونی (اختیاری)

اگر می‌خواهید پلو شوشتری‌تان را به یک غذای مجلسی و خاص تبدیل کنید، می‌توانید مقداری سینه‌ی مرغ حلزونی نیز آماده و در کنار پلوی خود سرو کنید. در ادامه طرز تهیه سینه مرغ حلزونی را نیز به شما آموزش می‌دهیم:

  1. سینه مرغ را به صورت ورقه‌های نازک برش دهید و با بیفتک بکوبید تا ضخامت آن یکسان شود.
  2. زعفران دم‌کرده، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر را با هم مخلوط کنید و روی سینه مرغ بمالید.
  3. سینه مرغ را از یک سمت شروع به رول کردن کنید و با خلال دندان آن را فیکس کنید.
  4. در تابه‌ای روغن را گرم کنید و سینه‌های حلزونی را به آرامی سرخ کنید تا طلایی و پخته شوند.
  5. پس از پخت کامل پلو، سینه‌های حلزونی را روی آن قرار دهید و به‌عنوان تزیین از جعفری یا گشنیز استفاده کنید.

نکات تکمیلی: کالری گوشت چرغ کرده

کالری گوشت چرخ کرده به نوع گوشت، چربی و نحوه پخت آن بستگی دارد. در اینجا خلاصه‌ای از کالری گوشت چرخ کرده خام به ازای ۱۰۰ گرم ارائه شده است:

  • گوشت گوساله رایج ترین نوع گوشت چرخ کرده است و کالری آن بسته به چربی گوشت متفاوت است. گوشت چرخ کرده گوساله با چربی کم حدود ۲۰۰ کالری در ۱۰۰ گرم، در حالی که گوشت چرخ کرده گوساله با چربی زیاد می تواند تا ۲۴۱ کالری در ۱۰۰ گرم داشته باشد.
  • گوشت گوسفندی به طور کلی چربی بیشتری نسبت به گوشت گوساله دارد و کالری آن نیز بیشتر است. ۱۰۰ گرم گوشت گوسفندی حدود ۲۸۲ کالری دارد.
  • گوشت مرغ کالری کمتری نسبت به گوشت گوساله و گوسفند دارد. ۱۰۰ گرم سینه مرغ بدون پوست حدود ۱۶۴ کالری و ۱۰۰ گرم ران مرغ با پوست حدود ۱۹۳ کالری دارد.
  • گوشت بوقلمون کم چرب‌ترین نوع گوشت چرخ کرده رایج است و ۱۰۰ گرم آن فقط ۱۱۲ کالری دارد.

در ادامه چند نکته برای کاهش کالری گوشت چرخ کرده آورده شده است:

  • گوشت چرخ کرده با چربی کم انتخاب کنید: به‌دنبال گوشت چرخ کرده با برچسب “بدون چربی” باشید.
  • چربی اضافی را جدا کنید: قبل از پخت، چربی اضافی گوشت چرخ کرده را با قاشق جدا کنید.

در مجموع

پلو شوشتری، یک غذای سنتی و خوشمزه از خطه‌ی خوزستان است. این غذای خوشمزه و لذیذ جنوبی را می‌توانید به‌راحتی در منزل تهیه و سفره‌ی شام یا ناهار خود را به عطر و طعم آن مزین کنید.

یکی از دلایل محبوبیت این غذا، جدای از خوشمزه و لذیذ بودنش، این است که با مواد اولیه‌ی ساده و در دسترس مانند برنج، لوبیا چشم بلبلی، گوشت چرخ کرده، پیاز، شوید و ادویه جات تهیه می‌شود و برای یک وعده غذایی کامل و مقوی ایده آل است.

در این دستور پخت، گوشت چرخ کرده گوسفندی به‌عنوان مواد اصلی استفاده شده است، اما شما اگر می‌خواهید غذایتان کالری کم‌تری داشته باشد، می‌توانید از گوشت مرغ، گوساله، بوقلمون و ختی قارچ نیز به‌جای آن استفاده کنید.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید