(تصاویر) عجایب هفت‌گانه دنیای باستان در شهرهای امروز، چگونه به نظر می‌رسید؟

(تصاویر) عجایب هفت‌گانه دنیای باستان در شهرهای امروز، چگونه به نظر می‌رسید؟

گرچه از عجایب هفت‌گانه دنیا، تنها یکی و آن هم هرم جیزه در مصر باقی‌مانده است؛ اما حالا با کمک فناوری‌های مدرن می‌توانیم تصور کنیم که هریک از این عجایب به چه شکلی بوده‌اند.

کد خبر : ۱۹۴۴۰۷
بازدید : ۴۳

اگر در دوران باستان اهل سفر بودید، قطعاً در فهرست سفرهایتان بازدید از چند مکان دیدنی دنیا را می‌گنجاندید؛ مکان‌هایی که جزو عجایب هفتگانه جهان باستان به شمار می‌روند: از باغ‌های معلق بابل و مجسمه زئوس در المپیا گرفته تا معبد آرتمیس در ترکیه. اما متأسفانه تنها یکی از این هفت شگفتی مهندسی‌ساز که عمدتاً هزاران سال پیش توسط یونانی‌ها و مصری‌ها ساخته‌شده بودند، باقی‌مانده است: هرم بزرگ جیزه مصر

شاید از خودتان پرسیده باشید که اگر این مکان‌های شگفت‌انگیز، در حال حاضر وجود داشتند، چه شکلی به نظر می‌رسیدند. در این مقاله قصد داریم تا یک‌به‌یک به‌مرور این عجایب بپردازیم و دو تصویر، یکی از شرایط فعلی این جاذبه‌ها و دیگری از بازسازی تصویر آن‌ها در دنیای کنونی با کمک استودیو Budget Direct و NeoMam بپردازیم.

۱- معبد آرتمیس در افسوس، ترکیه

ویرانه: پلینی نویسنده رومی، این معبد را «شگفت‌انگیزترین بنای باشکوه یونان» توصیف کرده و بی‌دلیل نیست که عنوان شگفتی باستانی را در اختیار دارد. این بنا در قرن ششم قبل از میلاد مسیح در سواحل غربی ترکیه فعلی ساخته شد و به آرتمیس، الهه یونانی شکار و طبیعت تقدیم گردید.

21

طبق گفته پلینی، این معبد ۱۳۰ متر طول و ۶۹ متر عرض داشته که تقریباً دو برابر اندازه معبد پارتنون در آتن یونان است.

بازسازی: در طول تاریخ نام این معبد بارها ، به دلیل چندین حمله گسترده به آن، ذکر شده است.

22

اولین بار در سال ۳۵۶ قبل از میلاد مسیح، هروستراتوس، آتش‌افروز بدنام یونانی، در جستجوی شهرت و به صورت عمدی تیرهای چوبی معبد را آتش زد و آن را با خاک یکسان کرد. بعد از بازسازی این معبد، در سال ۲۶۲ پس از میلاد مسیح و در جریان یورش گوت‌ها که یک قبیله ژرمن شرقی بودند، معبد آرتمیس مجدداً ویران شد و امروزه فقط پایه‌ها و یک ستون از آن باقی‌مانده است.

۲- فانوس دریایی اسکندریه، مصر

ویرانه: فانوس یا فاروس اسکندریه، احتمالاً مشهورترین چراغ هشداردهنده در طول تاریخ است که در جزیره آهکی فاروس، روبروی دو بندر اصلی شهر اسکندریه قرار داشت. طبق گفته‌های تاریخی، این فانوس بیش از ۱۱۰ متر ارتفاع داشته و بین سال‌های ۳۰۰-۲۸۰ قبل از میلاد مسیح ساخته‌شده بود.

23

بازسازی: احتمالاً این فانوس، دومین سازه بلند ساخته‌شده توسط انسان در جهان باستان بعد از اهرام جیزه بوده است و حدود ۱۶۰۰ سال پابرجا بوده؛ البته سه زلزله عظیم که در بین سال‌های ۹۵۶ تا ۱۳۳۳ میلادی رخ‌داده، به فانوس دریایی آسیب زیادی وارد کرده بود.

24

از همین رو و در سال ۱۴۷۷ میلادی، ارگ یا قلعه قایتبای بر روی ویرانه‌های آن ساخته شد. در سال ۱۹۹۴ میلادی باستان‌شناسان بقایایی از فانوس دریایی را در بستر دریای بندر شرقی کشف کردند.

۳- آرامگاه هالیکارناس در ترکیه

ویرانه: این مقبره بزرگ بین سال‌های ۳۵۳ تا ۳۵۰ قبل از میلاد مسیح برای ماسول، فرماندار کاریا (بدروم فعلی در ترکیه) ساخته شد و ساختار این آرامگاه توسط خود ماسول طراحی‌شده بود و بسیار چشمگیر و زیبا بود.

25

بازسازی: طبق روایت پلینی بزرگ، نویسنده رومی، این بنا با استفاده از سنگ‌های مرمر سفید ، مرمر طلایی مجلل آتن و مرمر قرمز ترکیه، روی یک سکوی مستطیل شکل ساخته‌شده بود. ۳۶ ردیف ستون چشمگیر به سقف هرم مانند ۲۴ پله‌ای منتهی می‌شدند و درنهایت روی سقف، مجسمه مرمری عظیمی از ماسول سوار بر ارابه‌ای به چشم می‌خورد که درواقع او را به مشابه هرکول قهرمان یونانی ارائه می‌کرد.

26

این بنا در اثر وقوع چندین زلزله، در قرن‌های ۱۱ و ۱۵ بعد از میلاد، ویران شد و از سنگ‌های به‌کاررفته در آن برای ساختمان‌های دیگر استفاده شد.

۴- مجسمه زئوس در المپیا، یونان

ویرانه: این مجسمه دوازده متری با روکشی از طلا و عاج، حدود سال ۴۳۶ قبل از میلاد مسیح، توسط فیدیاس مجسمه‌ساز یونانی ساخته شد و در معبد زئوس در المپیا در غرب یونان قرار گرفت.

27

این مجسمه تأثیر زیادی بر هنر رومی و یونانی گذاشت و الهام‌بخش همه‌چیز از سفال تا سکه بود.

بازسازی: در این اثر هنری زئوس را می‌بینیم که بر تختی از چوب سرو تکیه زده که با طلا، عاج، آبنوس و سنگ‌های قیمتی تزئین شده است. در دست چپ او عصایی است که عقابی بالای آن قرار دارد و در سمت راستش مجسمه نایکی (الهه یونانی پیروزی) به چشم می‌خورد.

28

این معبد برای هزاران سال جهان باستان را شگفت‌زده می‌کرد و هرکسی که در بازی‌های المپیک باستانی حضور می‌یافت، از آن دیدن می‌کرد. دقیقاً مشخص نیست که این مجسمه چطور از بین رفت؛ معبد زئوس در سال ۴۲۶ پس از میلاد مسیح ویران شد و احتمال می‌رود که مجسمه در آن زمان ناپدیدشده باشد یا ۵۰ سال بعد و پس از انتقال مجسمه به قسطنطنیه (استانبول)، در اثر آتش‌سوزی نابودشده باشد.

۵- هرم بزرگ جیزه، مصر

ویرانه: قدیمی‌ترین و تنها شگفتی از عجایب هفت‌گانه که تا امروز پابرجا مانده، هرم بزرگ مصر است که به نام هرم خوفو نیز شناخته می‌شود. این هرم یکی از سه هرم بزرگی است که خوفو، خفرع و منکورع، سه فرعون بزرگ در ساحل غربی رود نیل، نزدیک به جیزه در شمال مصر ساخته بودند.

29

طبق آمارها، این بنا در حدود سال ۲۵۷۰ قبل از میلاد مسیح تکمیل شد و به‌عنوان مقبره فرعون خوفو مصری سلسله چهارم از آن یاد می‌شود. این پروژه ۲۰ سال به طول انجامید و در ساخت آن، حدود ۲۰هزار کارگر مشارکت داشتند.

بازسازی: برای ساخت این سازه، تقریباً ۲٫۳ میلیون بلوک سنگ‌آهک که هرکدام بین ۲٫۵ تا ۱۵ تن وزن‌دارند، بریده، حمل و ساخته شدند تا از آن‌ها برای این بنا که ۵٫۷ میلیون تن وزن دارد استفاده شود.

30

در طول سال‌ها فرسایش، ارتفاع این بنا از ۱۴۶٫۶ متر به ۱۳۷٫۴ متر کاهش‌یافته است. طبق تصورات، در ابتدا نمای این هرم را سنگ‌های سفید بسیار صیقلی پوشانده بود و به شکل کامل براقی به چشم می‌رسید؛ تعدادی از این سنگ‌های نما، حالا در موزه‌های مختلف، ازجمله موزه ملی اسکاتلند به نمایش گذاشته‌شده‌اند.

۶- باغ‌های معلق بابل در عراق

ویرانه: احتمالاً اسرارآمیزترین مورد از عجایب هفتگانه، باغ‌های افسانه‌ای باستانی بابل است که در نزدیکی کاخ سلطنتی بابل، در جنوب بغداد امروزی در عراق واقع‌شده بود.

تصور می‌شود که این باغ‌ها به دستور امپراتور نبوکدنصر در زمان سلطنتش بین سال‌های ۶۰۵ تا ۵۶۱ قبل از میلاد مسیح برای همسرش آمیتیس ساخته‌شده باشد؛ طبق روایت‌ها، آمیتیس همیشه دل‌تنگ مناظر سرزمینش، ایران بوده و همسرش دستور ساخت این باغ را برای رفع دل‌تنگی او صادر کرده است.

31

البته در دست‌نوشته‌های آن زمان هیچ اشاره‌ای به این باغ‌ها نشده و از همین رو برخی معتقدند که این باغ‌ها چیزی جز افسانه نیست.

بازسازی: بعدها، نویسندگان کلاسیک در توصیف باغ‌های معلق نوشتند که این باغ‌ها با استفاده از سنگ (که در آن منطقه جغرافیایی کالای کمیابی بوده) و شبیه به کوهی چندطبقه ساخته شده بود. گیاهان و درختان عجیب‌وغریب بر روی دیوارها آویزان بودند و از همین رو این باغ معلق نامیده می‌شود.

32

برای نگهداری از این گیاهان در بیابان، احتمالاً آب با استفاده از سیستم آبیاری اولیه از چاه یا رودخانه فرات در نزدیکی ساختمان به داخل آن پمپاژ می‌شد.

۷- غول رودس یونان

ویرانه: این مجسمه قدرتمند بی‌دلیل غول رودس نامیده نشده بود. ساخت مجسمه برنزی هلیوس، ایزد یونانی خورشید بین سال‌های ۲۹۴ تا ۲۸۲ قبل از میلاد مسیح و حدود ۱۲ سال طول کشید و این مجسمه در بندر رودس در ارتفاع ۳۲ متری نصب‌شده بود

33

این مجسمه بی‌نظیر توسط هنرمندی به نام چارز اهل لیندوس و به مناسبت جشن گرفتن محاصره ناموفق رودس توسط حاکم وقت قبرس در سال ۳۰۵ قبل از میلاد ساخته شد.

بازسازی: حدود نیم‌قرن پس از ساخت این مجسمه و بین سال‌های ۲۲۵ تا ۲۲۶ قبل از میلاد مسیح بود که زلزله‌ای بزرگ، آن را ویران کرد و برای ۸۰۰ سال، مجسمه در وضعیت خرابی قرار داشت.

34

درنهایت پس از تسخیر جزیره توسط مسلمانان در قرن هفتم میلادی، مجسمه غول رودس ذوب شد و فلزات آن با تقریباً ۹۰۰ شتر حمل شد و به فروش رسید.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید