برای سگ ها؛ خوراکی هایی که نباید به سگ ها بدهید

 برای سگ ها؛ خوراکی هایی که نباید به سگ ها بدهید

سگ‌ها متابولیسم متفاوتی دارند، بنابراین تغذیه آنها با غذاهای انسانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

کد خبر : ۱۹۶۸۵۶
بازدید : ۲۸

شاید وسوسه انگیز باشد که باقیمانده غذایمان را به سگ‌هایمان بدهیم اما مهم است که به یاد داشته باشیم برخی از غذاهایی که برای انسان مفید و بی‌خطر هستند، می‌توانند برای سگ‌ها خطرناک و سمی باشند. سگ‌ها متابولیسم متفاوتی دارند، بنابراین تغذیه آنها با غذاهای انسانی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

48

۱. آووکادو

بخشی از علت خطرناک بودن آووکادو وجود سم قارچ‌کُشی به نام پرسین در آن است. تنها دوزهای بالای این سم کشنده است و در صورت مصرف مقدار کمی از‌ آن علائم خفیفی مانند استفراغ و اسهال می‌تواند رخ دهد.

۲. سیب

گوشت سیب سمی نیست، اما دانه‌های آن به دلیل ترکیبی به نام آمیگدالین می‌توانند سمی باشند. با این حال برای بروز اثرات سمی باید به مقدار زیاد مصرف و جویده شود.

49

۳. سیر

سیر به دلیل ترکیبی به نام تیوسولفات که به گلبول‌های قرمز خون آسیب می‌رساند می‌تواند برای سگ‌ها کشنده باشد. برای ایجاد مسمومیت، سیر زیادی لازم است، اما برخی از نژادها به‌طوز ویژه‌ای به آن حساس هستند.

۴. شیر و سایر محصولات لبنی

شیر و محصولات لبنی باآنکه دارای خواص ارتقادهنده کلسیم هستند، می‌توانند برای سگ‌ها مضر باشند و به سطوح عدم تحمل لاکتوز کمک کنند. این موضوع می‌تواند باعث ناراحتی زیادی برای سگ‌ها شود.

50

۵. آجیل ماکادمیا

آجیل به طور کلی برای سگ‌ها خوب نیست، اما ماکادمیا به‌طور ویژه‌ای برای آنها بد است. این آجیل که شبیه فندق است در رده سمی‌ترین‌ موارد قرار دارد که می‌تواند منجر به استفراغ، ضعف، هایپرترمی (افزایش غیرعادی دمای بدن) و از دست دادن عملکردهای جسمانی شود.

۶. سس خردل

خردل در دوزه کم برای سگ کشنده نخواهد بود، اما در مقادیر بالاتر می‌تواند سمی باشد. در واقع، به دلیل سمی بودن خفیف خردل، اغلب دامپزشکان خوردن آن را به عنوان راهی برای ایجاد استفراغ در صورت نیاز پیشنهاد می‌کنند.

51

۷. شیرین کننده مصنوعی (زایلیتول)

زایلیتول جایگزین قند است که در غذاهای انسانی مانند آب‌نبات و بسیاری از شیرینی‌ها یافت می‌‌‌‌‌شود. این ماده برای سگ‌ها بسیار سمی است و باعث ترشح سریع انسولین می‌شود که می‌تواند آنها را در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به کما ببرد.

۸. شکلات

شکلات حاوی محرکی به نام تئوبرومین است که برای سگ‌ها سمی است. مقدار تئوبرومین به نوع شکلات بستگی دارد اما عمدتاً روده، قلب، سیستم عصبی مرکزی و کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

52

۹. پیاز

پیاز به دلیل تیوسولفات موجود در خود می‌تواند برای سگ‌ها سمی باشد. برخی از نژادهای سگ نسبت به آن آسیب‌پذیرتر هستند و اندازه جثه آنها در این موضوع تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

۱۰. استخوان پخته‌شده

دادن استخوان خام و نپخته به سگ برای جویدن عالی است، اما از استخوان‌های پخته‌شده دوری کنید. این استخوان‌ها به راحتی می‌توانند خرد شوند و در مقادیر زیاد باعث یبوست یا پرفوراسیون (سوراخ‌شدگی معده، روده و …) شوند که می‌تواند کشنده باشد.

53

۱۱. انگور و کشمش

انگور و کشمش جزو جدی‌ترین تهدیدات غذایی برای سگ‌ها هستند. حتی مقادیر کم این مواد غذایی می‌تواند باعث نارسایی ناگهانی کلیه شود و معمولاً با استفراغ و اسهال همراه است.

۱۲. کافئین

مقدار کم کافئین هیچ ضرری ندارد، اما اگر سگ شما یک مشت دانه قهوه را ببلعد می‌تواند خطر جدی ایجاد کند.

54

۱۳. مخمر

اگر سگ شما خمیر نپخته بخورد، می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا مخمر تخمیر شده به سرعت در جریان خون جذب می‌شود، و در آنجا اتانول کافی برای ایجاد مسمومیت با الکل تولید می‌کند.

۱۴. ریواس

ریواس به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام اسید اگزالیک می‌تواند در سگ‌ها باعث نارسایی کلیه شود. این ماده در مجاری ادراری کریستال ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث از کار افتادن کلیه‌ها شود.

55

۱۵. جوز هندی

جوز هندی حاوی ترکیبی به نام میریستسین است که وقتی سگ‌ها به مقدار زیاد آن را بخورند، می‌تواند منجر به ضربان قلب سریع، توهم و تشنج شود.

۱۶. مویز

مویز که از انگور شاهانی تهیه می‌شود مانند انگور و کشمش معمولی برای سگ‌ها سمی است.

56

۱۷. مکمل آهن

ویتامین‌های حاوی آهن می‌توانند برای سگ‌ها سمی باشند، زیرا می‌توانند به دیواره دستگاه گوارش، کلیه‌ها و کبد آسیب برسانند. مکمل‌های آهن دوران بارداری به ویژه برای سگ‌ها خطرناک هستند، زیرا مقادیر بالاتری از آهن در خود دارند.

۱۸. قارچ‌های وحشی

قارچ‌های موجود در فروشگاه‌ها معمولاً برای سگ‌ها بی‌خطر هستند، اما قارچ‌های وحشی می‌توانند سمی باشند.

57

۱۹. روغن مرکبات

معمولاً خوردن پرتقال برای سگ‌ها خوب است، اما روغن مرکبات که اغلب به صورت دارویی استفاده می‌شود، بدون مشکل نیست. این به دلیل خواص حشره‌کشی روغن است که می‌تواند منجر به نارسایی کبد در سگ‌ها شود.

۲۰. هلو

گوشت هلو به خودی خود برای سگ‌ها مناسب است، اما هسته هلو حاوی آمیگدالین است، همان ماده‌ای که در دانه‌های سیب هم یافت می‌شود و برای سگ شما سمی است.

58

۲۱. تره فرنگی

تره فرنگی حاوی تیوسولفات است، همان ترکیبی که پیاز و سیر را برای سگ آسیب‌زا می‌کند. این نوع مواد غذایی همه بخشی از خانواده آلیوم هستند.

۲۲. غذای گربه

غذای گربه بلافاصله سگ شما را مسموم نمی‌کند، اما می‌تواند به مرور زمان منجر به پانکراتیت و سایر عوارض سلامتی شود، به اندام‌های حیاتی آسیب برساند و حتی منجر به مرگ شود.

59

۲۳. گردوی سیاه

گردوی معمولی برای سگ‌ها بی‌خطر است، اما گردوی سیاه که استفاده از آن کمتر رایج است می‌تواند سمی باشد. این گردوها عمدتاً در دسرها و محصولات پخته‌شده استفاده می‌شوند، اما سگ‌ها می‌توانند آنها را در طبیعت هم پیدا کنند.

۲۴. اسفناج

اسفناج حاوی مقدار زیادی اسید اگزالیک است، ماده‌ای که در جذب کلسیم سگ‌ها اختلال ایجاد می‌کند. این نوع از سبزیجات اگر به طور منظم مصرف شود می‌تواند باعث آسیب به کلیه شود.

60

۲۵. پیازچه

مانند سیر، تره فرنگی و پیاز، پیازچه در مقادیر زیاد برای سگ‌ها سمی است. دوزهای سمی پیازچه می‌تواند به گلبول‌های قرمز خون آسیب برساند و منجر به کم‌خونی شود.

۲۶. تنباکو

تنباکو از نظر فنی غذا نیست، اما چیزی است که توسط انسان بلعیده می‌شود و اگر سگ‌ها موفق به جویدن سیگار شوند، می‌تواند برایشان بسیار کشنده باشد.

61

۲۷. گوجه سبز

هنگامی که گوجه فرنگی رسیده باشد، برای سگ‌ها بی‌خطر است. اما گوجه فرنگی سبز یا گوجه‌ای که کاملاً نرسیده می‌تواند به دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام سولانین برای سگ‌ها سمی باشد.

۲۸. گیلاس

مانند هلو، گیلاس هم در هسته خود حاوی آمیگدالین است که برای سگ‌ها سمی است. علاوه بر هسته‌ سمی، گوشت گیلاس می‌تواند باعث ناراحتی معده آنها شود.

62

۲۹. سیب زمینی

سیب زمینی به دلیل داشتن سولانین برای سگ‌ها سمی است. اسولانین ماده شیمیایی به نام استیل کولین را که سگ‌ها برای انتقال تکانه‌های عصبی به آن نیاز دارند، مسدود می‌کند و این موضوع می‌تواند منجر به مشکلاتی در سیستم عصبی و دستگاه روده شود.

۳۰. الکل

مقادیر کم آن لزوماً باعث مرگ اغلب سگ‌ها نمی‌شود، اما مسمومیت شدید و سایر مشکلات سلامتی ممکن است رخ دهد. الکل می‌تواند باعث کاهش قابل توجه فشار خون و قند خون شود که می‌تواند منجر به تشنج و حتی نارسایی تنفسی در سگ‌ها شود.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید