اطلس پلاس در راه است؛ نسخه دنده اتوماتیک سایپا اطلس

اطلس پلاس در راه است؛ نسخه دنده اتوماتیک سایپا اطلس

گروه سایپا قصد دارد تیپ جدیدی از اطلس با نام اطلس پلاس را با طیف قابل توجهی از امکانات و تغییراتی در مشخصات فنی روانه بازار کند.

کد خبر : ۱۹۷۱۳۳
بازدید : ۱۹۱۵

شرکت سایپا در اواخر سال گذشته به انتظارات پایان داد و نسخه دنده‌ای اطلس را به عنوان جدیدترین خودرو اقتصادی خود عرضه کرد. در همان زمان سایپا وعده عرضه این محصول در نسخه‌های اتوماتیک را نیز داد که اطلس پلاس قرار است یکی از آن‌ها باشد.

از مشخصات فنی و امکانات اطلس پلاس چه می‌دانیم؟

گرچه حذف اطلس L از برنامه تولید سایپا در مدت اخیر یکی از خبرسازترین اخبار خودرو بود، اما حالا مشخص شده که سایپا همچنان برنامه عرضه نسخه فول‌ آپشن این خودرو یعنی اطلس E را دنبال می‌کند.

اساسا هم به نظر می‌رسد که سایپا اطلس قرار است خودرو مهمی در سبد محصولات این خودروساز باشد چراکه این خودروساز از اطلس برقی و اطلس آپشنال نیز رونمایی کرده است.

اطلس پلاس اما که گمان می‌رود همان نسخه فول آپشن اطلس یعنی تیپ E باشد در حال حاضر در برنامه کار سایپا قرار گرفته و این شرکت سفارش تولید قطعات آن را به قطعه‌سازان ارائه کرده است.

از جمله مهمترین امکانات اطلس پلاس می‌توان به سامانه کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، رادار نقطه کور (BSD)، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی، سنسور باران، 2 کیسه هوای ایمنی، سانروف، دی لایت، ۲ تیوتر، سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل، فرمان D-CUT، سنسور نور، روف ریل، دستگیره‌های آسان بازشو، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، ترمزهای ABS، EBD و BAS، رینگ‌های آلومینیومی، شیشه‌های دودی عقب، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های جانبی با قابلیت تاشو برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی همراه با دوربین عقب، تریم چرم-پارچه صندلی‌ها، قابلیت شارژ موبایل با USB، سیستم نمایش میزان باد تایرها (TPMS)، حالت چراغ‌های همراهی تا منزل، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو و نمایشگر تعویض دنده (GSI) اشاره کرد.

با مرور این موارد باید گفت که این خودرو در قیاس با نسخه فول آپشن دنده‌ای یعنی تیپ G اطلس از امکانات اضافه‌ای مانند فرمان کمکی برقی، رادار نقطه کور، سنسور باران، 2 تیونر، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل برخوردار است.

در بحث فنی نیز گفته شده که اطلس پلاس از همان موتور M15 GSI که نسخه ارتقایافته پیشرانه M15 محسوب می‌شود برخوردار است. این پیشرانه با تغییراتی در بخش‌های سرسیلندر و هدرز عملکرد بهتری دارد و از سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و دریچه گاز برقی برخوردار است. البته نهایت توان این پیشرانه 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور است.

13_11zon (2)

اهمیت نسخه‌های اتوماتیک اطلس شاید مربوط به بخش گیربکس باشد. به نحوی که بر اساس اعلام سایپا، اطلس اتوماتیک با گیربکس نسل جدید CVT، ساخت شرکت پانچ عرضه می‌شود.

این گیربکس که عملکردی مشابه با گیربکس‌های CVT به کار رفته در خودروهای نیسان و هیونداری دارد با ثابت نگهداشتن دور موتور در بازه‌های خاص، منجر به شبیه‌سازی حس تعویض دنده گیربکس‌های اتوماتیک هیدرولیک برای راننده می‌شود.

از سویی این گیربکس CVT در مجموع نسبت به گیربکس اتوماتیک کوییک هوشمندتر محسوب می‌شود و با کاهش دور موتور می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز منجر شود.

منبع: خبرآنلاین

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید