معرفی و مشخصات فنی سایپا اطلس؛ آیا سایپا اطلس ارزش خرید دارد؟

معرفی و مشخصات فنی سایپا اطلس؛ آیا سایپا اطلس ارزش خرید دارد؟

سایپا اطلس، جدیدترین محصول شرکت سایپا، به عنوان یکی از خودروهای مورد انتظار در بازار ایران معرفی شده است. در این مقاله به معرفی خودرو اطلس خواهیم پرداخت و بررسی می کنیم که ارزش خرید اطلس در بازار خودرو چگونه خواهد بود.

کد خبر : ۲۱۱۷۸۴
بازدید : ۵۱۱

خودرو اطلس به‌عنوان فیس‌لیفتی از مدل کوییک شناخته می‌شود، با طراحی مدرن و به‌روز، تلاش دارد تا نیازهای متنوع مشتریان را برآورده سازد. سایپا اطلس نه تنها از نظر ظاهری، بلکه در بخش‌های فنی و امکانات نیز بهبودهایی را تجربه کرده و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، به دنبال ارائه تجربه‌ای منحصر به فرد برای کاربران است.

از طراحی ظاهری جذاب و کابین دلنشین گرفته تا امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، سایپا اطلس نشان‌دهنده تلاش‌های این شرکت در راستای ارتقاء کیفیت و پاسخگویی به سلیقه‌های مختلف مشتریان است. در این معرفی، به بررسی ویژگی‌ها، مشخصات فنی و مزایای این خودرو خواهیم پرداخت تا شما را با یکی از گزینه‌های جدید و جذاب بازار خودرو آشنا کنیم.

معرفی و بررسی خودرو اطلس

ویژگی‌های جدید سایپا اطلس برای نخستین بار در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد به عموم نمایش داده شد. این خودرو به عنوان فیس‌لیفت کوییک شناخته می‌شود و نمایانگر خط طراحی جدید شرکت سایپا است. طراحی آن شباهت زیادی به مدل‌های شاهین و آریا دارد و به وضوح از طراحی‌های قبلی کوییک و ساینا فاصله گرفته است.

مشخصات فنی خودرو اطلس

در تمامی تیپ‌های سایپا اطلس، پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ با نام M۱۵-GSI استفاده شده است. این موتور به‌طور خاص نسبت به مدل M۱۵ معمولی بهبودهایی داشته که شامل هدرز و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها می‌شود. این ویژگی‌ها موجب افزایش گشتاور در دورهای پایین‌تر می‌گردند. پیشرانه M۱۵-GSI قادر به تولید حداکثر قدرت ۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر است. قدرت تولیدی این موتور از طریق جعبه دنده CVT یا ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

تیپ‌بندی و مشخصات فنی سایپا اطلس

سایپا اطلس در دو تیپ اصلی ۱ و ۲ و به‌طور دقیق‌تر در چهار تیپ S، L، G و E عرضه می‌شود. تیپ‌های S و G به عنوان نمونه‌های ۵ دنده دستی شناخته می‌شوند که تیپ S به عنوان مدل پایه و تیپ G به عنوان نمونه فول آپشن دستی معرفی شده است. همچنین، تیپ‌های L و E به جعبه دنده اتوماتیک CVT با ۶ دنده مصنوعی مجهز هستند؛ به‌طوری که تیپ L مدل پایه و تیپ E مدل فول آپشن اتوماتیک محسوب می‌شود.

در تمامی تیپ‌ها، پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ با نام M۱۵-GSI استفاده شده است. این موتور نسبت به مدل M۱۵ معمولی، هدرز و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها را دارد که به افزایش گشتاور در دورهای پایین کمک می‌کند. این پیشرانه قادر به تولید حداکثر قدرت ۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر است. قدرت تولیدی این موتور از طریق جعبه دنده اتوماتیک CVT یا ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. همچنین، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نزدیک به ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و استاندارد آلایندگی یورو ۵ و باک ۴۱ لیتری را دارد.

مشخصات سایپا اطلس: بررسی تیپ‌های مختلف

مشخصات اطلس S

پیشرانه در تمامی تیپ‌های سایپا اطلس یکسان بوده و مدل S به جعبه دنده ۵ سرعته دستی مجهز است. تفاوت اصلی این نسخه در امکانات آن است. اطلس S در واقع نسخه بروزرسانی شده کوییک به حساب می‌آید و دارای امکانات زیر است:

·         فرمان هیدرولیک

·         رینگ ۱۴ اینچی فولادی

·         ترمز ABS و EBD

·         سامانه کنترل پایداری الکتریکی

·         سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

·         کیسه هوای راننده و سرنشین

·         سیستم تهویه الکتریکی دستی

·         سنسور پارک عقب

·         چراغ‌های همراهی تا درب منزل

·         کامپیوتر سفر

·         چراغ‌های روشنایی روز

·         رادیو پخش با AUX، USB و بلوتوث

·         سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)

·         سنسور نور

مشخصات اطلس G

مدل G به عنوان نمونه فول آپشن اطلس دنده‌ای معرفی شده است. این تیپ از لحاظ مشخصات فنی و سیستم انتقال قدرت مشابه نسخه S است، اما امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد. ویژگی‌های شاخص این تیپ شامل موارد زیر است:

·         صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی‌مدیا

·         دوربین عقب

·         کنترل صدا از روی فرمان

·         روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها

·         آینه‌های تاشو برقی

·         آنتن سقفی کوسه‌ای

·         تریم داخلی دو رنگ

·         سانروف برقی

·         سقف رنگی

مشخصات اطلس L

نسخه L به عنوان نمونه پایه از سایپا اطلس اتوماتیک شناخته می‌شود. در این نسخه، جعبه دنده CVT قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و از پیشرانه M۱۵-GSI استفاده می‌کند. امکانات این تیپ شامل موارد زیر است:

·         فرمان کمکی برقی

·         رینگ ۱۴ اینچی فولادی

·         ترمز ABS و EBD

·         سامانه کنترل پایداری الکتریکی

·         سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

·         کیسه هوای راننده و سرنشین

·         سیستم تهویه الکتریکی دستی

·         سنسور پارک عقب

·         چراغ‌های همراهی تا درب منزل

·         کامپیوتر سفر

·         چراغ‌های روشنایی روز

·         سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)

·         سنسور نور

·         صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی‌مدیا

·         دوربین عقب

·         آنتن سقفی کوسه‌ای

·         آینه‌های تاشو برقی

·         تریم داخلی دو رنگ

·         کروز کنترل و محدود کننده سرعت

·         سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای

مشخصات اطلس E

نسخه E به عنوان فول‌ترین مدل سایپا اطلس شناخته می‌شود. این تیپ نیز از پیشرانه M۱۵-GSI و جعبه دنده CVT برخوردار است، اما امکانات بیشتری نسبت به مدل L دارد. ویژگی‌های بارز این تیپ شامل موارد زیر است:

·         سانروف

·         سقف با رنگ متفاوت

·         صندلی برقی دو حالته راننده

·         گرمکن صندلی راننده

·         شیشه دودی عقب

·         سنسور باران

·         دو توییتر

·         رادار نقطه کور

طراحی ظاهری سایپا اطلس

سایپا اطلس به‌طور کامل در بخش دماغه و قسمت پشتی نسبت به کوییک تغییراتی را تجربه کرده است. با این حال، اگر از نمای جانبی خودرو عبور کنیم، هنوز هم به استایل کلی کوییک یا تیبا برخورد می‌کنیم که با حسی از مدرنیته همراه شده است.

طراحی نمای جلو

در نمای جلو، سایپا اطلس با الگوبرداری از نمونه‌های بین‌المللی و استفاده از خطوط و زوایای تیز، به‌ویژه در طراحی جلوپنجره و چراغ‌ها، سعی دارد چهره‌ای جوان‌پسند و مدرن ارائه دهد. طبق ادعای سایپا، طراحی این قسمت از "پوزه کوسه" الهام گرفته شده است. با این حال، این ادعا به‌راحتی می‌تواند به عنوان یک شعار تبلیغاتی قلمداد شود، چرا که با یک جستجو ساده در اینترنت می‌توان شباهت‌های انکارناپذیری بین اطلس و مدل‌هایی مانند فورد Ka پلاس مشاهده کرد. به‌ویژه در قسمت سپر و مجموعه چراغ‌ها و ورودی‌های هوا، این شباهت‌ها به وضوح نمایان است.

طراحی بدنه اطلس

اگرچه الگوبرداری‌ها و شباهت‌ها در طراحی خودرو موضوع جدیدی نیست، انتخاب هوشمندانه و منطقی یک محصول برای الگوبرداری می‌تواند تأثیر زیادی بر زیبایی ظاهری آن داشته باشد. در مورد سایپا اطلس، به نظر می‌رسد که این انتخاب به‌صورت سطحی و بدون رعایت اصول زیبایی‌شناسی انجام شده است؛ به‌طوری که طراحی نمای جلو با کلیت بدنه هماهنگی ندارد. بخشی از این مشکل می‌تواند ناشی از ساختار و معماری قدیمی اطلس باشد.

علاقه طراحان به استفاده از خطوط و زوایای تیز در فرم چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر، یادآور طراحی ساینا است. این عدم هماهنگی بین این عناصر و فرم‌های نرم بدنه، به‌ویژه در نمای جانبی، ممکن است آزاردهنده باشد. با وجود اینکه در طراحی کوییک تا حدودی این نقص‌ها برطرف شده بود، عدم بهبود در بروزرسانی جدید اطلس به‌عنوان یک پسرفت در نظر گرفته می‌شود که نمی‌توان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد.

طراحی نمای جانبی سایپا اطلس

در نمای جانبی سایپا اطلس، همچنان با خط سقفی منحنی و فرم آشنای گرین‌هاوس «Green House» کوییک و تیبا مواجه هستیم. این طراحی قدیمی و از مد افتاده به‌ویژه زمانی که ارتفاع سقف و نیمه بالایی بدنه بلندتر از حد معمول باشد، تناسبات نامتعارفی ایجاد می‌کند.

از ویژگی‌های جدید و متفاوت اطلس نسبت به کوییک می‌توان به آینه‌های جانبی اشاره کرد. این آینه‌ها ابعادی مناسب‌تر دارند، اما همچنان ظاهری زمخت و ناموزون در مقایسه با سایر عناصر بدنه به نمایش می‌گذارند. همچنین، اضافه شدن المان تزئینی شبیه به آبشش در گلگیرهای جلو، هرچند ساده طراحی شده، به تازگی نمای جانبی کمک می‌کند.

نکته دیگری که در طراحی سایپا اطلس مشهود است، فرم خشک و بی‌احساس رکاب زیر درب‌هاست. این عنصر یکی از تأثیرگذارترین اجزا در طراحی نمای جانبی به شمار می‌رود و تیم طراحی می‌توانست با بازنگری مجدد و استفاده از خطوط پویا یا اضافه کردن المان‌های بصری مشابه آنچه در محصولات سیتروئن دیده‌ایم، نمای جانبی اطلس را جذاب‌تر و هماهنگ‌تر کند. همچنین، ابعاد و سایز رینگ‌ها هنوز هم کوچک بوده و با کلیت نمای جانبی سازگاری ندارد.

طراحی نمای عقب سایپا اطلس

با گذر از نمای جانبی، به قسمت عقب سایپا اطلس می‌رسیم. این بخش تحت تأثیر طراحی محصولات رنو، به‌ویژه نسل دوم کپچر، قرار دارد. تمامی جزئیات و عناصر طراحی شده در این قسمت به‌سرعت ما را به یاد کپچر می‌اندازند.

چراغ‌های عقب طراحی جدید و به‌روز دارند و بر خلاف چراغ‌های جلو که از زوایای تیز در گوشه‌ها بهره‌برده‌اند، دارای فرمی نرم‌تر و هماهنگ‌تر با ساختار کلی بدنه هستند. همچنین، استفاده از دیفیوزرهای اسپرت در زیر سپر، چهره این نما را به‌طور قابل توجهی اسپرت‌تر کرده است.

طراحی کابین سایپا اطلس

کابین سایپا اطلس به طور کامل تغییراتی را تجربه کرده است. اگرچه در نمای بیرونی، طراحی این خودرو تحت تأثیر الگوبرداری‌های متعدد قرار گرفته، اما فضای داخلی به‌طور خاص از نسل دوم داچیا لوگان (رنو سیمبل در ایران) الهام گرفته است. با این حال، نسبت به نمای بیرونی، شباهت‌ها در کابین کاهش یافته و طراحی داخلی به مراتب دلپذیرتر و زیباتر از کابین کوییک به نظر می‌رسد.

استفاده از نمایشگر مرکزی بزرگ و لمسی، کلاستر جدید با نشانگرهایی که شباهت‌هایی به نسل اول ام‌ام X۲۲ و محصولات ب‌ام‌و دارند، و دریچه‌های دوار سیستم تهویه، از جمله ویژگی‌های مثبت کابین اطلس هستند. همچنین، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری نظیر سانروف و سیستم تهویه اتوماتیک، فضای داخلی دلنشین‌تری را برای این خودرو به ارمغان آورده‌اند.

نقاط ضعف طراحی

با این وجود، در کابین سایپا اطلس ایرادات کوچکی وجود دارد که قابل توجه‌اند.

رنگ و متریال :اولین نکته، رنگ کرم استفاده شده در تریم داخلی است که در ترکیب با قسمت‌های مشکی داشبورد و فرمان، جذابیت چندانی ندارد. با توجه به کیفیت نه چندان بالا متریال به کار رفته، احتمالاً در طولانی مدت جذابیت بصری خود را از دست خواهد داد.

طراحی رودری‌ها: مورد بعدی که در کابین آزاردهنده است، طراحی رودری‌ها، به ویژه رودری‌های جلو، می‌باشد. این بخش بصری شلوغ و فاقد زیبایی است و به لحاظ عملکردی نیز به دلیل زاویه عجیب دستگیره‌های عمودی، باز و بسته کردن درها را دشوار می‌سازد. علاوه بر این، غربیلک D شکل فرمان، با وجود ساده و خوش‌فرم بودن، به‌طور کامل با داشبورد و مجموعه سر دنده هماهنگی ندارد.

فضای داخلی: از نظر فضای داخلی، با توجه به مشترک بودن پلتفرم اطلس و کوییک و فاصله محوری یکسان آن‌ها، می‌توان انتظار فضای مناسبی را در این کلاس برای سایپا اطلس داشت.

آیا خودرو اطلس ارزش خرید دارد؟

سایپا اطلس با طراحی مدرن و مشخصات فنی مناسب، به‌ویژه در بخش پیشرانه و مصرف سوخت، گزینه‌ای جذاب برای خریداران ایرانی به شمار می‌آید. این خودرو نشان‌دهنده پیشرفت‌های جدید سایپا در صنعت خودروسازی است.

سایپا اطلس با تنوع تیپ‌ها، از S به عنوان مدل پایه و ارزان‌ترین تا E به عنوان فول‌ترین و گران‌ترین تیپ، گزینه‌های مناسبی را برای خریداران فراهم می‌آورد. فروش این خودرو آغاز شده است و تبلیغات آن در سطح شهر در حال انجام است.

در مجموع، طراحی ظاهری سایپا اطلس نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد یک خودروی مدرن است، اما عدم هماهنگی و زیبایی‌شناسی در برخی جزئیات آن قابل توجه است. این موضوع می‌تواند بر جذابیت و پذیرش این خودرو در بازار تأثیر بگذارد.

سایپا اطلس با طراحی نمای جانبی و عقبی خود، تلاشی برای به‌روز کردن ظاهر خود در مقایسه با مدل‌های قبلی دارد. هرچند برخی عناصر طراحی هنوز نیاز به بهبود دارند، اما در مجموع، این خودرو نشان‌دهنده پیشرفت‌هایی در طراحی و زیبایی‌شناسی است.در مجموع، کابین سایپا اطلس با طراحی جدید و امکانات به‌روز، بهبودهایی نسبت به مدل‌های قبلی داشته است، اما همچنان نیاز به توجه بیشتری به جزئیات و هماهنگی عناصر داخلی دارد تا تجربه کاربری بهتری را برای سرنشینان فراهم کند. در نهایت، اگر به دنبال خودروی داخلی با طراحی مدرن، امکانات رفاهی و امنیت مناسب هستید، سایپا اطلس می‌تواند ارزش خرید داشته باشد.  اگر تجربه رانندگی یا استفاده از خودرو سایپا اطلس را دارید، تجربیات و نظرات خودرا با ما به اشتراک بگذارید. چه ویژگی‌هایی از این خودرو برای شما جذاب بوده است و آیا نکته‌ای وجود دارد که بخواهید به سایرین توصیه کنید؟

منبع: اقتصادآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید