(عکس) سفر به تهران قدیم؛ هجوم مردم تهران برای تماشای شعله جبارسینگ و رقص بسنتی!

(عکس) سفر به تهران قدیم؛ هجوم مردم تهران برای تماشای شعله جبارسینگ و رقص بسنتی!

استقبال مردم ایرانی از فیلم هندی شعله در سال ۱۳۵۸ به یک پدیده عمومی تبدیل شده بود.

کد خبر : ۲۲۵۹۵۴
بازدید : ۱۴۲۳

در پاییز و زمستان سال ۱۳۵۸ در حالی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقاتی همچون تسخیر لانه جاسوسی آمریکا شرایط کشور و جهان را متحول می‌کرد، اقبال عمومی از فیلم هندی «شعله» ساخته رامش سیپی در سال ۱۹۷۵ در سینماهای تهران و شهرستان‌ها باعث شگفتی و اعتراض برخی شده بود.

شعله با بازی درمندرا، آمیتا باچان، همامالینی، سانجیو کومار و امجد خان با فروش استثنایی در همه کشورهای آسیا روبرو شده بود. در تهران نیز فیلم توسط شرکت فیلمکو فیلمز وارد شده بود و با مدیریت دوبلاژ چنگیز جلیلوند روانه اکران شده بود. فروش فیلم به حدی بود که برخی معتقدند فروش پرمخاطب ترین فیلم خارجی تاریخ سینمای ایران محسوب می شود. هفته نامه جوانان در هفته سوم دی ماه ۱۳۵۸ درباره علت اقبال عمومی از شعله نوشته است:  

55

«یک فیلم سه ساعته هندی این‌روزها با چنان فروش فوق العاده ای ها روبروست که حتی رکورد فیلم معروف «سنگام» را هم شکسته است. و مردم از همه طبقات چه چادری و چه بی حجاب برای دیدن این فیلم هندی که شعله نام دارد سرودست می شکنند و گاه بعضی از علاقمندان دهمین بار به تماشای «شعله» می شتابند عده ای این فیلم که وارد سومین ماه نمایش خود میشود با صحنه های رقص و آواز و بزن بزن و چهره های معروف سینمای هند در حقیقت بار دیگر رونق این گونه فیلم ها را در ایران شدت داده است.

عده ای میگویند علت فروش و استقبال مردم اینست که فیلم بدون سانسور تهیه شده و چون نه صحنه های بقولی سکسی دارد و نه معاشقه و سوژه سانسوری نیز نداشته است عده ای هم میگویند مردم فقط بخاطر شنیدن موزیک فیلم به تماشای آن می‌روند. عده ای هم معتقدند که چون فیلم فارسی نیست و تماشاچیان فیلم فارسی به فیلم هندی رو کرده اند.»

56

هجوم تماشاگران به سینماها برای تماشای شعله  به حدی توصیف شده که سالن‌های نمایش در تهران از صبح خیلی زود برای نمایش فیلم سانس داشتند. گزارش جوانان از مقابل سینما حافظ تهران از اقبال فیلم شعله بخوانید: 

«سینماهای تهران از اول صبح مشتری دارند، خوب به موتورهایی که جلوی سینما پارک شده نگاه کنید عکس در ساعت ده صبح گرفته شده، یعنی زمانیکه بایستی به فکر کار و فعالیت بود.  باید سازندگی کرد و روزی فعال را پشت سرگذاشت. اما چه شده که صاحبان این موتورها بداخل سینما خزیده اند یکی از کسانیکه قصد ورود به سینمای مذکور را داشت در جواب سئوال خبرنگار ما گفت:  کو کار؟ اگر کار داشتم که سینما نمی‌رفتم. از روی ناچاری و برای وقت گذرانی سینما می‌روم تازه نمی‌دانم بعد از پایان فیلم چه کنم.  این شخص هم چنین اضافه کرد دیگران هم که داخل سینما هستند سرنوشتی نظیر من دارند. اگر برای این عده کار وجود داشت ناگزیر بودند سرکار خود حاضر شوند نه اینکه اول صبح بداخل سالن تاریک سینما کشیده شوند.»

57

با اقبال عمومی  فیلم شعله اکران فیلم هندی و پرفروش سنگام ساخته راج کاپور در دو سینمای تهران برای چندمین بار آغاز شده بود.

منبع: اطلاعات آنلاین

۲
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید