تصاویر؛ نسل جدید سیستم هیبریدی هیوندای با افزایش ۴۵ درصدی راندمان سوخت

گروه خودروسازی هیوندای از نسل جدید قوای محرکه هیبریدی خود رونمایی کرد؛ سامانهای پیشرفته که با بهرهگیری از دو موتور الکتریکی در داخل گیربکس، مصرف سوخت را تا ۴۵ درصد کاهش میدهد و قرار است از سال ۲۰۲۶ به مدلهای برند جنسیس نیز راه یابد.
گروه خودروسازی هیوندای بهتازگی از نسل بعدی سیستمهای هیبریدی خود رونمایی کرده است؛ سیستمی که برای نخستین بار در نسخه بازطراحیشدهٔ هیوندای پالیسید معرفی شده و علاوهبر افزایش قابلتوجه بهرهوری سوخت، عملکرد فنی را نیز بهبود داده است. این قوای محرکه، در آیندهای نزدیک در طیف گستردهای از محصولات هیوندای، کیا و جنسیس از خودروهای اقتصادی تا لوکس به کار خواهد رفت.
ساختار فنی: دو موتور برقی درون گیربکس
در قلب این سیستم، یک گیربکس جدید قرار دارد که دو موتور الکتریکی درون آن ادغام شدهاند. یکی از این موتورها مسئول استارت، تولید انرژی و کمک به حرکت خودروست و دیگری وظیفه حرکت و بازیابی انرژی ترمزی را بر عهده دارد. به گفتهٔ هیوندای، استفاده همزمان از دو موتور بهجای یکی، موجب افزایش توان، عملکرد بهتر، بهبود مصرف سوخت، کاهش صدا و ارتعاشات و تعویض دنده نرمتر میشود.



این گیربکس قابلیت اتصال به موتورهای متنوعی را دارد و هیوندای اعلام کرده که میتوان انتظار داشت قدرت ترکیبی این سیستمها از حدود ۹۹ اسب بخار (۷۴ کیلووات) تا ۲۹۶ اسب بخار (۲۲۱ کیلووات) متغیر باشد.
پیشرانههای متنوع: ۲.۵ لیتری و ۱.۶ لیتری توربو
اولین نمونه از این نسل جدید، با موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ به بازار آمده که دارای سیستم احتراق بهینهشده، پیستونهای جدید و سامانهٔ تزریق سوخت پیشرفته است. نسخهٔ دوم، از موتور ۱.۶ لیتری توربو بهره میبرد که در یک شاسیبلند میانسایز به کار خواهد رفت و مصرف سوخت را بیش از ۴ درصد کاهش میدهد. همچنین گشتاور آن حدود ۱۳ نیوتنمتر افزایش خواهد یافت که به بهبود شتابگیری کمک میکند.
قدرت بیشتر، مصرف کمتر
در نمونهٔ هیبریدی جدید پالیسید، موتور ۲.۵ لیتری توربو هیبریدی، ۳۲۹ اسب بخار قدرت (۲۴۶ کیلووات / ۳۳۴ اسب بخار متریک) و ۴۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که نسبت به نسخه بنزینی همین موتور، ۱۹٪ قدرت و ۹٪ گشتاور بیشتری دارد. مهمتر از همه، مصرف سوخت آن حدود ۴۵٪ بهتر شده است.
فناوریهای الکتریکی مکمل
هیوندای تنها به پیشرانههای هیبریدی بسنده نکرده و مجموعهای از فناوریهای جانبی را نیز معرفی کرده که از خودروهای الکتریکی الهام گرفته شدهاند. از جمله این ویژگیها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فناوری توضیح
e-AWD | سامانهٔ چهار چرخ محرک الکتریکی با موتور مستقل روی محور عقب |
e-Handling 2.0 | کمک به کنترل پایداری خودرو با بهرهگیری از نیروی الکتریکی |
Electrification-Evasive Handling Assist | افزایش ایمنی هنگام مانورهای اضطراری با مدیریت سیستمهای برقی |
e-Ride 2.0 | تنظیم نرمی سواری با کمک موتورهای برقی |
Stay Mode | استفاده از باتری برای روشن نگهداشتن سیستم تهویه و نمایشگر بدون روشن کردن خودرو |
V2L | امکان تأمین برق وسایل برقی خارجی از طریق خودرو |
Smart Regenerative Braking | ترمز احیاگر هوشمند با قابلیت تنظیم هوشمند شدت احیا |
این قابلیتها بهویژه در محیطهای کاری، کمپینگ یا سفرهای جادهای، مزیتهای بزرگی به همراه خواهند داشت.
آینده برای جنسیس
برند لوکس جنسیس نیز از سال ۲۰۲۶ به جمع خودروهای دارای این پیشرانهها خواهد پیوست. اولین مدلهای دیفرانسیل عقب جنسیس با موتور ۲.۵ لیتری توربو هیبریدی عرضه خواهند شد و بهتدریج سایر مدلهای این برند نیز به نسخههای هیبریدی مجهز خواهند شد.
منبع: خبرآنلاین