آنالیز برنامه «نیمه‌شب» با اجرای امیرحسین قیاسی؛ جسور، بانمک، تیزهوش!

آنالیز برنامه «نیمه‌شب» با اجرای امیرحسین قیاسی؛ جسور، بانمک، تیزهوش!

در روزگاری که برخی از محدودیت‌های ممیزی و تهدیدهای ناشی از فراگیری شبکه‌های اجتماعی برای توجیه افت کیفی تولیدات کمدی مکتوب و تصویری می‌گویند، برنامه «نیمه‌شب» با اجرای امیرحسین قیاسی نمونه‌ای شاخص برای رد این گزاره‌هاست؛ قیاسی در مقیاسی درست، هم جسورانه سراغ سوژه‌های روز می‌رود، هم با تیزهوشی خطوط قرمز را به بازی می‌گیرد و مهمتر از همه در مرحله ارائه و اجرا، بانمک است!

کد خبر : ۲۳۹۳۶۹
بازدید : ۳۹

زمانی که ایده برگزاری سلسله رقابت‌هایی در قالب استندآپ کمدی در اتاق فکر برنامه تلویزیونی «خندوانه» روی میز قرار گرفت، احتمالا پیشنهاددهندگان هم نمی‌دانستند که قرار است نسل تازه‌ای از استعدادهای کمدی را کشف کنند که یک دهه بعدتر پرچم‌دار طنز تصویری در فضای رسانه و سرگرمی در ایران شوند. رامبد جوان و همراهانش در این مسیر بسیار موفق ظاهر شدند و این روزها از مجید افشاری و میثم درویشان‌پور تا علی صبوری و ابوطالب حسینی، هر یک در سطح خود، مشغول تولید محتوا هستند و همه وام‌دار این ایده موفق. یکی از ستاره‌های برآمده از این ترکیب را قطعا می‌توان امیرحسین قیاسی دانست.

برنامه «نیمه‌شب» که این روزها فصل تازه آن در حال پخش از پلتفرم نماواست، تازه‌ترین فعالیت قیاسی در حوزه استندآپ کمدی است که معتقدیم یکی از درست‌ترین و موفق‌ترین نمونه‌ها در این عرصه است؛ اما چرا؟

65

سوژه‌‌های جذاب و ارائه بی‌نظیر آن‌ها توسط امیرحسین قیاسی از نکات برجسته برنامه «نیمه شب» است.

طراحی و سوژه‌یابی | یکی از ملزومات تولد یک برند موفق در عرصه آثار نمایشی، استمرار در تولید و فرصت داشتن هم برای آزمون و خطای تیم تولید و هم برای تثبیت ارتباط با مخاطب است. در میان تولیدات غیرداستانی در شبکه نمایش خانگی، برنامه «نیمه‌شب» به خوبی در حال استفاده از این ظرفیت است. برنامه‌ای که با ایده ساده و درست شوخی با اخبار، متولد شد و بعد از تجربه عرضه بر بستر پلتفرم‌های مختلف، حالا فصل تازه‌اش در کنداکتور نماوا در حال پخش است.

ایده تولید یک برنامه بر پایه شوخی با اخبار، به‌ظاهر ایده‌ای سهل و دم‌دستی به نظر می‌رسد اما آنچه پشتوانه توفیق چنین طرح‌های ساده‌ای در مسیر تولید می‌شود و تا حدود زیادی آن را ممتنع هم می‌کند، چاشنی خلاقیت است. «نیمه‌شب»‌ با از همان فصل اول، با تمرکز بر خبرهای سیاسی و اجتماعی، به‌زودی توانست مسیر خود را با تجربه‌های مشابه در حوزه ورزش و یا فرهنگ و هنر، متمایز کند اما این به معنای بی‌توجهی کامل به سوژه‌های حوزه‌های دیگر نبوده و تا همین فصل تازه هم می‌توان این خوش‌ذوقی در شکار سوژه از حوزه‌های خبری متنوع را دید.

براساس تیتراژ علی قاسمی سرپرستی نویسندگان این برنامه را برعهده دارد و عرفان امامی، حسین هوشمند و محمد غریب در نگارش آیتم‌ها او را همراهی می‌کنند. علیرضا مقدم هم به‌عنوان پژوهشگر خبر، معرفی شده و همین توجه به تفکیک وظایف نشان‌دهنده قائم به فرد نبودن این برنامه و طراحی درست یک اتاق فکر، برای پاس گل‌های طلایی به امیرحسین قیاسی در مقابل دوربین است.

66

احسان نی‌زن که بواسطه بیلبوردهایش به سوژه کاربران فضای مجازی تبدیل شده بود در برنامه «نیمه شب» حاضر شد.

کارگردانی و تولید | هر چه ساده‌تر، بهتر؛ باور به این گزاره طلایی را می‌توان یکی از مهمترین امتیازات «نیمه‌شب» در کارگردانی و تولید به شمار آورد. البته که ساده بودن به معنای دم‌دستی برگزار کردن نیست. طراحان این برنامه که از همان فصل‌های ابتدایی تلاش می‌کرد قالب‌های مختلف آیتم‌سازی را هم در کنار اجرای مستقیم و رو به دوربین مجری، در کنداکتور هر قسمت لحاظ کند، در یک فرآیند آزمون و خطا، گام‌به‌گام گویی متوجه مزیت رقابتی خود با تولیدات مشابه شدند و در فصل جدید وزن اصلی را به استودیو و اجرای امیرحسین قیاسی اختصاص داده‌اند.

فارغ از پارامترهای اقتصادی که می‌تواند در این تصمیم‌گیری دخیل باشد، تمرکز روی نقطه قوت و تلاش برای تقویت آن در اوج سادگی و بدون اضافه‌کاری در اجرا، «نیمه‌شب» را به برنامه‌ای بی‌ادعا و در عین حال تماشایی تبدیل کرده است. طراحی دکور، سوئیچ‌های حساب‌شده در کارگردانی تلویزیونی و گرافیک و موسیقی به‌اندازه برای پاساژ میان آیتم‌ها، ترکیبی یکدست و به‌قاعده برای این برنامه ایجاد کرده است. در زمینه موسیقی و گرافیک از ایده خلاقانه و بانمک تیتراژ ابتدایی کار هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که در فصل جدید، چندگام پیش‌تر از تیتراژهای قبلی قرار گرفته است.

67

امیرحسین قیاسی از استعدادهای کشف شده توسط «خندوانه» است که در ادامه مسیرش را درست جلو رفت.

اجرا و میزبانی| همه آنچه تا به اینجا در زمینه سوژه‌یابی و کارگردانی به آن اشاره شد، در حکم پاس‌کاری برای رساندن توپ به نوک حمله بوده و بی‌شک اگر نمی‌بود ارائه جذاب و بانمک امیرحسین قیاسی، «نیمه‌شب» به این اندازه گل نکرده بود. بخش مهمی از توفیق قیاسی در زمینه اجرا هم حتما محصول تلاش مستمر و آزمون و خطای مدام او در طول این سال‌ها برای رسیدن به استانداردهای بالاتر در زمینه استندآپ کمدی است.

قیاسی در هر قسمت از «نیمه‌شب» به‌ظاهر تنها رو به دوربین می‌نشیند و متن‌های آماده را می‌خواند، نکته‌ای که شاید برای برخی مخاطبان این شائبه را به‌وجود بیاورد که کارویژه‌ای از سوی او صورت نمی‌گیرد و احتمالا هرکس دیگری هم در چنین موقعیتی می‌توانست همین اندازه مخاطب را بخنداند اما اجرا و مهمتر از آن اجرای استندآپ کمدی، حتی برمبنای متن‌های از پیش طراحی‌شده هم یک تخصص است. قیاسی به‌خوبی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فیزیک و چهره خود آگاه است و به خوبی همه این ویژگی‌ها را به خدمت هر چه بانمک‌تر اجرا کردن شوخی‌ها درمی‌آورد.

جنس نگاه‌های او به دوربین، خنده‌های کنترل شده و طراحی و استفاده درست از برخی موتیف‌های تکرار شونده در آیتم‌های مختلف، تنها بخشی از نکات فنی‌ای است که او به‌خوبی در اجرا از آن‌ها بهره می‌برد. توجه به این نکته که قیاسی در طراحی و تهیه‌کنندگی این برنامه هم سهیم بوده و بی‌تردید نقشی تعیین‌کننده در اتاق‌های فکر و سوژه‌یابی دارد، باعث می‌شود نقش او در توفیق «نیمه‌شب»‌ را فراتر از یک مجری صرف بدانیم و بگوییم؛ دستمریزاد، آقای قیاسی!

برنامه اینترنتی «نیمه‌شب» با اجرای امیرحسین قیاسی و تهیه‌کنندگی امیرکرابی به‌صورت هفتگی یکشنبه‌ها از پلتفرم نماوا منتشر می‌شود.

منبع: فیلم نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید