«موتورسیکلت پرنده» به زودی به بازار میآید

شرکت آمریکایی ولونات (Volonaut) ویدیویی از تست محصول تازهاش «ایربایک» یا موتور پرنده منتشر کرده است؛ وسیلهای شخصی شبیه موتورسیکلت پرنده که با موتورهای جت کار میکند و میتواند با سرعتی تا ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت در هوا شناور شود.
فرادید| ولونات این محصول را «اولین موتورسیکلت سوپراسپرت پرنده جهان» معرفی کرده است، هرچند فعلاً توان پرواز آن تنها حدود ۱۰ دقیقه است.
به گزارش فرادید؛ برخلاف هلیکوپتر که از ملخ استفاده میکند، ایربایک با چند موتور جت به پرواز درمیآید تا پروازی نرمتر و کنترلپذیرتر داشته باشد. توماش پاتان، بنیانگذار شرکت و مهندس خودآموخته که بارها شخصاً دستگاه را آزمایش کرده میگوید: «احساسش مثل این است که یکباره ابرقهرمان شوی. تجربهای پرقدرت و بسیار روان، درست شبیه رویاهایی که در مورد پرواز میبینیم».
پاتان که پیشتر وسیلهای به نام جتسون وان (Jetson One) با ملخ ساخته بود، این بار به سراغ موتورهای جت رفت تا دستگاهی طراحی کند که بیشتر شبیه موتورسیکلت عمل کند تا هواپیما. او توضیح میدهد: «از کودکی آرزو داشتم وسیلهای شخصی و جمعوجور بسازم که هم شناور شود و هم قدرت کافی داشته باشد؛ درست مثل وسایل علمی-تخیلی».
ایربایک تنها ۳۰ کیلوگرم وزن دارد و بهراحتی توسط یک نفر قابل جابهجایی است. موتورهای جت باعث کاهش وزن و ابعاد دستگاه شدهاند و به آن امکان میدهند حتی در صورت بروز نقص جزئی نیز بهطور ایمن شناور بماند.
به گفته پاتان، مهمترین چالش فنی، ایجاد تعادل کامل میان اندازه و وزن بود؛ برای همین قطعات با فناوری چاپ سهبعدی و موادی پیشرفته مانند فیبر کربن و کامپوزیت کولار ساخته شدهاند.
نمونه فعلی که در ویدیو دیده میشود، میتواند وزنی تا ۹۵ کیلوگرم را حمل کند و با سرعت ۱۰۲ کیلومتر بر ساعت حرکت نماید. این وسیله با انواع سوخت مانند دیزل، سوخت جت یا نفت سفید کار میکند و در حال حاضر زمان پروازش به ۱۰ دقیقه محدود است، هرچند شرکت وعده داده این مدت را افزایش دهد.
پاتان میگوید هدایت ایربایک آسان است و شبیه بازیهای شبیهساز آرکید عمل میکند؛ رایانههای داخلی و حسگرها مسئول پایدارسازی پرواز هستند. سیستم هدایت نیز از نوع Fly-by-wire است؛ یعنی فرمانها بهجای کابلهای مکانیکی، بهصورت سیگنال الکترونیکی به رایانه پرواز منتقل میشوند.
ایربایک برای قرار گرفتن در دستهبندی «فوق سبک» طبق قوانین هوانوردی آمریکا (CFR Part 103) طراحی شده است؛ یعنی وسیلهای تکنفره که فقط برای سرگرمی و ورزش استفاده میشود. بنابراین نیاز به گواهی خلبانی ندارد و هر کسی میتواند در خارج از مناطق پرجمعیت آن را به کار گیرد. البته شرکت تأکید کرده آموزش حرفهای برای خریداران ارائه خواهد شد تا استفاده ایمن و مسئولانه تضمین شود.
ولونات اعلام کرده که ایربایک را در تعداد محدود تولید خواهد کرد و پیشسفارش آن از همین ماه آغاز میشود.
در سالهای اخیر، بیشتر پیشرفتها در زمینه وسایل پرنده عمودپرواز (VTOL) روی مدلهای برقی چندنفره متمرکز بوده است. شرکتهایی مانند فولکسواگن، رولزرویس و هیوندای نیز مشغول ساخت نمونههای آزمایشی خودروهای پرنده برقی هستند. مدیر بخش اروپای هیوندای در سال ۲۰۲۱ گفته بود که احتمالاً مردم تا سال ۲۰۳۰ میتوانند خودروهای پرنده را در آسمان ببینند.