تصاویر| هر آنچه باید درباره سوپر خودروی «بوگاتی چنتو دیه‌چی 2024» بدانید

تصاویر| هر آنچه باید درباره سوپر خودروی «بوگاتی چنتو دیه‌چی 2024» بدانید

چنتو دیه‌چی از نظر مهندسی، نسخه‌ای بهینه‌شده از Chiron است که وزن را ۲۰ کیلوگرم کاهش داده (به ۱۹۷۶ کیلوگرم) و آیرودینامیک را برای کارایی بهتر بهبود بخشیده. بدنه از فیبر کربن پیشرفته، تیتانیوم و آلومینیوم ساخته شده و طراحی آن الهام‌گرفته از EB110 با خطوط Bauhaus-inspired، ورودی‌های هوای پهن‌تر، اسپلیتر جلو و grille عقب سه‌بعدی است.

کد خبر : ۲۶۰۹۷۱
بازدید : ۱۳
فرادید| بوگاتی چنتو دیه‌چی، که به عنوان بوگاتی Centodieci 2024 شناخته می‌شود، یک هایپرکار دو درب کوپه با تمرکز بر عملکرد جاده‌ای و طراحی کلاسیک است که توسط شرکت بوگاتی اتومبیلز در کارخانه مولسهایم فرانسه تولید می‌شود. این مدل به عنوان ادای احترام به مدل افسانه‌ای EB110 و جشن ۱۱۰ سالگی برند بوگاتی (از تأسیس در ۱۹۰۹) طراحی شده و نام «Centodieci» در ایتالیایی به معنای ۱۱۰ است.
 
به گزارش فرادید، چنتو دیه‌چی بر پایه پلتفرم Chiron ساخته شده، اما با طراحی مدرن‌شده از EB110، وزن کمتر و قدرت بیشتر، به عنوان یکی از انحصاری‌ترین خودروهای جهان شناخته می‌شود.
 
این خودرو در ۱۶ اوت ۲۰۱۹ در رویداد "The Quail – A Motorsports Gathering" در کالیفرنیا رونمایی شد. تولید آن محدود به ۱۰ دستگاه است که همه آن‌ها پیش‌فروش شده و تحویل‌ها از ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شد، با آخرین دستگاه در دسامبر ۲۰۲۲ تحویل گردید. در سال ۲۰۲۴، مدل‌ها همچنان در بازار ثانویه فعال هستند، با قیمت پایه حدود ۸ میلیون یورو (بدون مالیات و گزینه‌های سفارشی) که در حراجی‌ها می‌تواند به ۱۰-۱۵ میلیون یورو برسد. Centodieci نه تنها یک collector's item است، بلکه با شتاب و هندلینگ برتر، نمادی از مهندسی بوگاتی است و در رویدادهای ۲۰۲۴ مانند RM Sotheby's Paris حضور داشته است.

32

تاریخچه

بوگاتی، با بیش از یک قرن سابقه، توسط اتوره بوگاتی در سال ۱۹۰۹ در مولسهایم (آلزاس، فرانسه) تأسیس شد و همیشه بر ترکیب زیبایی، لوکس و عملکرد مسابقه‌ای تمرکز داشته است. در دهه ۱۹۲۰، مدل Type 35 بوگاتی را به موفقیت‌های مسابقه‌ای رساند، اما پس از مرگ اتوره در ۱۹۴۷، شرکت به تولید محدود و سپس موتورهای هواپیما محدود شد. در سال ۱۹۸۷، رومانو آرتیکولی و لوتار والتر برند را احیا کردند و EB110 را در ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۰ (۱۱۰ سالگی اتوره) معرفی کردند – یک سوپراسپورت ایتالیایی با موتور V12 که بوگاتی را به نقشه برگرداند، هرچند تولید آن در ۱۹۹۵ متوقف شد.

36

بوگاتی چنتو دیه‌چی به عنوان یک مدل limited-edition بر پایه Chiron (۲۰۱۶) توسعه یافت و در اوت ۲۰۱۹ رونمایی شد، با تمرکز بر بازتفسیر EB110 در عصر مدرن W16. همه ۱۰ دستگاه در روز رونمایی پیش‌فروش شد و تولید در کارخانه بوگاتی از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ انجام گرفت. تست‌های نهایی شامل ارزیابی آیرودینامیک و عملکرد در پیست بود. در دوران انتقال مالکیت بوگاتی از فولکس‌واگن به Bugatti Rimac (۲۰۲۱)، Centodieci به عنوان بخشی از سری coachbuilt مانند Divo و La Voiture Noire برجسته شد. در سال ۲۰۲۴، با پایان عصر W16 (مانند Chiron و Mistral)، Centodieci در حراجی‌ها و رویدادها مانند Goodwood Festival of Speed ظاهر شد و یکی از نادرترین مدل‌ها در بازار ثانویه است – تنها یک دستگاه در ۲۰۲۴ برای حدود ۱۵ میلیون یورو فروخته شد. این مدل بخشی از میراث بوگاتی است که شامل رکوردهای سرعت و نوآوری‌های limited-edition می‌شود و نشان‌دهنده تعهد برند به احیای تاریخچه EB110 است.

سیستم (سیستم فنی و مهندسی)

چنتو دیه‌چی از نظر مهندسی، نسخه‌ای بهینه‌شده از Chiron است که وزن را ۲۰ کیلوگرم کاهش داده (به ۱۹۷۶ کیلوگرم) و آیرودینامیک را برای کارایی بهتر بهبود بخشیده. بدنه از فیبر کربن پیشرفته، تیتانیوم و آلومینیوم ساخته شده و طراحی آن الهام‌گرفته از EB110 با خطوط Bauhaus-inspired، ورودی‌های هوای پهن‌تر، اسپلیتر جلو و grille عقب سه‌بعدی است.

چراغ‌های عقب نقش آیرودینامیکی دارند و هوا را از موتور هدایت می‌کنند. ابعاد: طول حدود ۴۶۴۱ میلی‌متر، عرض ۲۰۳۸ میلی‌متر، ارتفاع ۱۲۱۲ میلی‌متر، و فاصله محوری ۲۷۱۱ میلی‌متر.موتور و پیشرانه: قلب تپنده، موتور ۸ لیتری (۷۹۹۳ cm³) W16 با چهار توربوشارژر (quad-turbo) و سیستم دو مرحله‌ای توربو و اینترکولر آب/هوا است که ۱۶۰۰ اسب بخار (PS) در ۷۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور (از ۲۲۵۰ تا ۷۰۰۰ دور) تولید می‌کند – ۱۰۰ اسب بخار بیشتر از Chiron استاندارد، با تزریق مستقیم سوخت و ۶۴ سوپاپ. قدرت از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه (DSG) با دیفرانسیل محدود لغزش و سیستم خنک‌کاری اختصاصی، به سیستم چهارچرخ محرک (AWD) با torque vectoring دینامیک منتقل می‌شود. سیستم خنک‌کاری پیشرفته با ورودی‌های هوای بزرگ و تعلیق دوجناغی (double-wishbone) جلو و عقب با فنرهای تطبیقی برای حالت‌های رانندگی (مانند Handling و Top Speed) که ارتفاع را تنظیم می‌کند.

34

طراحی و آیرودینامیک: طراحی با wedge shape و الگوی مربعی متقارن در داخل و خارج، cockpit را راننده‌محور می‌کند. آیرودینامیک فعال شامل air curtains، underfloor صاف و بال عقب برای downforce بهینه. ترمزها دیسک‌های کربن ۴۲۰ میلی‌متر جلو (۸ پیستون) و ۴۰۰ میلی‌متر عقب (۶ پیستون) با کالیپرهای monobloc و سیستم خنک‌کننده. چرخ‌ها ۲۰ اینچی جلو و ۲۱ اینچی عقب با لاستیک‌های Michelin Pilot Sport Cup 2. کابین لوکس با روکش Alcantara، فیبر کربن، الگوی مربعی در داشبورد و صندلی‌های سفارشی، همراه با سیستم‌های ایمنی مانند adaptive cruise control، lane departure warning و monocoque کربن برای حفاظت. مصرف سوخت ترکیبی حدود ۲۲.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و انتشار CO2 حدود ۵۰۶ گرم در کیلومتر است.

35

عملکرد بوگاتی چنتو دیه‌چی

چنتو دیه‌چی عملکردی خیره‌کننده دارد و به عنوان یکی از قدرتمندترین hypercarهای جاده‌ای جهان شناخته می‌شود، با تمرکز بر شتاب و هندلینگ به جای سرعت نهایی (محدود به ۳۸۰ کیلومتر در ساعت برای ایمنی). شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۴ ثانیه، ۰ تا ۲۰۰ کیلومتر ۶.۱ ثانیه، و ۰ تا ۳۰۰ کیلومتر ۱۳.۱ ثانیه است. با AWD، torque vectoring و لاستیک‌های Cup 2، هندلینگ استثنایی ارائه می‌دهد – شتاب جانبی تا ۱.۶ G و grip عالی در پیچ‌ها.

33_11zon

ترمزگیری برتر با دیسک‌های کربن: ۱۰۰-۰ کیلومتر در حدود ۳۰ متر. در تست‌های بوگاتی، Centodieci در پیست‌هایی مانند Nardò عملکرد مداوم نشان داد و نسبت قدرت به وزن ۱.۲۳ kg/hp آن را برتر از Chiron می‌کند. در ۲۰۲۴، با مسافت‌های کم (مانند ۴۳۷ کیلومتر در یک دستگاه حراجی)، Centodieci همچنان به عنوان یک ماشین عملکردی فعال است و ترکیبی از قدرت W16 و مهندسی دقیق ارائه می‌دهد، هرچند تولید آن پایان یافته اما مالکان به تجربیات انحصاری دسترسی دارند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید