تصاویر| همه چیز درباره موتورسیکلت کاوازاکی
موتورسیکلتهای کاوازاکی بر پایه فریم آلومینیوم یا فولادی با تعلیق مستقل (inverted fork جلو، mono-shock عقب) طراحی شدهاند. بدنه از کامپوزیت و آلومینیوم برای سبکسازی (وزن خالی ۱۶۰-۲۵۰ کیلوگرم) است. ترمزها Brembo (۳۱۰-۳۲۰ میلیمتر جلو، ۲۲۰-۲۵۰ میلیمتر عقب) با ABS cornering و IMU. چرخها ۱۷-۲۱ اینچی با تایرهای Dunlop Sportmax.
فرادید| کاوازاکی موتورسیکلز یک برند ژاپنی تولیدکننده موتورسیکلتهای متنوع است که بر نوآوری، عملکرد بالا، و تنوع مدلها از sportbike تا cruiser و off-road تمرکز دارد. کاوازاکی بهعنوان یکی از چهار غول بزرگ ژاپن (همراه با هوندا، یاماها ، و سوزوکی شناخته میشود و مدلهای آن با موتورهای قدرتمند، فناوریهای پیشرفته و طراحی اسپرت، در بازار جهانی محبوب هستند.
به گزارش فرادید، مدلهای نمادین شامل Z1 (۱۹۷۳، اولین superbike)، Ninja ZX-10R (سری مسابقهای)، Vulcan (cruiser)، و KX (motocross) میشوند. Kawasaki از ۱۹۶۲ فعال است و تا سپتامبر ۲۰۲۵، میلیونها دستگاه تولید کرده، با قیمت از ۵,۰۰۰ دلار (مدلهای پایه مانند Ninja 400) تا ۳۰,۰۰۰ دلار (مدلهای پرچمدار مانند Ninja H2R).
تاریخچه موتورسیکلت کاوازاکی
Kawasaki Heavy Industries، Ltd. در ۱۸۹۶ بهعنوان کشتیسازی تأسیس شد و در دهه ۱۹۵۰ وارد صنعت موتورسیکلت شد. اولین موتورسیکلت، Meguro 500 (۱۹۵۵)، بر پایه BMW R51 بود. در ۱۹۶۲، Kawasaki با Meguro ادغام شد و مدل B8 (۱۹۶۲) را تولید کرد. در دهه ۱۹۶۰، Kawasaki بر موتورهای دو زمانه (two-stroke) تمرکز کرد و H1 Mach III 500cc (۱۹۶۹، سه سیلندر، ۶۰ اسب بخار) را معرفی کرد که رکوردهای سرعت (۱۹۰ کیلومتر در ساعت) ثبت کرد. Z1 (۱۹۷۳، ۹۰۳ سیسی، ۸۲ اسب بخار، اولین superbike ژاپنی) Kawasaki را به شهرت جهانی رساند و ۴۵ رکورد AMA در Daytona زد.در دهه ۱۹۸۰، Ninja ZX-10 (۱۹۸۸، ۱۳۰ اسب بخار) و ZX-11 (۱۹۹۰، Ram Air System، ۱۵۰ اسب بخار) معرفی شدند.
در ۱۹۹۸، ZX-6R (۶۰۰ سیسی، ۱۱۰ اسب بخار) آمد و در ۲۰۰۷، Ninja ZX-14R (۱,۴۰۰ سیسی، ۱۹۹ اسب بخار) رکورد سریعترین تولید (۲۹۳ کیلومتر در ساعت) را زد. Kawasaki در ۲۰۱۵، H2R (۱,۰۰۰ اسب بخار، Mach 2.4) را عرضه کرد. تا ۲۰۲۵، Kawasaki حدود ۱ میلیون دستگاه سالانه تولید میکند و در مسابقههای FIM (مانند MotoGP با Ninja ZX-10RR) قهرمانی دارد.
سیستم (سیستم فنی و مهندسی)
موتورسیکلتهای کاوازاکی بر پایه فریم آلومینیوم یا فولادی با تعلیق مستقل (inverted fork جلو، mono-shock عقب) طراحی شدهاند. بدنه از کامپوزیت و آلومینیوم برای سبکسازی (وزن خالی ۱۶۰-۲۵۰ کیلوگرم) است. ترمزها Brembo (۳۱۰-۳۲۰ میلیمتر جلو، ۲۲۰-۲۵۰ میلیمتر عقب) با ABS cornering و IMU. چرخها ۱۷-۲۱ اینچی با تایرهای Dunlop Sportmax.
انتقال قدرت از گیربکس ۶ دنده با کلاچ لغزشی و زنجیر به چرخ عقب. مخزن سوخت ۱۷-۲۲ لیتری برد را به ۳۰۰-۵۰۰ کیلومتر میرساند. مصرف سوخت ۵-۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، انتشار CO2 ۱۲۰-۱۸۰ گرم بر کیلومتر.طراحی و آیرودینامیک: طراحی Ninja با fairing کامل، موقعیت رانندگی تهاجمی، و نمایشگر TFT ۴.۳ اینچی برای سرعت، دور موتور، و ناوبری. کابین برای ۱-۲ سرنشین با صندلی اسپرت. ایمنی شامل ABS، TCS، IMU، و کیسههای هوا. دوام با مواد آلومینیوم و عمر ۱۰۰,۰۰۰+ کیلومتر تضمین شد.
عملکرد
کاوازاکی عملکردی پیشرو برای sportbikeها دارد:
- سرعت: Z1: ۲۱۰ کیلومتر در ساعت؛ ZX-10R: ۲۹۳ کیلومتر در ساعت؛ H2R: ۴۰۰+ کیلومتر در ساعت.
- شتاب: ZX-10R: ۰ تا ۱۰۰ در ۲.۹ ثانیه؛ H2R: ۲.۵ ثانیه.
- برد: ۳۰۰-۵۰۰ کیلومتر.
- نرخ صعود: شیبهای ۴۰-۵۰% با بار کامل.
- فاصله توقف: ۱۰۰-۰ در ۳۴-۳۷ متر با ABS.


