کیامسی T۹ یا فوتون G۷؛ نبرد پیکاپها در بازار

در حالیکه نمایندگیها قیمت فوتون G۷ را ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون و T۹ را ۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان اعلام میکنند، بازار آزاد ارزش بیشتری برای T۹ قائل شده و آن راگرانتر قیمتگذاری کرده است.
رقابت در بازار پیکاپهای بزرگ ایران به نقطه حساسی رسیده است.
به گزارش فرارو؛ فوتون تونلند G7 ایرانخودرو و کیامسی T9 از گروه کرمان موتور هر دو با پیشرانههای ۲ لیتری توربو و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF به مصاف یکدیگر میروند. با این همه، تفاوتهایی دارند که تصویری متفاوت از رقابت شکل میدهد. رقابتی که در آن نقش بازار آزاد به غایت پررنگ است. چراکه علیرغم قیمت ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان فوتون G7 و ۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان کیامسی T9 در نمایندگیها، در بازار آزاد فوتون برچسب ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون تومانی خورده و T9 به قیمت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله میشود.
مقایسه ظاهر
فوتون G7 در نسخه بنزینی جدید با سانروف، نورپردازی داخلی و روفرک، تلاش برای مدرنتر بودن را ادامه داده؛ کوتینگ حوضچه بار (لایه محافظ قسمت بار پیکاپ) جایگزین لاینر شده تا فضای بار کمتر محدود شود.
در سوی دیگر، کیامسی T9 با طراحی بدنه عضلانی، جلوپنجره مشبک مشکی و فلاپهای مشکیرنگ قوس گلگیرها قرار گرفته تا حس حس لوکسگرایی در یک پیکاپ آفرودی بهه سبک آمریکایی را منتقل کند.
هر دو پیکاپ از نظر طراحی چراغها و ریزهکاریهای ظاهری تلاش کردهاند چهرهای مدرن و جسور داشته باشند اما کیامسی T9 با کاپوت بلند و حجیم، خطوط پرعضله و تناسبات هماهنگ بدنه، حضوری اثرگذارتر و چشمگیرتر در بازار خودرو کشور پیدا کرده و عملکرد مناسب در مسیرهای آفرودی به نمایش گذاشته است.
مقایسه فنی
فوتون تونلند G7 با پیشرانه ۲ لیتری توربو GDI، توان ۲۳۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر را از طریق سیستم ۴WD سبک و سنگین و قفل دیفرانسیل منتقل میکند. علاوه بر اینف ایرانخودرو دیزل مشکل خنککاری موتور در نسخههای پیشین را رفع کرده است.
کیامسی T9 اما با همان حجم موتور، خروجی ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور بالاتر، یعنی ۳۹۰ نیوتنمتر ارائه میدهد؛ گشتاوری که برای حمل ۳.۵ تن بار یا یدککشی مناسب است. هر دو پیکاپ به سیستم انتقال قدرت دو حالته و دیفرانسیل عقب مجهزند اما T9 در مانورهای آفرودی ، زوایای حمله و فرار بهتری را روی کاغذ نشان داده است.
مقایسه امکانات
فوتون G7 به تهویه اتوماتیک، شش کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، حالتهای رانندگی چندگانه و صندلی برقی راننده مجهز است.
کرمان موتور هم T9را به آپشنهایی نظیر تهویه اتوماتیک، شش کیسه هوا، صندلیهای برقی جلو با گرمکن، کولباکس، سانروف، شارژر بیسیم و کلاستر دیجیتال تجهیز کرده است.
هر دو خودرو سنسور جلو و عقب، آینههای برقی و ورود و استارت بدون کلید دارند اما به نظر میرسد T9 در جزئیات رفاهی و ترکیب تکنولوژی کمی جلوتر حرکت میکند.
مقایسه قیمت
شاید بزرگترین نقطه انتقاد در این رقابت، شکاف قیمت میان نمایندگی و بازار آزاد باشد؛ بطوریکه فوتون G7 با وجود اینکه گرانترین پیکاپ ایرانخودرو در نمایندگی محسوب میشود، در بازار آزاد ارزانتر از T9 کرمان موتور معامله میشود؛ اختلافی ۴۵۰ میلیون تومانی که میتواند برای بخشی از خریداران تعیینکننده باشد.
در کنار این، شنیدهها حاکی از آن است که خدمات پس از فروش فوتون به شبکه گسترده ایرانخودرو افزوده میشود، اتفاقی که در صورت عملیاتیشدن، میتواند معادله رقابت را تغییر دهد.