تصاویر؛ قابهای استثنایی عکاسی از «فرهنگها» در سال 2025
هر سال، «جوایز عکاسی کروماتیک» توجه ویژهای به عکاسانی میکند که لحظات ساده را به شاهکارهای بصری تبدیل میکنند. این تصاویر برنده فقط چهرهها یا سنتها را ثبت نمیکنند، بلکه احساسات ناب، میراث و تپش زندگی انسانی را از هر گوشه جهان به تصویر میکشند.
فرادید| از خیابانهای آفتابسوخته هند گرفته تا روستاهای آرام اروپای شرقی، این عکسها زبان جهانی انسانیت را بیان میکنند. هر قاب ترکیبی از سختی، ظرافت و ارتباط واقعی است. میتوان خنده، تلاش، ریتم جشنها و دعاهای آرامی که در گوشه معابد و بازارها زمزمه میشوند را حس کرد. این داستانسرایی بدون واژگان است، احساسات خالص، پیچیده در نور و رنگ.
به گزارش فرادید، این عکاسان برنده، محافظهکارانه عمل نکردند. آنها عمیقاً به زندگی مردم نفوذ کردند و همدلی را با زیباییشناسی آمیختند. عکسهای آنها نشان میدهد چه چیزی ما را انسان میکند، مبارزات، شادیها و جزئیات فرهنگی کوچک که جهان را بسیار متنوع میکنند. چه پرتره یک بزرگسال قبیلهای باشد، چه نگاه کنجکاو یک کودک، هر تصویر زنده و صادقانه احساس میشود.

«گلهای معطر دهکده عودسازی» اثر چیم اون، ویتنام: کارگران در حال خشک کردن عودهای رنگارنگ قبل از بردن آنها به بازار. عودها روی زمین به شکل گلهای زیبا خشک میشوند. طبق سنت ویتنامی، عودها ارتباط بین جهان حاضر و جهان نامرئی را برقرار میکنند.

BMX در برابر هواپیما، اثر ملیسا کریسا، استرالیا، در این صحنهی نوستالژیک و شاد، حرکات دوچرخه و پرواز هواپیما به یک روایت مشترک گره میخورند. شیطنتهای کودکی او و نزدیکی به فرودگاه، پیوندی میان او و آسمان ایجاد میکنند. آسفالت آفتابخورده به باندی برای تخیل تبدیل شده و قوس زیبای هواپیما بر امکانات بینهایت جوانی تأکید میکند.
برندگان شایستهتقدیر بخش مردم

«نور پاییزی» اثر هوآی آن دنگ، ویتنام، صحنهای از یک ماهیگیر پیر و سگ کوچک او در قایق چوبی که با نور پاییزی روشن شده است. با این حال، در پس این زیبایی حس غم وجود دارد. ماهیگیر بخشی از جامعهای از ماهیگیران کوچنشین است که در دریاچه تویِن لام زندگی میکنند. آنها منزوی، بیخانه، بیسواد و از دید اقتصادی ناپایدار هستند.

کودکی که توسط خدا برکت یافته، اثر تسو-چی تانگ، تایوان، در تایوان، میدان جلوی معبد اغلب جای بازی کودکان است. این فضا پر از خاطرات کودکی مردم است. خدای محافظ در درب معبد به نظر میرسد کودک را که با نور گرم خورشید روشن شده، محافظت میکند.

«هفته مقدس» اثر ساموئل د رومَن، اسپانیا، رژهای از توبهکاران برادری «مسیح مرگ خوب» در خیابانهای زامورا، اسپانیا.

«تحویل بازار» اثر نگار شون ویکتور وانگ، هنگکنگ، کارگران در حال جابجایی بارهای سنگین در بازار کلکته، هند.

«نوراتیک» اثر الیسا مارچینا، ایتالیا، در آخرین سفرم به پاریس، دو سال پیش، از موزه لوور دیدن کردم. آثار هنری زیاد و مردم زیادی با گوشیهایشان در حال عکس گرفتن از نقاشیها و مجسمهها بودند. فقط چند ثانیه، «کلیک» و همه به اثر بعدی رفتند. هیچکس به تماشای آثار نمیپرداخت و سعی نمیکرد آنها را در ذهن ثبت کند.

فرهنگ بیهمتای کولیهای کلدلاری» اثر مایکل دوروهویچ، اوکراین، این کولیهای مرموز در روستای پودوینوگرادوو، منطقه ترانسکارپاتیان زندگی میکنند و یکی از بستهترین جوامع اوکراین هستند. قانونی سخت وجود دارد که زنان باید دامن یا لباس بلند بپوشند. دامنها گاه از چندین لایه و پد ساخته میشوند که وزنشان به ده کیلوگرم میرسد.
برندگان بخش عکاسی فرهنگ

«درخت گوسفند» اثر یان اولیکی، لهستان، «Redyk» یکی از مهمترین مراسم فرهنگی و سنتی چوپانان است. هزاران گوسفند همراه چوپانان و موسیقی از کوهها پایین میآیند. این رویداد گردشگران زیادی را هم جذب میکند. عکس «درخت گوسفند» در مرحله نهایی Redyk در شچوانیتسا گرفته شد، وقتی گوسفندان به محوطهای ویژه و آمادهشده هدایت شدند. گردشگران قاب طبیعی و گوسفندان شکل درخت شگفتانگیزی را ایجاد کردند.

«مقدس و بیباک» اثر رو فنگ دانگ، تایوان، Ba-Jia-Jiang تایوان روی ترقهها مینشینند که نهتنها برای فرهنگ و هنر منحصر به فرد است، بلکه گواه شکوه و عظمت خدایان نیز هست. آنها باید بدون ترس با آتش ترقهها روبهرو شوند.

«پادشاهان کوهستانها» اثر روبرتو پازی، اسپانیا، شکارچیان عقاب قزاق (مغولستان). گروهی از شکارچیان ماهر از قوم قزاق هستند که بیشتر در مناطق غربی مغولستان یافت میشوند. شکار عقاب بخشی از میراث فرهنگی و هویت آنهاست که نسلها منتقل شده است.

«Banh Hoi man» اثر هوآی آن دانگ، ویتنام، Banh Hoi یک غذای سنتی در مرکز ویتنام است. این کیک از آرد برنج تهیه میشود و فرآیند پیچیده و دقیقی دارد. اغلب با پیاز سرخشده، گوشت کبابی، روده خوک سرو میشود و در تعطیلات، مراسم سالگرد مرگ، عروسیها و مراسم معابد محلی استفاده میشود.

«هشت ژنرال روی توپ مراسم» اثر یائو یوان شانگ، تایوان، در برخی جشنهای معبد نیاکان در تایوان، چندین اجراکننده نقش ژنرالهای الهی را بازی میکنند. آنها لباسهای ویژه میپوشند و مراسم نقاشی صورت انجام میدهند. در طول مراسم، روی تعداد زیادی ترقه مینشینند و دود زیادی تولید میکنند که قدرت خدایان و توانایی آنها برای دور کردن بدی را نشان میدهد.

«بیباک» اثر دیدی هسو، تایوان، مشابه توضیح بالا، روی ترقهها مینشینند تا شکوه خدایان را نشان دهند.

«ماهیگیر در حال پرتاب تور» اثر امیلی ام. ویلسون، ایالات متحده، ماهیگیر تور خود را از قایق در دریاچه دال، سرینگار، هند پرتاب میکند.

«چوپان دختر در طلوع آفتاب» اثر امیلی ام. ویلسون، ایالات متحده، دختری کوچک بز بچهای را حمل میکند و به خانوادهاش در حرکت دادن گلهشان در طلوع آفتاب کمک میکند. دره رود اومو، اتیوپی.

«تنها چند قایق ماهیگیری با آتش گوگرد باقی مانده» اثر یائو یوآن شانگ، تایوان، چند قایق ماهیگیری که فقط شبها فعالیت میکنند، در بندر کوچک ماهیگیری باقی ماندهاند. تابستانها، این قایقها بعد از تاریکی به دریا میروند و با گاز گوگرد ماهیها را تحریک و صید میکنند.

«زن در حال آماده کردن سبد زغال داغ کشمیری» اثر امیلی ام. ویلسون، ایالات متحده، زنی در حال آماده کردن زغال برای سبدهای کشمیری کانگری که در لباس قرار میگیرند تا در زمستان گرما ایجاد کنند، کشمیر، هند.
مترجم: زهرا ذوالقدر