سه ابرسازه جدید که قرار است به بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شوند

سه ابرسازه جدید که قرار است به بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان تبدیل شوند

در حال حاضر، فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در عربستان از نظر وسعت، بزرگ‌ترین فرودگاه جهان به شمار می‌رود. اما شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا عنوانی است که به فرودگاه هارتسفیلد–جکسون آتلانتا در آمریکا تعلق دارد.

کد خبر : ۲۷۵۴۸۲
بازدید : ۱۹

با افزایش بی‌سابقه تعداد گردشگران در کشورهای مختلف، تعجبی ندارد که بسیاری از دولت‌ها به فکر اجرای طرح‌های بزرگ برای توسعه زیرساخت‌های خود باشند. در این بین، فرودگاه‌ها بیش از همه مورد توجه قرار گرفته‌اند و طرح‌های چندمیلیارد دلاری برای ساخت برخی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان در دست اجراست.

در حال حاضر، فرودگاه بین‌المللی ملک فهد در عربستان از نظر وسعت، بزرگ‌ترین فرودگاه جهان به شمار می‌رود. اما شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا عنوانی است که به فرودگاه هارتسفیلد–جکسون آتلانتا در آمریکا تعلق دارد.

برخی فرودگاه‌های فعال نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای توسعه ارائه کرده‌اند تا آن‌ها هم در جمع بزرگ‌ترین‌ها قرار بگیرند. برای مثال، فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم دبی که از سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرده، در حال انجام یک طرح توسعه عظیم است؛ طرحی که ظرفیت این فرودگاه را به ۲۶۰ میلیون مسافر در سال خواهد رساند.

اما در این بین، سه فرودگاه جدید دیگر نیز در حال ساخت هستند که هر کدام می‌خواهند عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص دهند.

56_11zon

فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان؛ عربستان سعودی

فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان قرار است در اطراف فرودگاه فعلی ملک خالد ساخته شود. این پروژه عظیم ۳۰ میلیارد دلاری توسط شرکت بریتانیایی Foster + Partners طراحی شده؛ همان گروهی که ساختمان مشهور گرکین در لندن را ساخته‌اند. قرار است این فرودگاه وسعتی برابر با ۱۴ هزار زمین فوتبال داشته باشد.

این فرودگاه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۱۲۰ میلیون مسافر را میزبانی کند و این عدد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۸۵ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت. تا پیش از اعلام طرح توسعه فرودگاه دبی، قرار بود فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان باشد.

57_11zonفرودگاه بین‌المللی تان سون نهات؛ ویتنام

فرودگاه جدید ویتنام در نزدیکی شهر هوشی‌مین ساخته خواهد شد و جایگزین فرودگاه فعلی تان سون نهات می‌شود که ظرفیت آن حداکثر ۳۰ میلیون مسافر است. این فرودگاه جدید با هزینه‌ای حدود ۱۰.۹ میلیارد یورو ساخته خواهد شد و انتظار می‌رود اولین فاز آن تا سال ۲۰۲۶ افتتاح شود؛ با ظرفیت اولیه ۲۵ میلیون مسافر.

تا سال ۲۰۳۵، فرودگاه با اضافه شدن ترمینال و باند پروازی جدید، ظرفیت خود را به ۱۰۰ میلیون مسافر می‌رساند. خطوط قطار جدید نیز فرودگاه را به شهر هوشی‌مین متصل خواهند کرد. اگرچه هنوز خطوط هوایی فعال رسمی مشخص نشده‌اند، اما شرکت‌های داخلی مانند Vietnam Airlines و Vietjet از این فرودگاه استفاده می‌کنند.

58_11zonفرودگاه مرکزی حمل‌ونقل؛ لهستان

فرودگاه Centralny Port Komunikacyjny (CPK) لهستان قرار است سال آینده عملیات ساخت خود را آغاز نماید. این پروژه با هزینه‌ای معادل ۲۸.۷ میلیارد یورو طراحی شده و قصد دارد در زمینه تعداد مسافر با فرودگاه‌های دبی و هیترو رقابت کند. انتظار می‌رود این فرودگاه تا سال ۲۰۳۲ به بهره‌برداری برسد و تا سال ۲۰۶۰ ظرفیت ۶۵ میلیون مسافر را داشته باشد.

از دیگر فرودگاه‌های عظیم در دست ساخت می‌توان به فرودگاه بین‌المللی بیشوفتو در اتیوپی اشاره کرد که ظرفیت سالانه ۶۰ میلیون مسافر را خواهد داشت. فرودگاه چانگی سنگاپور برنامه‌های توسعه‌ای به ارزش ۸.۰۵ میلیارد یورو را اعلام کرده که ظرفیت آن را تا ۱۴۰ میلیون مسافر در دهه ۲۰۳۰ افزایش خواهد داد.

همچنین ترمینال جنوبی و باند پروازی چهارم بانکوک با هزینه‌ای معادل ۴.۶ میلیارد یورو ساخته می‌شود و ظرفیت فرودگاه را تا ۱۵۰ میلیون مسافر تا سال ۲۰۳۳ افزایش خواهد داد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید