پراید، خودرو ناکام سال ۹۶

پراید، خودرو ناکام سال ۹۶

با بررسی شرایط تولید پرفروش‌ترین خودرو یک دهه اخیر بازار ایران و بررسی برنامه تولید شرکت سایپا در سال 97، ناقوس مرگ برای پراید به صدا درآمده است

کد خبر : ۵۲۹۱۰
بازدید : ۲۲۲۷

فرادید | خودروی کره‌ای بیش از هر زمان دیگری به مرگ نزدیک تر شده است. پراید بی‌شک روزهای پایانی حیات خود را می‌گذارند و چیزی به مرگ قریب‌الوقوعش باقی نمانده است. با اینکه وجهه عمومی ارزان ترین خودروی موجود در بازار ایران سال‌هاست زیر ضربات مختلف و شدیدی از بحث ناامن‌ بودن بدنه تا کیفیت بسیار پایین ساخت به منتهای ممکن نزول کرده ولی مسائل اقتصادی موجب شده پراید همچنان حاکم بلامنازع بازار ایران باشد.

پراید، خودرو ناکام سال 96

به گزارش فرادید ، هیمنه تعطیلی چرخه بزرگ و گسترده تولید این خودرو که از قطعه سازی‌های کوچک تا واحدهای بزرگ مقیاس مونتاژ را شامل می‌شود یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که حتی فکر آن هم برای دولتی که در گیرودار رکود صنعتی، بیکاری گسترده و فزاینده، و ضعف نهاد تولید مستاصل مانده کابوس‌وار است. البته که برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه تولید باید هزینه داد. قراردادهای پسابرجامی هم با هدف تحول در صنعت خودرو به امضا رسیده اند اما با یک حساب سرانگشتی می توان به خوبی نقش پراید در استراتژی سازمان سایپا را درک کرد.

این خودرو به تنهایی یک سوم کل تولید سالانه سایپا را به خود اختصاص داده ضمن اینکه سود فراوانی را عاید شرکت می کند. پراید البته مدت‌هاست کاندیدای خروج از خط تولید است و سایپا چن وقتی است که این اتومبیل را در چرخه سراشیبی تولید قرار داده است. در مقایسه با سال‌ 90، تیراژ این سدان کوچک به شدت کاهش یافته و حدودا نصف شده است. در مقایسه با سال قبل هم تیراژ این خودرو حدود 16 درصد کاهش یافته تا در کنار زمزمه عدم دریافت گواهی استانداردهای85 گانه جدید خودرویی، بیش از هر زمانی شانسش برای ادامه کار کاهش یافته و شائبه خروجش از خط تولید تقویت شود.

از ان طرف وقتی می‌بینیم که سایپا علاوه بر رشد 70 درصدی محصولات خانواده تیبا، به مونتاژ محصولات اقتصادی گروه رنو نیسان در سال 97 چشم دوخته می‌توان از همین حالا برنامه بزرگ صنعت خودروی ایران را وداع با پیرمرد ناایمن کره ای دانست که قرار است از این به بعد جایش را با اقسامی از خودروها مثل داتسون گو، رنو کوئید و تیبا پر کنیم.

پراید حالا پس از 25 سال حضور مداوم در بازار ایران در آستانه خروج از خط تولید قرار گرفته است و نقشش در نظام تولید خودرو کشور به کمرنگ ترین میزان ممکن در یک دهه اخیر رسیده است. این اتفاق باعث می‌شود تا نام پراید را به عنوان خودروی ناکام سال 97 برگزینیم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید