دهکهای میانی؛ قربانی اصلی تورم

بررسی گزارش مرکز آمار ایران که نشان می دهد دهکهای میانی جامعه در مقایسه با گروههای مرفه و ضعیف جامعه با نرخ تورم بیشتری سر و کار دارند. هرچقدر از دهکهای بالایی جامعه فاصله میگیریم از ضریب اهمیت گروه خوراکیها کاسته میشود و به عدد خدمات افزوده میشود. این یعنی دهکهای ضعیف پول کمتری میتوانند برای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات هزینه کنند.
کد خبر :
۵۹۵۱۶
بازدید :
۹۱۱

علی رستگار | از مرکز آمار ایران گزارشی منتشر کرده درباره نرخ تورم در دهکهای مختلف. تورم در خردادماه امسال 8.2 درصد اعلام شد و به اینکه خیلیها در مورد صحت و سقم آن تردید کردند کاری نداریم.
اینجا میخواهیم گزارشی از مرکز آمار را بررسی کنیم. در این گزارش به طور خلاصه تفاوت نرخ تورم برای دهکهای مختلف بررسی شده.
نتیجه این شده که دهکهای میانی جامعه با تورم بیشتری مواجه هستند. به طور دقیقتر نرخ تورم برای دهکهای چهارم تا هشتم، 8.4درصد ثبت شده (یعنی بالاتر نرخ میانگین). کمترین میزان تورم را هم دهک اول و گروههای متمول جامعه احساس کردند با 8.1 درصد.
۲ . نکتهای که بارها اعلام شده و در گزارش مورد بحثمان هم باز تکرار شده اینکه اگر چه میانگین نرخ تورم مثلا 8.2 درصد اعلام میشود، اما تورم مواد خوراکی بالاتر از این حرف هاست. یعنی این پایین بودن تورم اقلام غیر خوراکی و خدماتی است که میانگین را پایین کشیده.
حالا باز خود این تورم مواد خوراکی هم برای دهکهای مختلف متفاوت است. مواد خوراکیای که در سبد دهک اول جامعه جای میگیرد 9.3 درصد تورم داشته، اما مواد خوراکی سبد خانوارهای دهک دهم و اقشار ضعیف ۱۱ درصد گزارش شده است.
۳. وضعیت تورم «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» هم دقیقا مثل گروه «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» برای دهکهای بالای جامعه نسبت به دهکهای پایین با ریتم کندتری گران شده. مرکز آمار ایران نرخ تورم کالای غیر خوراکی و خدمات مورد نیاز دهک اول را 7.2 درصد گزارش کرده و همین پارامتر برای دهک دهم 7.6درصد ثبت شده.
با این حساب اگر این پیش فرض را بپذیریم که بالا رفتن نرخ ارز روی تورم تاثیر میگذارد بر خلاف آنچه تصور میشود دهکهای ضعیف را حتی بیشتر از دهکهای مرفه به دردسر میاندازد.
4. یکبار دیگر به موضوع تفاوت تورم گروه خوراکی و گروه خدمات برگردیم. تورم نقطهای خرداد ۹۷ برای گروه اول در کل کشور ۱۳ درصد است و برای گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات در کل کشور ۹ درصد. هر دوی این اعداد هم در مقایسه با اردیبهشت افزایش محسوسی داشته که به ترتیب 8.2 درصد و 8.3 درصد گزارش شدخ بود.
5. در جداولی که مرکز آمار منتشر کرده شاخصی وجود دارد به نام ضرایب اهمیت. این اعداد و ارقام برحسب درصد مشخص میکند برای هر دهک جامعه گروه خوراکیها مهمتر است یا خدمات؟ ب
بر این اساس هرچقدر از دهکهای بالایی جامعه فاصله میگیریم از ضریب اهمیت گروه خوراکیها کاسته میشود و به عدد خدمات افزوده میشود. این یعنی دهکهای ضعیف پول کمتری میتوانند برای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات هزینه کنند.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰