پای «چارتار» هم به تالار وحدت باز شد!
گروه «چارتار» برای کسانی که موسیقی پاپ را به طور جدی دنبال میکنند، نامی آشناست. این گروه پاپ که دومین آلبومشان را هم امسال منتشر کردند، بنابر اعلام بنیاد رودکی روز 23 آذر ماه در ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه میروند.
کد خبر :
۶۷۳۳
بازدید :
۱۲۶۷
گروه «چارتار» برای کسانی که موسیقی پاپ را به طور جدی دنبال میکنند، نامی آشناست. این گروه پاپ که دومین آلبومشان را هم امسال منتشر کردند، بنابر اعلام بنیاد رودکی روز 23 آذر ماه در ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه میروند.
به گزارش تابناک، شاید برای بسیاری از اهالی موسیقی اجرای «چارتار» آن هم در تالار وحدت که به نوعی اصلیترین و مهمترین محل اجرای موسیقی کشور به شمار میآید، جای تعجب داشته باشد. تالار وحدت مخصوص گروههای درجه الف هنری است و وزارت ارشاد براساس سوابق گروه و نوع موسیقی که قرار است ارایه شود، درباره حضور هنرمندان و گروههای موسیقی در تالار وحدت تصمیمگیری میکنند.
طی دو سال گذشته اما وضعیت به گونهای دیگر بوده است. اجرای گروههایی نوپایی مانند «پالت»، «دنگشو»، «چارتار»، «ریحان»، »همای» و... این سوال را ایجاد کرده است که آیا صرف پرداخت مبلغ اجارهبهای سالن، گروهها اجازه اجرا در تالار وحدت را دارند؟
اما این وضیعت برای اهالی تئاتر هم سال گذشته اتفاق افتاد و یک کارگردان، اولین تجربه اجرای صحنهایاش را در تالار وحدت پشت سر گذاشت. این اقدام بنیاد رودکی واکنشهای زیادی را از سوی تئاتریها برانگیخت و در نهایت بنیاد رودکی مجبور شد تا آییننامهای را برای اجراهای تئاتر در این سالن تدوین و نهایتا اجرایی کند. «دارا بودن حداقل 3 تجربه کارگردانی موفق در سالنهای کوچک زیر 200 نفر، نگارش یا ترجمه 5 نمایشنامهی منتشر شده و موفق (از نظر منتقدان، رسانهها، استقبال مخاطبین)، بازی در نقش اصلی حداقل 10 اجرای موفق، دارا بودن حداقل 1 تجربه کارگردانی موفق در سالنهای بزرگ بیشتر از 200 نفر، از جمله ضوابطی است که برای اجرای آثار نمایشی در نظر گرفته میشود.
برخلاف اجرای نمایش، در بحث اجرای موسیقی در تالار وحدت ضابطه مدونی وجود ندارد و معلوم نیست گروههایی که در تالار وحدت که به نوعی شناسنامه موسیقی این مملکت است، اجرا میکنند، بر چه اساسی انتخاب میشوند؟ آیا صرف پرداخت اجارهبهای سالن برای اجرا در این تالار کافی است؟ یا دقیقا چه کس یا کسانی تشخیص میدهند که گروهی شرایط درجه الف هنری را داراست؟ و...
عملکرد دو ساله اخیر بنیاد رودکی در زمینه اجرای موسیقی و تئاتر در تالار وحدت، بستر طرح سوالات این چنینی را فراهم آورده است. بسیاری نگاههای اقتصادی صرف بنیاد رودکی را دلیل اصلی این اتفاقات میدانند. نگاهی که حتی به لابیهای تالار وحدت هم رحم نمیکند و در گذشته نه چندان دور حتی لابیهای تالار وحدت هم به محل فروش پیانو بدل شدند. گروه موسیقی تابناک در آینده نزدیک سعی میکند این موضوع را در گفتوگو با مسولان ذیربط و هنرمندان بررسی کند.
به گزارش تابناک، شاید برای بسیاری از اهالی موسیقی اجرای «چارتار» آن هم در تالار وحدت که به نوعی اصلیترین و مهمترین محل اجرای موسیقی کشور به شمار میآید، جای تعجب داشته باشد. تالار وحدت مخصوص گروههای درجه الف هنری است و وزارت ارشاد براساس سوابق گروه و نوع موسیقی که قرار است ارایه شود، درباره حضور هنرمندان و گروههای موسیقی در تالار وحدت تصمیمگیری میکنند.
طی دو سال گذشته اما وضعیت به گونهای دیگر بوده است. اجرای گروههایی نوپایی مانند «پالت»، «دنگشو»، «چارتار»، «ریحان»، »همای» و... این سوال را ایجاد کرده است که آیا صرف پرداخت مبلغ اجارهبهای سالن، گروهها اجازه اجرا در تالار وحدت را دارند؟
اما این وضیعت برای اهالی تئاتر هم سال گذشته اتفاق افتاد و یک کارگردان، اولین تجربه اجرای صحنهایاش را در تالار وحدت پشت سر گذاشت. این اقدام بنیاد رودکی واکنشهای زیادی را از سوی تئاتریها برانگیخت و در نهایت بنیاد رودکی مجبور شد تا آییننامهای را برای اجراهای تئاتر در این سالن تدوین و نهایتا اجرایی کند. «دارا بودن حداقل 3 تجربه کارگردانی موفق در سالنهای کوچک زیر 200 نفر، نگارش یا ترجمه 5 نمایشنامهی منتشر شده و موفق (از نظر منتقدان، رسانهها، استقبال مخاطبین)، بازی در نقش اصلی حداقل 10 اجرای موفق، دارا بودن حداقل 1 تجربه کارگردانی موفق در سالنهای بزرگ بیشتر از 200 نفر، از جمله ضوابطی است که برای اجرای آثار نمایشی در نظر گرفته میشود.
برخلاف اجرای نمایش، در بحث اجرای موسیقی در تالار وحدت ضابطه مدونی وجود ندارد و معلوم نیست گروههایی که در تالار وحدت که به نوعی شناسنامه موسیقی این مملکت است، اجرا میکنند، بر چه اساسی انتخاب میشوند؟ آیا صرف پرداخت اجارهبهای سالن برای اجرا در این تالار کافی است؟ یا دقیقا چه کس یا کسانی تشخیص میدهند که گروهی شرایط درجه الف هنری را داراست؟ و...
عملکرد دو ساله اخیر بنیاد رودکی در زمینه اجرای موسیقی و تئاتر در تالار وحدت، بستر طرح سوالات این چنینی را فراهم آورده است. بسیاری نگاههای اقتصادی صرف بنیاد رودکی را دلیل اصلی این اتفاقات میدانند. نگاهی که حتی به لابیهای تالار وحدت هم رحم نمیکند و در گذشته نه چندان دور حتی لابیهای تالار وحدت هم به محل فروش پیانو بدل شدند. گروه موسیقی تابناک در آینده نزدیک سعی میکند این موضوع را در گفتوگو با مسولان ذیربط و هنرمندان بررسی کند.
۰