نسخههای اسپرت دنا پلاس توربو دندهای و اتوماتیک معرفی شدند

روز گذشته شرکت "تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو" (ایپکو) نمایشگاه یک روزهای در بخش معاونت فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو برپا کرد و در آن جا دستاوردهای جدید خود را به نمایش گذاشت. در این نمایشگاه، نسخههای پرشتاب دنا پلاس توربو دندهای و اتوماتیک نیز معرفی شدند. آن طور که گفته میشود، «دنا پلاس توربو دندهای اسپرت» و «دنا پلاس توربو اتوماتیک اسپرت» به عنوان تیپهای جدید این سدان داخلی وارد خط تولید خواهند شد.
کد خبر :
۸۴۵۶۱
بازدید :
۲۱۲۰۶

در حال حاضر قویترین نسخههای دنا پلاس با پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو (TC۷) در بازار کشور یافت میشود. دنا پلاس توربو دندهای به سیستم انتقال قدرت ۵ سرعته مجهز است و بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک هم جعبه دنده ۶ سرعته کمپانی DAE با فناوری HPT نصب شده است. پیشرانه TC۷ که بر روی این خودروها دیده میشود، ابتدا با استاندارد آلایندگی یورو ۴ طراحی شده بود و حال با توجه به قوانین جدید با استاندارد آلایندگی یورو ۵ بر روی خانواده دنا پلاس نصب میگردند. این پیشرانه ۱۶۵۰ سی سی حجم دارد و ساختار آن با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ همراه است. TC۷ به فناوری توربو شارژ مجهز بوده و زمان بندی هوشمند سوپاپها در آن دیده میشود. پیشرانه TC۷ که در حال حاضر بر روی «سورن توربو»، «دنا پلاس توربو دنده ای» و «دنا پلاس توربو اتوماتیک» نصب است، قدرتی در بازه ۱۴۸ تا ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۰ تا ۲۱۵ نیوتن متر تولید میکند.
حال آن طور که از قبل گفته میشد، این پیشرانه با ارتقای فنی همراه شده و قرار است تا در آینده نزدیک بر روی خانواده دنا پلاس نصب گردد. حضور این پیشرانه و تغییر برخی قطعات فنی باعث خواهد شد تا تیپ «اسپرت» به نسخههای مختلف دنا پلاس نیز افزوده شود. برای همین در این متن به سراغ معرفی اولیه دنا پلاس توربو اسپرت دندهای و اتوماتیک میرویم.
حال آن طور که از قبل گفته میشد، این پیشرانه با ارتقای فنی همراه شده و قرار است تا در آینده نزدیک بر روی خانواده دنا پلاس نصب گردد. حضور این پیشرانه و تغییر برخی قطعات فنی باعث خواهد شد تا تیپ «اسپرت» به نسخههای مختلف دنا پلاس نیز افزوده شود. برای همین در این متن به سراغ معرفی اولیه دنا پلاس توربو اسپرت دندهای و اتوماتیک میرویم.
دنا پلاس توربو دندهای اسپرت:

دنا پلاس توربو دندهای اسپرت به جای پیشرانه TC۷، دارای پیشرانه ارتقا یافتهای به نام «TC۷ پلاس» است. این پیشرانه به زمان بندی هوشمند دوگانه سوپاپها مجهز شده و برخی قطعات فنی مانند سرسیلندر، ساختار توربو، خنک کاری و… در آن تغییر کرده است. همچنین استاندارد پایه TC۷ پلاس، یورو ۵ است و برای همین از همان ابتدا سازگاری بیشتری را با قوانین جدید دارد.

دنا پلاس توربو دندهای اسپرت که به قلب تپنده TC۷ پلاس مجهز است، قدرت ۱۶۰٫۸ اسب بخار را با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر برای راننده فراهم میکند. این پیشرانه ضریب تراکم مناسب تری را نسبت به TC۷ دارد و حداکثر گشتاور را در ۱۶۰۰ RPM تولید میکند. همچنین به جای استفاده از سیستم انتقال قدرت قبل، جعبه دنده ۶ سرعته دستی بر روی این نسخه دنا پلاس نصب شده است. همین امر سبب میشود تا دنا پلاس توربو دندهای اسپرت شتاب به مراتب بهتری را نسبت به دنا پلاس توربو دندهای موجود در بازار داشته باشد و از سویی میتواند سهولت رانندگی بیشتر را با مصرف سوخت کمتر در اختیار راننده بگذارد.
برخی منابع خبری میگویند که نسخه اسپرت دنا پلاس توربو دندهای در مرحله تجاری سازی، با تغییرات ظاهری جزئی همراه خواهد بود و رینگهای ۵ پیچ آن، مشابه به رینگهای سورن پلاس در نظر گرفته شده است. همچنین تا حدی ترکیب رنگ و تریم کابین دنا پلاس توربو دندهای اسپرت به روزتر خواهد بود و سعی شده تا جذابیت بیشتری در اتاق نسخه اسپرت دنا پلاس قابل لمس باشد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک اسپرت:
دنا پلاس توربو اتوماتیک اسپرت هم به پیشرانه TC۷ پلاس مجهز شده و قدرت ۱۶۰٫۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را در اختیار دارد. ساختار جعبه دنده این نسخه دنا پلاس مانند نمونه توربو اتوماتیک ۱۵۰ اسب بخار بوده و تنها برنامه ریزی این جعبه دنده با توان پیشرانه جدید هماهنگ شده است. دنا پلاس توربو اتوماتیک اسپرت در بحث ظاهری دارای رینگهای جدیدی است و کابین آن هم مانند نسخه دندهای اسپرت با تغییراتی همراه شده است. آن طور که گفته میشود، ساختار فنی پیشرانه و جعبه دنده نسخه اسپرت دنا پلاس توربو اتوماتیک بر روی کراس اوور ایران خودرو (K۱۲۵) هم نصب خواهد شد.
منبع: اسب بخار
۰