7 ویژگی مهم یک پیانو خوب برای شروع

7 ویژگی مهم یک پیانو خوب برای شروع

پیانو یکی از سازهای پرطرفدار است که هم برای فعالیت حرفه‌ای در حوزه موسیقی کاربردی است و هم جزو سازهای پرطرفدار علاقه‌مندان به نوازندگی می‌باشد. برای یادگیری این ساز ابتدا باید یک پیانوی مناسب خریداری کنید و برای خرید پیانو نیز باید با ویژگی‌های یک پیانو خوب آشنایی داشته باشید.

کد خبر : ۱۳۸۲۲۴
بازدید : ۹۷۰

موسیقی غذای روح است و چه چیزی لذت‌بخش‌تر از اینکه غذای روح خود را شخصا آماده کنید؟ برای ورود به هر کدام از شاخه‌های موسیقی از نوازندگی گرفته تا خوانندگی ابتدا باید به یک ساز تسلط پیدا کنید. چه برای ورود حرفه‌ای به حوزه موسیقی و چه به منظور علاقه شخصی به سازها و نواختن، ابتدا باید یک ساز خریداری کنید.

پیانو یکی از سازهای پرطرفدار است که هم برای فعالیت حرفه‌ای در حوزه موسیقی کاربردی است و هم جزو سازهای پرطرفدار علاقه‌مندان به نوازندگی می‌باشد. برای یادگیری این ساز ابتدا باید یک پیانوی مناسب خریداری کنید و برای خرید پیانو نیز باید با ویژگی‌های یک پیانو خوب آشنایی داشته باشید. آشنایی با ویژگی‌ های یک پیانو خوب برای شروع به خصوص برای افرادی که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند، اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با انواع پیانو، اولین قدم برای خرید یک پیانو خوب

اگر قصد شروع نوازندگی پیانو و یادگیری این ساز را دارید، در اولین قدم باید با انواع پیانو آشنایی داشته باشید که به دو دسته پیانوهای آکوستیک و پیانوهای دیجیتال تقسیم می‌شوند. پیانو آکوستیک نوع کلاسیک و سنتی پیانوهاست که نواختن با آن از طریق فشردن انگشت روی کلید یا کلاویه‌ها و خوردن چکش هر کلاویه روی سیم‌های پیانو انجام می‌شود.

پیانوهای آکوستیک دارای دو نوع دیواری و گرند هستند که هر دو مدل از اندازه‌ای نسبتا بزرگ، وزن سنگین و بدنه چوبی برخوردار می‌باشند. پیانوهای آکوستیک مدل گرند، فضای زیادی از خانه را اشغال می‌کنند. در این نوع پیانو آکوستیک، سیم‌ها به صورت افقی قرار گرفته‌اند و همین امر سبب می‌شود طول پیانو افزایش یابد.

در پیانوهای آکوستیک مدل گرند، جهت وارد شدن ضربه چکش‌ها به سیم‌های پیانو، افقی است. این پیانوها صدایی فوق‌العاده دارند اما عدم امکان جابجایی و قیمت بالا آن‌ها موجب می‌شود که برای مبتدیان چندان مناسب نباشند.

از دیگر انواع پیانوها می‌توان به پیانوهای دیجیتال اشاره کرد. برخلاف پیانوهای آکوستیک این مدل از پیانوها وزن سبک‌تری داشته و امکان جابجایی و حمل آن‌ها نیز وجود دارد. پیانوهای دیجیتال از قابلیت‌هایی مانند تنظیم صدا، ضبط صدا و پخش مجدد آن برای رفع ایرادات آهنگ، اتصال هدفون، حافظه داخلی و ... برخوردار هستند و نسبت به پیانو آکوستیک قیمت پایین‌تری دارند.

13

پیانوهای دیجیتال به دلیل ویژگی‌های گفته شده انتخاب اول مبتدیان و افرادی است که قصد یادگیری این ساز را دارند و بهتر است برای شروع به دنبال بهترین پیانو دیجیتال باشید.

ویژگی‌های یک پیانو خوب

آشنایی با انواع پیانو اولین مرحله خرید این ساز است اما برای انتخاب یک پیانو از میان پیانوهای آکوستیک و دیجیتال، باید با ویژگی‌های یک پیانو خوب هم آشنایی داشته باشید مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

•    اندازه مناسب

•    کیفیت خوب صدا

•    جنس و تعداد مناسب کلاویه‌ها

•    تولید توسط برندی معتبر

•    امکانات کافی

•    زیبایی ظاهری

•    قیمت مناسب

در ادامه تاثیر هر کدام از ویژگی‌های گفته شده در انتخاب ساز پیانو و خرید آن برای مبتدیان را به طور مختصر بررسی خواهیم کرد.

ابعاد و اندازه مناسب

اولین ویژگی یک پیانو خوب، تناسب ابعاد و اندازه آن با نیاز نوازنده و محل قرارگیری پیانو است. اگر جای ثابت و مشخصی برای قرار دادن پیانو ندارید یا به دنبال پیانویی با قابلیت جابجایی و حمل هستید، باید به سراغ پیانوهای دیجیتال بروید.

پیانوهای دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از نظر ابعاد و اندازه تفاوت دارند. انواع پیانوهای دیجیتال عبارتند از:

•    پیانوهای مبله که ظاهری شبیه به پیانو آکوستیک دارند اما به دلیل وزن سبک به راحتی قابل جابجایی هستند.

•    پیانو Uprigh که از نظر اندازه بزرگ‌ترین نوع پیانوهای دیجیتال و باز هم شبیه به پیانو آکوستیک هستند و به دلیل وزن بالا قابلیت جابجایی ندارند.

•    پیانوهای قابل حمل که مانند یک کیبورد کوچک روی پایه پلاستیکی قرار می‌گیرند و با بلند کردن آن‌ها از روی کاور، قابل حمل به هرجایی هستند. این پیانوها مانند ارگ یا کیبورد و همراه با کاور جابجا می‌شوند و کیفیت صدای خوبی دارند. بهترین پیانو دیجیتال برای نوازندگان مبتدی و دوره‌گرد این نوع از پیانوها هستند.

پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال یک پیانو دیجیتال مناسب حرفه ای ها هستید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

امکانات و قابلیت‌ها

دیگر ویژگی مهمی که در انتخاب بهترین پیانو برای شروع نوازندگی باید به آن توجه داشت، امکانات و قابلیت‌های پیانو هستند. در حالت عادی امکانات و قابلیت‌های فراوان جزو ویژگی‌های مثبت سازها محسوب می‌شوند اما در مورد انتخاب پیانو برای شروع نوازندگی، این موضوع نه تنها حسن نیست بلکه باعث سردرگمی نوازنده می‌شود. به عبارت دیگر اگر در تهیه و استفاده از این ساز مبتدی هستید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی با قابلیت‌های کم یا متوسط بروید و با کسب تجربه، پیانو خود را ارتقا دهید.

جنس کلاویه‌ها

جنس خوب و استاندارد یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که در زمان انتخاب و خرید پیانو باید به آن توجه داشت. جنس کلاویه‌ها باید به گونه‌ای باشد که انگشتان را خسته نکند و اصطکاک مناسبی حین نواختن ایجاد کند تا انگشتان از روی کلاویه سر نخورند.

به علاوه کلاویه‌ها نباید بیش از اندازه سنگین یا سبک باشند تا نوازنده در زمان فشردن آن‌ها با مشکل مواجه نشود. کلاویه‌های سبک موجب در رفتن کلید از زیر دست یا ایجاد صدای اضافی حین نواختن می‌شوند و کلاویه‌های سنگین نیاز به فشار زیاد دارند و انگشتان را خسته می کنند.

تعداد کلاویه‌ها

تعداد کلاویه‌ها یکی دیگر نکات مهم و قابل توجه در زمان خرید پیانو برای شروع نوازندگی است. حداقل تعداد کلاویه‌ها در پیانوهای دیجیتال 44 عدد است که امکان نواختن را محدود می‌کند. بهترین تعداد برای کلاویه‌های پیانو به خصوص برای افراد مبتدی، 88 عدد است. البته پیانوهایی با تعداد کلاویه بیشتر هم وجود دارد اما تعداد بیشتر برای نوازندگان مبتدی کارایی چندانی ندارد.

برند معتبر

پیانو نیز مانند دیگر محصولات توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود و در هر مرحله از یادگیری و نوازندگی این ساز که باشید باید معتبرترین برند آن را خریداری کنید. برندهای زیادی در بازار وجود دارند که این ساز را با کیفیت و ویژگی‌های مختلفی تولید می‌کنند که یکی از آن‌ها برند یاماهاست.

این برند سرشناس، تولید کننده بهترین پیانوهای دیجیتال است و محصولات آن، هم برای مبتدیان و هم برای نوازندگان حرفه‌ای کاربردی و مناسب هستند. کیفیت بی‌نظیر صدا، تنوع قیمت‌ها، تنوع مدل از نظر شکل، ظاهر و ... از جمله ویژگی‌های تولیدات این برند هستند.

کیفیت صدا

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در زمان خرید پیانو به خصوص برای شروع یادگیری باید به آن توجه داشت، کیفیت صداست. این ویژگی نه تنها برای نوازندگان مبتدی بلکه برای خرید پیانو توسط حرفه‌ای‌ها نیز حائز اهمیت است، چرا که صدای خوب ساز، علاوه بر ایجاد آهنگی جذاب، انگیزه نوازنده را برای نواختن، بیشتر می‌کند.

برای بررسی صدای ساز باید با قابلیت‌های صدای پیانوهای مختلف آشنایی داشته باشید و توانایی تشخیص صدا از روی تست آن را داشته باشید. همچنین پارامترهایی مانند داشتن یا نداشتن قابلیت پلی فونی، توان و قدرت خروجی صدا، تعداد و نوع اسپیکرها، اندازه آن‌ها و ... نیز در با کیفیت کردن صدای پیانو موثر هستند.

زیبایی ظاهری

زیبایی ظاهری، دیگر پارامتری است که در خرید پیانو باید به آن توجه داشت اما این پارامتر برای افراد مبتدی چندان کارآمد نیست زیرا پیانوهای زیباتر، قیمت بالاتری دارند و این در حالی است که یک نوازنده مبتدی بیشتر از هر چیز به امکانات کافی و قدرت اولیه مناسب نیاز دارد.

قیمت مناسب

در نهایت آخرین پارامتر و ویژگی که در انتخاب پیانو برای شروع باید به آن توجه داشت، قیمت ساز است. طبیعتا در شروع نوازندگی نیازی به خرید ساز گران قیمت نیست و سازهای معمولی نیز برای نوازنده کاربردی هستند.

البته این در شرایطی است که بودجه محدودی برای خرید پیانو در اختیار داشته باشید، اگر در این مورد محدودیتی ندارید و مبلغ بالایی را برای خرید پیانو در نظر دارید، با خرید یک پیانو متوسط یا خوب می‌توانید تا مدت‌ها خود را از خرید پیانو جدید بی‌نیاز کنید.

سخن آخر

برای شروع نوازندگی با پیانو ابتدا باید سازی خوب و استاندارد خریداری کنید. در این مطلب تلاش کردیم تا تمام ویژگی‌ها و نکاتی که به خرید بهترین پیانو کمک می‌کنند را برای شما توضیح دهیم. شما می توانید از  بهترین مرکز خرید پیانو برای مبتدیان، برای دریافت مشاوره و خرید پیانویی مناسب خود استفاده کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید