حقایقی درباره سفر به شیراز که نمی‌دانستید!

حقایقی درباره سفر به شیراز که نمی‌دانستید!

شیراز به نام‌های مختلفی شناخته شده که همین دلیل خوبی برای قدمت طولانی و تاریخ غنی آن است. از طرفی هر گردشگری قطعا با دیدن بناها و اشیای باستانی که قدمت و عظمت زیادی دارند، به وجد می‌آید. دروازه ‌قرآن، تخت‌ جمشید، پاسارگاد، نقش‌رستم و... همگی نشانه‌هایی از تاریخ دورودراز این شهر هستند.

کد خبر : ۱۴۷۳۷۳
بازدید : ۱۰۳۵۰

با شنیدن نام شیراز، نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان خاطرات زیادی را از مردم می‌شنوید که درباره زیبایی‌های این شهر و برخورد خوب مردمان آن صحبت می‌کنند. اما آیا همه این روایات حقیقت دارند؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به شما حقایقی درباره سفر به شیراز که نمی‌دانستید را توضیح دهیم. 

شگفت‌انگیزترین دانستنی‌ها درباره تاریخ شیراز

آثار به وجود آمده از دوره‌های مختلف و نقاشی‌های متفاوتی از نمای شهر عاملی برای روایات متفاوتی است که در مورد شیراز مطرح شده اند. معتبرترین سند تاریخی این شهر در دستان مردی به نام حجاج ابن یوسف بوده و طبق این سند، شیراز پیشینه‌ای تاریخی معادل 693 سال قبل از میلاد دارد. همچنین نام این شهر از منطقه‌ای در نزدیکی آن گرفته شده که با همین اسم شناخته شده است. 

تجربه حکومت‌ها و اتفاقات خوب و بد در سالیان طولانی در شهر شیراز باعث شده این شهر تاریخی غنی داشته باشد. آنچه که باعث شده این منطقه را به کهن‌ترین شهرهای پارسی تبدیل کند شامل کتیبه‌های کوروش کبیر و آیین و جشن‌هایی است که زرتشتیان برگزار می‌کردند.

تعداد زیاد آثار تاریخی به‌جامانده از شیراز به‌خوبی می‌تواند تمام روایات دوره‌های مختلف در این شهر را روایت کند. همین آثار، اصلی‌ترین علت محبوبیت و جذب گردشگران بیش‌تر در این منطقه است. 

آثار تاریخی شیراز، چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌ای را برای گردشگران به وجود می‌آورند که باعث می‌شوند در دل تاریخ، سفری هیجان‌انگیز را تجربه کنید. پس به نظر می‌رسد برای دیدن این شهر به وجد آمده‌اید که پیشنهاد ما این است هر چه زودتر خرید بلیط و رزرو هتل را برای سفر به شیراز انجام دهید. البته برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی، سفر به اصفهان نیز پیشنهاد خوبی است. 

تاریخ غنی شیراز و جاذبه‌های آن

شیراز به نام‌های مختلفی شناخته شده که همین دلیل خوبی برای قدمت طولانی و تاریخ غنی آن است. از طرفی هر گردشگری قطعا با دیدن بناها و اشیای باستانی که قدمت و عظمت زیادی دارند، به وجد می‌آید. دروازه ‌قرآن،  تخت‌ جمشید، پاسارگاد، نقش‌رستم و... همگی نشانه‌هایی از تاریخ دورودراز این شهر هستند. 

2

طی دوران معاصر بسیاری از آثار موجود در این شهر ترمیم‌یافته و بیش‌تر شده‌اند. اما آثار مختلفی که از دوره‌های سلطنتی مختلفی به‌جامانده، شامل نگاره‌های لطف علی خان زند، بازار وکیل، کلیساها، میدان شیراز و.... است. اگر شما هم می‌خواهید آثار تاریخی به‌جامانده از دوره‌های مختلف را ببینید، بهتر است به شیراز سفر کنید. البته سفر به مشهد نیز گزینه خوبی محسوب می‌شود. 

مردم، شیراز را به چه چیزی می‌شناسند و لقب این شهر چیست؟

شهر شیراز از گذشته تا کنون به‌عنوان مهد فرهنگ، هنر و زیبایی شناخته شده است. پیشینیان نیز شیراز را به‌عنوان تکه‌ای از بهشت روی زمین معرفی کردند. یکی از متداول‌ترین سوالاتی که درباره این شهر پرسیده می‌شود، القاب آن است. لقب‌هایی که این شهر به آن شهرت داشته به همان صورت حفظ می‌شوند و روزبه‌روز تعداد آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. شیراز را درگذشته به شهر گل و بلبل و می می‌شناختند. 

وجود زیباترین گونه‌های گیاهی و جانوری، باغ‌هایی سحرآمیز، رودخانه‌هایی خروشان و تاکستان‌هایی سرخ باعث معروفیت این شهر شده است. خوشبختانه این دیدنی‌ها حفظ شده و شیراز روزبه‌روز چشم‌نوازتر می‌شود. یکی دیگر از القابی که شیراز دارد، شهر بهشتی بوده که دلیل آن بناها و باغاتی بوده که در این شهر ساخته شده‌اند. 

اما معروف‌ترین لقبی که مردم شیراز را به آن می‌شناسند، شهر نارنج و ترنج است. باغ‌های بزرگ نارنج در شیراز وجود دارند که فضای شهر را عطرآگین کرده‌اند. همین باغ‌ها و شکوفه‌های زیبای نارنج باعث شده این منطقه را به نام شهر گل و بلبل و شهر طرب و ناز بشناسند. با سفر به شیراز می‌توانید تجربه خاطره‌انگیزی از آرامش و عطر فوق‌العاده نارنج‌ها داشته باشید. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این شهر، مهمان‌نوازی مردم آن و شعر و فرهنگی است که مردم شیراز با آن پرورش یافته‌اند. 

پیش از سفر به شیراز، 6 حقیقت جالب درباره این شهر را بخوانید!

شهری با قصه‌ها و روایات متفاوت که مردم از هزاران کیلومتر آن ور تر هم دوست دارند آن را ببینند. شیراز جزء شهرهای محبوب و پرطرفدار ایران است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر به شیراز حتما این حقایق جالب را بخوانید. 

اولین حقیقت؛ غذاهای شیرازی و طعم شیرین آن

مانند هر شهر و منطقه دیگری، شیرازی‌ها نیز ذائقه خاص خود را در طبخ غذا دارند. اما بیش‌تر غذاهایی که در این شهر پخته می‌شوند، مزه‌ای شیرین دارند. در سفره مردم این شهر می‌توانید غذاهای رنگارنگی را ببینید که کلم‌پلو، شکر پلو، رنگینک، آش سبزی، آش ماست، رب پلو و کوفته سبزی از جمله غذاهای این شهر هستند. 

3

دومین حقیقت؛ خونگرمی مردم شیراز

کافی است در سفر به شیراز از یکی از مردم این شهر آدرس بپرسید. به‌خوبی می‌بینید که چطور محترمانه و با لبخند به شما پاسخ می‌دهند. این دقیقا نشانه خونگرمی و احترام مردم این شهر است. البته زیاد عادت نکنید، زیرا متاسفانه باید شما هم به شهر خود برگردید. 

سومین حقیقت؛ سفر به شهری شاد با مردم خوشگذران

مردم شیراز جزء دسته مردم خوشگذران و شاد هستند که می‌توانید نشانه‌های آن را در جشن‌های برگزار شده در باغ‌های این شهر ببینید. البته اخلاق خوب مردم آن نیز باعث این موضوع می‌شود. همه این‌ها نشان می‌دهند که هرگز از سفر به شیراز پشیمان نخواهید شد. 

چهارمین حقیقت؛ بازدید از تمام باغ‌های شیراز

با ورود به هر یک از محله‌های شیراز می‌توانید باغ‌های زیبای این شهر را ببینید که یکی از بهترین فضاها برای سرودن شعر توسط شاعران هستند. در کنار بعضی از این باغ‌ها، عمارت‌هایی قدیمی ساخته شده‌اند که می‌توانید علاوه بر زیبایی‌های طبیعت، معماری عمارت‌های کهن و قدیمی شهر را ببینید. به نظر می‌رسد در سفر به شیراز و سفر به اصفهان نباید بازدید از این مکان‌های زیبا را از دست بدهید. 

پنجمین حقیقت؛ جایگاه استان فارس در تاریخ ایران‌زمین

تمدن دو هزار و پانصد‌ساله و دوران زندیه دلیل مهمی هستند که شیراز توانسته نقش مهمی در تاریخ ایران‌زمین داشته باشد. همان‌طور که با سفر به مشهد و بازدید از حرم مطهر رضوی می‌توانید متوجه تاثیر این شهر در تاریخ اسلامی ایران شوید. شاید بعضی از آثار باستانی شیراز از بین رفته‌اند، اما هنوز هم آثار زیادی از دوران هخامنشیان، ساسانیان و زندیه به‌جای‌مانده است. 

ششمین حقیقت؛ سوغاتی‌های شهر شیراز

موقعیت جغرافیایی هر یک از شهرهای ایران، قوم‌های متفاوت و آداب‌ورسوم متنوع موجود در هر یک از شهرهای ایران باعث شده هر منطقه سوغاتی متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل در سفر به مشهد می‌توانید نخود و کشمش را برای دوستانتان سوغاتی بیاورید یا بعد از سفر به اصفهان با گزهای خوشمزه از مهمانان خود، پذیرایی کنید. یکی از کارهایی که باید در سفر به شیراز انجام دهید، خرید مسقطی، بادام‌سوخته، انواع عرقیات، لیموهای شیرازی و صنایع‌دستی مانند خاتم‌کاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری به‌عنوان سوغاتی‌های این شهر است. 

قطعا هر منطقه‌ای در جهان حاوی داستان‌ها و روایات زیادی است. این موضوع درباره شهر شیراز صدق می‌کند و آثار زیادی از دوره‌های متفاوتی تاریخی در این شهر به‌جامانده است. به همین دلیل روزبه‌روز گردشگران آن نیز بیش‌تر می‌شوند. ما، در این مطلب تمام حقایقی که لازم بود پیش از سفر به شیراز بدانید را توضیح دادیم. 

۱۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید