3 تفاوت اساسی دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ که نمی دانید!

3 تفاوت اساسی دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ که نمی دانید!

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده، انجام یک سری کار برای یک کسب و کار است تا در نهایت، بتواند در فضای مجازی شناخته شده و به افزایش فروش و سود برسد. دیجیتال برندینگ در ساده ترین توضیح، انجام کارهایی است که بشود نام یک شرکت را پررنگ کرد. البته که کلمه دیجیتال در این عبارت، خود نشان دهنده این است که برند سازی باید به صورت اینترنتی می‌باشد.

کد خبر : ۱۴۷۳۷۴
بازدید : ۲۵

تاکنون پیش خود فکر کرده اید که چرا شرکتی مانند پپسی آن همه تبلیغات جذاب با حضور بازیکنان فوتبال انجام می‌داد؟ فکر می‌کنید هدف آن ها این بود که در پیج اینستاگرامشان چند نوشابه بفروشند؟

پاسخ مسلما خیر است؛ چرا که اصلا نه تنها شبکه اجتماعی در آن زمان وجود نداشت، بلکه حتی خود گوگل هم چندان رواج پیدا نکرده بود. پس هدف مدیران پپسی برای خرج پول های کلان برای دعوت از بازیکنان بزرگی مانند دیوید بکام، ایکر کاسیاس و ... چه بود؟

مسلما آن ها می‌خواستند چیزی شناخته شود. نام مدیر پپسی؟ خیر! نام هیئت مدیره؟ خیر. آن ها می‌خواستند نام برندشان، پپسی بر سر زبان ها بیفتد. برندی که حتی برای آن بازی "پپسی من" را هم برای پلی‌استیشن ساختند.

این موضوع چنان اهمیتی داشت که برای آن ها، خرج پول های زیاد مهم نبود اما در عوض، به نامی آشنا و محبوب در تمام جهان بدل شدند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

5

برای اینکه بهترین تفاوت ها را بتوانیم برای دو مورد قائل شویم، باید ابتدا شناخت کاملی از هرکدام از آن ها کسب کنیم. دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده، انجام یک سری کار برای یک کسب و کار است تا در نهایت، بتواند در فضای مجازی شناخته شده و به افزایش فروش و سود برسد. دیجیتال مارکتینگ تنها مربوط به گوگل نشده و در هرچیزی که بشود آن را در اینترنت نامید و حتی به پیشبرد اهداف آن کمک کند، ورود پیدا کرده است.

دیجیتال برندینگ چیست؟

6

گاهی هدف ما از تبلیغات، لزوما شناساندن یک محصول خاص نیست. بلکه شناخته شدن برند است که اهمیت دارد. دیجیتال برندینگ در ساده ترین توضیح، انجام کارهایی است که بشود نام یک شرکت را پررنگ کرد. البته که کلمه دیجیتال در این عبارت، خود نشان دهنده این است که برند سازی باید به صورت اینترنتی می‌باشد.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ

حال که با هرکدام از این موارد آشنا شدیم، بهتر است با تفاوت های این دو آشنا شویم و بدانیم هرکدام چه هدف، مزیت و ویژگی هایی دارند. آشنایی با این تفاوت ها کمک می‌کند شما به مشکل شناختی برنخورید و در نهایت، بتوانید بهترین تصمیم را برای کسب و کار بگیرید و هزینه و وقت خود را بیهوده از دست ندهید.

تفاوت در اهداف

فرض کنید شما مدیر عامل استودیو پیکسار هستید و می‌خواهید به بهترین سود ممکن دست پیدا کنید. معاون شما دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ را به شما پیشنهاد می‌کند. واکنش شما باید چه باشد؟

اگر شما یک مدیر آینده نگر باشید، باید روی برندتان کار کنید تا هروقت نام پیکسار اول یک انیمیشن آمد، مردم دوان دوان به سراغ انیمیشن شما بروند اما در دیجیتال مارکتینگ، شما باید جداگانه برای هر انیمیشن هزینه تبلیغ کنید تا مردم بفهمند انیمیشن خوبی ساخته شده است. البته هدف ما این نیست که بگوییم دیجیتال مارکتینگ مناسب نیست. اتفاقا برعکس، دیجیتال مارکتینگ در اکثر حوزه ها کاربرد بیشتری از دیجیتال برندینگ خواهد داشت.

تفاوت در خدمات

اگر شما شرکتی دارید که محصولات زیاد و با تنوعی ارائه می‌دهد، قصد دارید نام خودتان یا یک شخص را به شهرت برسانید و خدماتی از این دست انجام می‌دهید، می‌توانید به دیجیتال برندینگ اعتماد کنید و شک نکنید می‌تواند شما را اهدافتان برساند.

مثلا همه می‌دانیم محصولات اپل خوب است و در نتیجه، هر محصولی که ارائه دهد یک عده ای ندیده و نشناخته خریداری می‌کنند. از طرف دیگر، اگر خدمات آنلاین ارائه می‌دهید، مغازه فروش محصولات فیزیکی دارید و یا شرکتی هستید که تنها یکی دو محصول تولید می‌کند، در این صورت دیجیتال مارکتینگ ارزش بالاتری برای سرمایه گذاری خواهد داشت.

برای مثال می‌دانید شرکت سازنده گوشی ناتینگ فون کجاست و اصلا چیست؟ نمی‌دانید چون اهمیت نداشته بدانید. آن شرکت می‌خواهد شما محصولش را بشناسید و بخرید و چنان خوب در دیجیتال مارکتینگ کار کرده است که به یکی از گوشی های محبوب تبدیل شده است.

سوال مهم: آیا مواردی که برای مشاغل مناسب این دو بال پرواز موفقیت بیان کردیم نمی‌توانند به جای هم مورد استفاده قرار بگیرند؟

پاسخ: آیا شما می‌توانید شام، به جای پیتزا، کباب بخورید؟ مسلما می‌توانید. ما صرفا اولویت ها را بیان کردیم. برای یک شخص سنتی و سن و سال دار، احتمالا کباب اولویت دارد و برای یک نوجوان امروزی، احتمالا پیتزا انتخاب اول است.

تفاوت در شیوه انجام

شیوه انجام هریک از این موارد، شامل تفاوت های اساسی می‌باشد؛ در دیجیتال مارکتینگ، شما نیاز به داشتن سایت، انجام سئو، فعالیت در شبکه های اجتماعی و عکاسی از محصول دارید اما در دیجیتال برندینگ، تبلیغات بیشترین تاثیر را در شناخته شدن دارد. انجام هرکاری که باعث شود ویژگی های برند شما در دسترس قرار بگیرد جزوی از فعالیت های دیجیتال برندینگ محسوب می‌شود.

شباهت دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با فاکتور گیری که آشنا هستید؟ اینجا نیز کافی است از کلمه مشترک فاکتور بگیریم. آن کلمه، وجه اشتراک دو عبارت می‌باشد. یعنی هر دو اینترنتی هستند و با روش های سنتی فاصله دارند. همینجا پس با یک توضیح دیگر لازم است مواجه ‌شویم. شباهت دیگر، (علاوه بر اینگ آخر!) مربوط به نیاز به شناخته شدن در هر دو می‌باشد. 

همچنین توصیه می کنیم مقاله اهمیت برندسازی دیجیتال شخصی به عنوان سرمایه در عصر دیجیتال را مطالعه نمایید.

روش های سنتی در دیجیتال برندینگ و مارکتینگ 

قطعا همزمان با روش های دیجیتال، می‌توان از روش های سنتی نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید هدف نهایی دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ نیز در نهایت فروش و شناخته شدن بیشتر است و چه مشکلی دارد برای رسیدن به این اهداف از شیوه های سنتی بهره بگیریم؟ تبلیغات بنری برای برندینگ یا پخش تراکت برای مارکتینگ در کنار روش های اینترنتی نیز می‌تواند بسیار خوب باشد.

دیجیتال مارکتینگ یک کسب و کار را به کجا بسپاریم؟

7

به دیجیتال مارکتینگ کار! انتخاب آژانس های بازاریابی اینترنتی بهترین کاری است که برای پیشرفت در این مقصود می‌توانید انجام دهید. خود این شرکت ها باید ویژگی های مهمی داشته باشند که بشود با خیال آسوده به آن ها اعتماد کرد.

نمونه کار

یک مربی فوتبال بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟ آفرین با دلال خوب! قاعدتا نباید پایان این داستان اینگونه تمام می‌شد پس مثال را عوض می‌کنیم. یک شرکت عمران چگونه انتخاب می‌شود؟ بله با نمونه کارهایی که دارد. بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ قطعا دارای نمونه کارهای بزرگ و جذاب است.

صداقت

هرچه از صداقت در یک کار بگوییم کم گفته ایم. عدم داشتن صداقت باعث می‌شود حتی بهترین اشخاص حرفه ای نیز فرد قابل اعتمادی نباشند. ممکن است کسی بگوید مهم کارش است، حال صداقت هم نداشت نداشت! سوالی که پیش می‌آید این است که شما مطمئن هستید کسی که صداقت ندارد کارش را درست انجام می‌دهد؟ چه بسا سعی در فریب شما داشته باشند در حالی که اعلام می‌کنند کار شما خوب انجام خواهد شد.

از کجا بفهمیم صداقت دارند؟

راحت ترین راه، باز هم توجه به نمونه کار خواهد بود. معمولا شرکت های بزرگ دوست دارند با بهترین ها کار کنند و اگر شما ببینید یک برند معروف، همکاری خود را با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ حفظ کرده، مسلما خواهید فهمید توانسته اند به آن شرکت اعتماد کنند و به دست آوردن اعتماد یا بهتر بگوییم، دادن اعتماد، وابسته به صداقت خواهد بود.

خود آن برندهای مطرح از کجا می‌فهمند صداقتی وجود داشته که همکاری بلند مدت می‌کنند؟

با تست و آزمون گرفتن. قطعا آن برندهای معروف تا از یک کار خوب و با کیفیت مطمئن نشوند قرارداد بلند مدت نخواهند نوشت و به عبارت دیگر، صداقت را تایید می‌کنند. از آنجایی که ممکن است این امکان برای همه وجود نداشته باشد، پس توصیه می‌کنیم به نمونه کارها اعتماد کنید وگرنه هرکس می‌تواند این صداقت را بررسی کند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با تفاوت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ آشنا کرده و بهترین شرکت های انجام آن را نیز به شما معرفی کنیم. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران وب لایف توانسته با داشتن تجربه و صداقت، نمونه کارهای بزرگی مانند پاکسان داشته باشد.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید