آشنایی با جاذبه‌های جزیره هرمز که نباید از دست بدهید

آشنایی با جاذبه‌های جزیره هرمز که نباید از دست بدهید

هرمز، یک جزیره با خاک‌های رنگارنگ، کوه‌های نمک و سواحل درخشان است. این جزیره در خلیج فارس و در تنگه هرمز قرار گرفته است و فاصله آن از بندرعباس حدود ۸ کیلومتر است. هرمز در طول سال‌ها تحت تسلط پرتغالی‌ها بود. با آزادی ایران در زمان شاه عباس صفوی، جزیره هرمز نیز آزاد شد.

کد خبر : ۱۴۹۸۷۸
بازدید : ۲۷۱۲

جزیره هرمز، یاقوتی گران‌بها در قلب خلیج فارس قرار دارد. سواحل دلفریب و دریای آرام، کوه‌های رنگارنگ و دره‌های زیبا، شب‌های پرستاره و غروب‌های بی‌نظیر، همه این‌ها از جذابیت‌‌های بی‌مانند جزیره هرمز است. این جزیره یک بهشت برای زمین‌شناسان به حساب می‌آید.

طبق نقشه، هرمز شکل یک صدف دارد و به عنوان تنها جزیره خوراکی ایران هم شهرت دارد. اگر هنوز فرصت دیدن این جزیره را نداشته‌اید یا به تماشای آن علاقه‌ای ندارید، ما تصمیم داریم نظر شما را تغییر دهیم! قبل از رزرو تور هرمز از تهران، بهتر است این مطلب را بخوانید.

جزیره هرمز کجاست؟

هرمز، یک جزیره با خاک‌های رنگارنگ، کوه‌های نمک و سواحل درخشان است. این جزیره در خلیج فارس و در تنگه هرمز قرار گرفته است و فاصله آن از بندرعباس حدود ۸ کیلومتر است. هرمز در طول سال‌ها تحت تسلط پرتغالی‌ها بود. با آزادی ایران در زمان شاه عباس صفوی، جزیره هرمز نیز آزاد شد.

این جزیره با خاک قرمز، کوه‌های تیز و نمکی، شن‌های درخشان و مناظر اسرارآمیز شما را در تور هرمز از تهران شگفت‌زده خواهد کرد.

جاذبه‌های جزیره هرمز

وقتی پایتان را از کشتی در اسکله جزیره هرمز می‌گذارید، می‌توانید درخشش شن‌ها را روی اسکله چوبی مشاهده کنید. در حالی که در جلوی شما، زنان بندری با چادرهای رنگارنگ و لباس‌های زیبا مشغول فروش سوغاتی هستند. در تور جزیره هرمز ، لازم است برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید تا بتوانید همه جاذبه‌های دیدنی این جزیره دیدن کنید.

در این بخش به معرفی جاذبه‌های جزیره هرمز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

31

ساحل سرخ

در سفر به جزیره هرمز احساس می‌کنید که به یک سیاره دیگر مانند مریخ فرود آمده‌اید. خاک ساحل در این جزیره به طور عجیبی قرمز رنگ است و از دور دریا نیز شبیه به رنگ صورتی به‌نظر می‌رسد. مردم محلی این خاک را گلک می‌نامند و از آن در آشپزی و ساخت سس استفاده می‌کنند.

خاک جزیره هرمز که از ترکیبات آتشفشانی تشکیل شده است در سایر مناطق دنیا وجود ندارد و بسیاری از مصارف صنعتی و طبیعی دارد. اگر بیشتر درباره این خاک می‌خواهید بدانید، می‌توانید کارخانه گلک هرمز و معدن خاک سرخ هرمز را نیز بازدید کنید.

اهالی جزیره هرمز از خاک سرخ به عنوان ادویه و چاشنی برای سس استفاده می‌کنند. اما گلک فقط یک ادویه ساده نیست. یادتان باشد در تور هرمز از تهران، خاک این جزیره را برای سوغاتی با خود نیاورید.

دره مجسمه‌ها

دره مجسمه‌ها که نیز در جزیره هرمز واقع شده و جاذبه‌ای است که در تور جزیره هرمز حتماً باید تجربه کنید. این دره در قلب کوه‌های هرمز قرار دارد و از تمامی سایر دره‌ها متفاوت است، زیرا به آبشار، رودخانه یا دشتی متصل نمی‌شود، بلکه به دریا می‌رسد. انتهای دره وقتی به دریا رسیدید می‌توانید غروب دلپذیری را میان دره و صخره و دریا تجربه کنید.

دره مجسمه‌ها به دلیل فرسایش کوه‌ها در طول قرن‌ها، شکل‌های عجیبی به سنگ‌های آن بخشیده است. وقتی به این کوه‌ها نگاه می‌کنید، ممکن است بکوشید بین سنگ‌ها یک شکلی بیابید.

احساس خواهید کرد که در یک دره از مجسمه‌های مختلف محاصره شده‌اید. دره مجسمه‌ها یکی از جاذبه‌های دیدنی منحصر به فرد در تور هرمز از تهران است که نباید از دیدن آن بگذرید.

دره رنگین‌کمان

بدون شک، دره رنگین کمان یکی از زیباترین جاذبه‌های هرمز و همچنین یکی از دیدنی‌های طبیعی ارزشمند ایران است. این دره رنگارنگ و شگفت‌انگیز، توجه بسیاری از دانشمندان جهان را به خود جلب کرده است. به همین دلیل، گردشگرانی از نقاط مختلف ایران به دره رنگین کمان می‌آیند تا از زیبایی‌های جادویی طبیعت آن لذت ببرند.

خاک این منطقه، به دلیل انباشت چندین لایه مختلف از سنگ‌های رسوبی و آتشفشانی در زمین هرمز، دارای تنوع قابل توجهی از مواد و ترکیبات مختلف است. شکل گیری خاک‌های رنگی و دیدنی جزیره هرمز، نتیجه ترکیب نمک‌ها و کانی‌های دارای ترکیبات خاص خود است.

دره رنگین کمان یکی از نقاط معروف هرمز، در جنوب غربی این جزیره قرار دارد. آثار هنری ناب نتیجه ترکیب و لایه‌بندی رنگ‌های مختلف در کوه‌های نزدیک به این دره است که هر بیننده‌ای را به وجد می آورد. رنگ قرمز در بین رنگ‌های سیاه، زرد، طلایی و نقره‌ای به دلیل وجود اکسید آهن در سنگ‌های رسوبی منطقه شکل گرفته است.

ضمنا، اکسید‌ها و سنگ‌های آتشفشانی نیز رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، آبی، سبز، صورتی و سفیدی را دارا می‌باشند. ترکیب خیره کننده این رنگ‌ها با پس زمینه آبی آسمان و دریا، باعث شده است که دره رنگین کمان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در تور جزیره هرمز باشد.

32

فرش خاکی

دره مجسمه ها یکی از جاذبه‌های طبیعی است که در سفر به جزیره هرمز باید به آن بروید. سفر خود را به هرمز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بتوانید به دره مجسمه ها در غروب آفتاب برسید. این دره در قلب کوه های هرمز قرار دارد و با آبشار، رودخانه یا دشتی مرتبط نیست.

در واقع، دره مجسمه ها به سمت دریا کشیده می‌شود. شما از لبه یکی از این دره ها نگاهی به دریا می‌اندازید و اگر خورشید در حال غروب باشد، منظره‌ای به شگفت انگیز مشاهده می‌کنید.

اما چرا به این مکان «دره مجسمه ها» میگویند؟ فرسایش کوه‌ها در طول قرن‌ها شکل‌های عجیب و غریبی را در سنگ‌های این دره ایجاد کرده است. هنگامی که به کوه نگاه می‌کنید، ممکن است به شکلی که شبیه به یک گربه است، وقتی به جزییات بیشتری نگاه می‌کنید متوجه بریدگی دیگری می‌شوید، شاید حتی شبیه به یک خانه به نظر برسد. به نظر می‌رسد که در واقع بین دره‌ای از مجسمه‌های مختلف در حال محاصره شدن هستید. دره مجسمه ها یک جاذبه دیدنی دیگر در جزیره هرمز است که نباید فرصت دیدن آن را از دست دهید.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی هرمز، یک قلعه ۵۰۰ ساله اروپایی است که در هرمز واقع شده است. این قلعه دارای ساختاری قرمز و شبیه به خاک هرمز است که در گذشته محل استقرار سربازان پرتغالی بوده است. در داخل قلعه، شما می‌توانید اتاق‌های اقامت سربازان، کلیسای قرون وسطایی با ستون‌ها و سقف‌های هلالی و همچنین تالاری با سنگ‌های مرجانی را از نزدیک مشاهده کنید.

بخشی از این قلعه از سنگ‌های اسفنجی ساخته شده است که به تصفیه آب کمک می‌کنند و قابلیت ذخیره آب برای یک سال را دارند. برای دسترسی به قلعه، نیازی نیست از موتورسیکلت استفاده کنید؛ به جای آن می‌توانید از اسکله هرمز شروع کرده و با یک پیاده‌روی کوتاه به قلعه برسید. اگر علاقه‌مند به بناهای تاریخی هستید، دیدن این قلعه را در جزیره هرمز به هیچ عنوان از دست ندهید.

تور جزیره هرمز از تهران

برای سفر به جزیره هرمز از تهران ابتدا باید به بندرعباس برسید. برای رسیدن به بندرعباس با ماشین و سفر زمینی، دو مسیر اصلی وجود دارد که یکی از طریق یزد و دیگری از طریق شیراز است. مسیر تهران به بندرعباس از طریق یزد 1276 کیلومتر ولی به مدت 14 ساعت زمان می‌برد، همچنین مسیر از طریق شیراز 1382 کیلومتر است و در حدود 15 ساعت و نیم زمان می‌برد.

بیشتر افراد به دلیل کوتاه بودن مسیر و وجود بزرگراه‌های آسفالت و راحت، مسیر یزد را انتخاب می‌کنند. البته، نمی‌توانید با ماشین شخصی خود به جزیره هرمز بروید. باید ماشین خود را در پارکینگ اسکله شهید حقانی بندرعباس پارک کنید و با شناور به جزیره هرمز سفر کنید تا به تور جزیره هرمز بپیوندید.

همچنین می‌توانید با سفر هوایی به این جزیره خاص سفر کنید، با خرید تور هرمز از تهران، با پروازی کوتاه و با قیمت مناسب به بندرعباس خواهید رسید. سپس از طریق کشتی و یا قایق به مقصدتان یعنی جزیره هرمز می‌رسید.

کلام آخر

جزیره هرمز، یکی از مناطق گرم و مرطوب ایران است. اما پوشش گیاهی آن چشمگیر و قابل توجه نیست. به جزیره هرمز، گنبد نمکی می‌گویند زیرا آن بر روی یک گنبد نمکی فعال قرار دارد. علاوه بر این، سنگ‌های رسوبی، خاکسترهای آتشفشانی و املاح مختلف، باعث شکل‌گیری عوارض طبیعی شگفت‌انگیزی شده است.

جزیره هرمز به دلیل جاذبه‌های گردشگری متنوعی که دارد، یکی از زیباترین و دارای ثروت در مناطق جنوبی است، که قادر به تبدیل شدن به قطب گردشگری است. محیط آرامش‌بخش و رویایی در سواحل زیبای خلیج فارس باعث شده تا جاذبه های طبیعی جزیره هرمز این منطقه را به بهشتی زمینی تبدیل نماید. برای رزرو و خرید تور هرمز از تهران به سایت آرندتور مراجعه کنید.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید