نکات مهم در تبدیل پایان نامه به کتاب

نکات مهم در تبدیل پایان نامه به کتاب

در این مطلب درباره تفاوت‌های پایان نامه و کتاب صحبت می‌کنیم و نکاتی داریم که به شما کمک می‌کند این فرایند را بهتر طی کنید.

کد خبر : ۱۵۷۹۶۱
بازدید : ۱۰

نکات مهم در تبدیل پایان نامه به کتاب

نوشتن یک پایان نامه، بسته به زمینه تحقیق و رشته تحصیلی، مدت زمان متفاوتی از شما زمان می‌گیرد؛ ممکن است 1 سال طول بکشد و یا 4 سال!

تمرکز پایان نامه بر تحقیقاتی است که انجام داده‌اید و حتی می‌توانید آن را به‌عنوان مقاله هم در مجلات علمی چاپ کنید؛ کافی است کار استخراج مقاله از پایان نامه را انجام دهید و فرمت بندی مقاله خود را سامان دهید.

اما درصورتی‌که بخواهید خواننده‌های تخصصی بیشتری تحقیقات شما و نتایج کسب شده را بخوانند، می‌توانید آن را به کتاب هم تبدیل کنید.

در این مطلب درباره تفاوت‌های پایان نامه و کتاب صحبت می‌کنیم و نکاتی داریم که به شما کمک می‌کند این فرایند را بهتر طی کنید؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت کتاب با پایان نامه

•    پایان نامه با یک سوال و فرضیه شروع می‌شود، اما کتاب با مجموعه‌ای از پاسخ‌ها شروع می‌شود و از همان ابتدا به دنبال توجه خواننده است.

•    مخاطب این دو اثر متفاوت هستند؛ محتوای یک پایان نامه، قالب آن و حتی لحن آن متناسب با جامعه دانشگاهی است. اما مخاطب یک کتاب افراد بیشتری هستند و برای انتقال بهتر، باید لحن و قالب آن تا حد زیادی تغییر کند.

•    پایان نامه یک گزارش از فعالیت‌های پژوهشی شما در دوره تحصیلتان است اما کتاب توجه افراد بیشتری را به تحقیق شما، نتایج آن و تأثیری که بر جامعه دارد، جلب می‌کند.

11

نکات مهم در تبدیل پایان نامه به کتاب

حالا که تفاوت این دو را متوجه شدید، بیایید با نکاتی آشنا شوید که کار تبدیل پایان نامه به کتاب را برای شما ساده‌تر می‌کند.

هدف دقیق کتاب چیست؟

هدف نهایی شما از انتشار این کتاب چیست؟ می‌خواهید دامنه آن چقدر باشد و چه تأثیری بر مخاطبان داشته باشد؟

قرار است تبدیل به یک کتاب درسی شود یا مکملی برای دروس دیگر باشد؟

به همه این موارد فکر کنید و با بررسی نمونه‌های مشابه پیشین، درباره آن تصمیم بگیرید؛ این موضوع به شما کمک می‌کند دید بهتری داشته و حتی درباره ترجمه کتاب خود به زبان‌های دیگر هم فکر کنید.

بررسی رقبا

بررسی نمونه‌های مشابه را جدی بگیرید. ببینید در حال حاضر کتاب‌هایی که در بازار هستند پاسخ چه سؤالاتی را داده‌اند و چه بخشی را نادیده گرفته‌اند؛ همچنین موضوعاتی که پوشش داده‌اند را بررسی کنید.

تعیین ساختار نهایی کتاب

اگر کتاب شما قرار است به‌عنوان یک برنامه درسی ارائه شود، سعی کنید از همان برنامه برای تعیین قالب نهایی استفاده کنید.

اما اگر چندین برنامه را پوشش می‌دهید، باید یک فهرست دقیق از موضوعات مختلف داشته و آن را به شکلی مرتب کنید که به ترتیب و بر اساس معیارهای آموزشی و یا علاقه خوانندگان، مرتب‌شده باشد.

ناشر بالقوه پیدا کنید

یکی از مهم‌ترین مسائل پیدا کردن ناشری است که کار چاپ کتاب شما را انجام دهد؛ برای آن یک برنامه درست ریخته و سراغ نشرهایی بروید که قبلاً نمونه‌های مشابهی در این زمینه چاپ کرده‌اند.

12

نشرهایی که به‌صورت تخصصی در رشته تحصیلی شما فعال هستند هم گزینه مناسبی است.

برنامه‌ریزی داشته باشید

ازآنجایی‌که پایان نامه را دارید، با بررسی آن می‌توانید ساختار حدودی کتاب را تعیین کرده و متناسب با آن پیشرفت روند کلی نگارش را برنامه‌ریزی کنید.

حواستان به این نکته باشد که شما قرار نیست همه‌چیز را از ابتدا بنویسید؛ شما یک متن دارید که حالا باید بازنویسی شود.

در این برنامه‌ریزی با خودتان صادق باشید و سعی نکنید برنامه عجیب‌وغریبی تدوین کنید؛ با توجه به شناختی که از خود دارید، تعداد کلماتی که در روز می‌توانید بنویسید را مشخص کنید و طبق آن جلو بروید.

یک سبک را دنبال کنید

سبک نهایی کتاب شما به مخاطبان شما بستگی دارد؛ اما سعی کنید زبان و لحن آن را ساده نگه دارید. اگر با ناشری توافق کرده‌‌اید، می‌توانید درباره لحن با او صحبت کرده و از مشاوره او استفاده کنید.

حتی می‌توانید با کتاب‌های مشابه مراجعه کرده و از الگویی که آن‌ها رعایت کرده‌اند، الهام بگیرید.

سخن نهایی

امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد؛ اگر در مسیر نوشتن و فرمت بندی پایان نامه و یا استخراج مقاله و کتاب از آن هستید، می‌توانید روی کمک ترنسیس حساب کنید.

ترنسیس یک پلتفرم ترجمه تخصصی آنلاین است که کار تمام سرویس‌های ترجمه را با بالاترین کیفیت و تضمین بازگشت وجه به شما ارائه می‌دهد.

اگر سؤالی دارید، حتماً از ما بپرسید؛ مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید