اهمیت فیبر در رژیم غذایی اسب + منابع آن

اهمیت فیبر در رژیم غذایی اسب + منابع آن

یکی از مواد بسیار مهم برای بدن اسب ها فیبر است. ما در این مقاله درباره اهمیت فیبر در رژیم غذایی اسب و همچنین منابع آن بحث خواهیم کرد.

کد خبر : ۱۷۵۰۵۷
بازدید : ۱۶

داشتن رژیم غذایی سالم یکی از مهم ترین بخش های زندگی حیوانات است که با تامین انرژی مورد نیاز بدن آن ها باعث تداوم و ادامه حیات می شود. اسب ها حیواناتی هستند که در طول روز فعالیت ها و وظایف خاصی را به عهده دارند که برای انجان آن ها نیاز به انرژی دارند.

یکی از مواد بسیار مهم برای بدن اسب ها فیبر است. ما در این مقاله درباره اهمیت فیبر در رژیم غذایی اسب و همچنین منابع آن بحث خواهیم کرد.

فیبر در تغذیه اسب

فیبر یک نوع کربوهیدرات است که برای حفظ سلامت سیستم گوارش اهمیت بسیار زیادی دارد. اصلی ترین منبع غذایی اسب ها علوفه است اما با پیرشفت علم و تکنولوژی علاوه بر علوفه مواد دیگر مانند تفاله ها، کنسانتره و مکمل اسب با فیبر بالا تولید و در بازار عرضه شده اند.

این ماده اهمیت بسیار زیادی برای اسب ها دارد و می تواند مزایای بسیار زیادی را برای این حیوانات فراهم کند. فیبر به عنوان یک ماده غیر قابل هضم در دستگاه گوارش اسب تحت تخمیر قرار می گیرد و در فرایند گوارش به جذب مواد مغذی کمک می کند. مصرف به اندازه فیبر در طول روز برای اسب ها می تواند از مشکلات گوارشی مانند یبوست و کولیک جلوگیری کند.

مزایای فیبر برای اسب ها

فیبر ماده ای است که باید به طور روزانه مورد مصرف اسب ها قرار بگیرد وفواید بسیار زیادی دارد که از جمله مزایای فیبر برای اسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

.1    حفظ سلامت دستگاه گوارش

فیبر سبب افزایش حجم مواد موجود در دستگاه گوارش می شود و به تخلیه منظم روده کمک می کند. این مورد باعث می شود که اسب از مشکلاتی مانند یبوست و کولیک مصون بماند.

2.    کنترل وزن

فیبر به عنوان یک ماده پر خاصیت باعث می شود که اسب احساس سیری بیشتری داشته باشد و در نتیجه مصرف غذا را کاهش دهد. این مورد می توان از پرخوری اسب ها جلوگیری کند و کنترل بهتری روی کنترل وزن داشته باشند.

3.    کاهش خطر بیماری

مصرف فیبر به اندازه و مناسب می تواند به  کاهش خطر بروز برخی بیماری های گوارشی مانند انسداد روده و کولیک کمک کند.

4.    تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن

فیبرها در انواع مختلفی وجود دارند که برخی از آن ها می توانند به تقویب بیشتر سیستم ایمنی کمک کنند و از اسب در برابر انواع بیماری ها، عفونت ها و باکتری ها محافظت کند.

5.    کنترل قند خون

فیبر قابلیت این را دارد که جذب قند خون را کنترل نماید و باعث تنظیم میزان قند موجود در خون شود. این مورد باعث می شود که فیبر بتواند از مشکلاتی مانند دیابت در اسب ها جلوگیری نماید.

به طور کلی مصرف فیبر می تواند در حفظ سلامت بدن اسب تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و از بروز مشکلات مختلفی جلوگیری کند.

انواع مختلف فیبر کدام است؟

81

فیبرها به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل فیبر قابل تخمیر و فیبر غیر قابل تخمیر می شود.

⦁    فیبر قابل تخمیر:

فیبر قابل  تخمیر معمولا به عنوان یک ترکیب حل شونده تعریف می شود که توسط باکتری های موجود در روده اسب تخمیر می شوند. این فیبر منبع اصلی تامین انرژی برای باکتری های روده اسب بوده و به حفظ تعادل دستگاه گوارش این حیوان کمک می کند.

فیبر قابل تخمیر در مواد غذایی مختلفی یافت می شود که از جمله مهم ترین آن ها می توان به سبوس گندم، چمن ئ علوفه اشاره کرد. این فیبر سبب سلامت دستگاه گوارش اسب می شود و انرژی لازم را در طول روز برای این حیوان فراهم می کند.

⦁    فیبر غیر قابل تخمیر:

فیبر غیر قابل تخمیر همانطور که از نامش پیداست در دستگاه گوارش به طور کامل هضم نمی شود و از آن عبور می کند. این فیبرها عمدتا از سلولز تشکیل شده اند و در سلول های گیاهی مانند یونجه و کاه بسیار زیاد یافت می شود. این نوع فیبر باعث می شود که دستگاه گوارش اسب ها عملکرد بهتری داشته باشند.

منابع اصلی تامین کننده فیبر چیست؟

منابع مختلفی برای تامین فیبر در رژیم غذایی اسب وجود دارد که از طریق آن ها می توانید فیبر مورد نیاز بدن اسبتان را به این حیوان برسانید. برخی از منابع اصلی فیبر شامل موارد زیر می باشد:

.1    مرتع:  اگر اسب شما در طول روز کارهای سبکی را انجام می دهد، مراتع و چمنزار ها می توانند فیبر و انرژی مورد اسب را تامین کنند.

.2    علوفه: علوفه یا گیاهان خشک شده مانند یونجه، کاه یا ذرت جزو منابع مهم فیبر برای اسب ها به شمار می رود که جزو اصلی رژیم تغذیه اسب ها می باشد.

.3    سبوس گندم: سبوس گندم یک منبع فیبر برای اسب ها است که می تواند به عنوان منبع اضافی تامین کننده فیبر به شمار رود.

.4     سبوس کامل ذرت: سبوس کامل ذرت نیز یک منبع خوب و سرشار از فیبر برای اسب ها می باشد که می توان آن ها را در رژیم غذایی آن ها گنجاند.

به طور کلی، انتخاب منبع غذایی با فیبر بالا برای اسب ها اهمیت نسبتا بالایی دارد تا بتواند دستگاه گوارش این حیوانات را سالم نگه داشته و عملکرد آن ها را بهبود ببخشد. همچنین استفاده از رژیم غذایی متنوع که سرشار فیبر باشد می تواند برای اشتهای اسب ها نیز مفید واقع شود.

نکات مصرف فیبر برای اسب

⦁    به اسب خود در طول روز فیبر کافی بدهید.

⦁    خوردن الیاف بلند می تواند برای اسب ها سرگرم کننده و لذت بخش باشد؛ بنابراین سعی کنید دندان های این حیوان را مرتب چک کنید.

⦁    کنسانتره نیز مانند علوفه ها حاوی فیبر هستند.

⦁    در طول روز به اسب خود علوفه بیشتری بدهید.

⦁    هنگام استفاده از کنسانتره و مکمل اسب به نکاتی که روی بسته بندی آن آمده است توجه داشته باشید و جیره مناسب را به اسب خود بدهید.

جمع بندی پایانی

مصرف فیبر برای اسب ها بسیار حیاتی است زیرا دستگاه گوارش آن ها به مقدار بسیار زیادی فیبر نیاز دارد. همچنین مصرف مناسب فیبر می تواند به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند؛ بنابراین ارائه رژیم غذایی با تنوع منابع فیبر و اطمینان از ارائه کافی آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سلامت اسب را تضمین می کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید