دندان مصنوعی جوانان با افراد سالمند چه تفاوتی دارد؟

دندان مصنوعی جوانان با افراد سالمند چه تفاوتی دارد؟

جهت تهیه دندان مصنوعی برای افراد جوان، ضرورت ارزیابی دقیق وضعیت بیماری و آگاهی کامل از انتخاب دندان‌ها ویژگی‌های مثبتی را به همراه خواهد داشت. انتخاب صحیح می‌تواند به زیبایی، توانایی صحبت و سهولت در جویدن غذا کمک کند.

کد خبر : ۱۷۹۳۹۴
بازدید : ۴۷

در دهه‌های اخیر، اهمیت دندان‌مصنوعی برای افراد جوان افزایش یافته است. انواع مختلف دندان مصنوعی، به‌عنوان گزینه‌ای موثر برای جایگزینی دندان‌های از دست‌رفته در جوانان به‌کار می‌روند. پروتزهای مصنوعی ثابت و متحرک، جایگزین این دندان‌ها می‌شوند. این پروتزها با نگه داشتن دندان‌های باقیمانده، از افتادگی صورت جلوگیری می‌کنند.

چه کسانی به دندان مصنوعی نیاز دارند

اگر دندان‌هایتان را از دست داده‌اید، دندانپزشک ممکن است پروتز کامل یا پارسیل را براساس تعداد دندان‌های از دست رفته پیشنهاد کند. پروتز کامل به افرادی توصیه می‌شود که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند.

جهت تهیه دندان مصنوعی برای افراد جوان، ضرورت ارزیابی دقیق وضعیت بیماری و آگاهی کامل از انتخاب دندان‌ها ویژگی‌های مثبتی را به همراه خواهد داشت. انتخاب صحیح می‌تواند به زیبایی، توانایی صحبت و سهولت در جویدن غذا کمک کند.

انواع دندان مصنوعی برای افراد جوان

دندان‌ مصنوعی برای جوانان به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. بسته به شرایط، انتخاب مناسب شامل انواع زیر خواهد شد:

دندان مصنوعی کامل

⦁    دندان مصنوعی کامل (معمولی): برای افرادی که همه دندان‌های طبیعی را از دست داده‌اند. قبل از جایگزینی، دندان‌های باقی‌مانده کشیده می‌شوند و پس از التیام لثه‌ها، دندان‌های مصنوعی را جایگزین می‌کنند.

⦁    دندان مصنوعی کامل (فوری): دندان‌های مصنوعی از پیش آماده شده‌اند و بلافاصله پس از کشیدن دندان‌ها در دهان قرار می‌گیرند. این نوع دندان‌های مصنوعی برای استفاده موقت هستند تا زمانی که پروسه التیام کامل شود.

⦁    ایمپلنت کامل: یک روش دائمی برای جایگزینی تمام دندان‌های از دست رفته در دهان است.

دندان‌های مصنوعی تکی و تکه‌ای

⦁    دندان مصنوعی تکه‌ای (پارسیل): دندان‌های مصنوعی متحرک که پایه ثابت‌کننده آن‌ها شباهت بسیاری به لثه دارد. دندان مصنوعی تکه‌ای روش مناسبی برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته است.

⦁    بریج: زمانی که یک دندان از دست می‌رود، دو دندان اطراف تراشیده می‌شود و سپس پزشک متخصص سه دندان مصنوعی به‌هم چسبیده را روی دندان‌ها وصل می‌کند. این دندان مصنوعی برای افراد جوان مناسب‌تر است.

⦁    ایمپلنت تکی: یک پایه آن به‌عنوان بریج ثابت عمل می‌کند. این دندان مصنوعی جدید روش جایگزینی دائمی و ترکیبی از روش بریج و کاشت دندان محسوب می‌شود.

41

بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان

از دست دادن دندان‌ها در جوانی، امری دردناک و رایج است که تاثیرات نامطلوبی بر اعتمادبه‌نفس و روحیه جوانان دارد. این مسئله نه تنها به مشکلات گوارشی منجر می‌شود بلکه نادیده گرفتن آن، عواقب منفی و چندگانه دیگری را به دنبال دارد. بر اساس توصیه‌ها، ایمپلنت پایه ثابت و بریج به‌عنوان بهترین دندان‌مصنوعی برای افراد جوان معرفی شده است. در ادامه عکس بهترین دندان مصنوعی را برایتان آورده‌ایم.

اولین روز گذاشتن دندان مصنوعی

اولین روز گذاشتن دندان مصنوعی برای افراد جوان کمی دشوار است. روز اول بهتر است دندان را از دهانتان خارج نکنید و از غذاهای نرم و پوره شده استفاده کنید تا نیازی به جویدن نداشته باشید. البته رفته‌رفته باید به آن‌ها عادت کنید و به خاطر سخت بودن شرایط جویدن را کنار نگذارید. چون در این‌صورت ممکن است بدنتان را از مواد مغذی محروم کنید. احتمال دارد احساس شل بودن دندان در دهانتان را داشته باشید یا بزاق دهانتان بیشتر شود، اما با عادت کردن به آن‌ها این مشکلات کاهش می‌یابد.

را‌ه‌های سازگاری با دندان مصنوعی برای افراد جوان

احتمالا مدتی طول می‌کشد تا به دندان‌های مصنوعی عادت کنید، اما جای نگرانی نیست. در ابتدا، ممکن است حس کنید دندان‌هایتان شل هستند یا دهانتان حجیم شده است. این علائم کاملا طبیعی هستند. ایجاد برخی مشکلات در صحبت کردن و خوردن غذا نیز امکان پذیر است.

با گذر زمان، این مشکلات حل می‌شوند و شما به دندان‌های مصنوعی عادت می‌کنید. برخی ایده‌های مفید برای سازگاری با دندان مصنوعی برای افراد جوان عبارتند از:

⦁    تمرین صحبت کردن با خود یا با دوستان. این کمک می‌کند اعتمادبه‌نفس خود را در صحبت با دندان‌های مصنوعی افزایش دهید.

⦁    در مرحله اول، از غذاهای نرم و قطعات کوچک‌تر شروع کنید. بعد از اینکه نحوه جویدن و گاز گرفتن با دندان‌های جدیدتان را آموختید، آن‌گاه می‌توانید به تدریج به رژیم غذایی معمول و قدیمی خود برگردید.

⦁    اجتناب از مصرف غذاهای چسبناک یا سفت و جویدنی، می‌تواند کمک کند.

با این تمرین‌ها، با گذشت زمان، ماهیچه‌های دهان شما تنظیم می‌شود و مشکلات کاهش می‌یابند.

مراقبت‌های بعدی دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی نیاز به مراقبت دقیق دارند، زیرا یک جسم خارجی محسوب می‌شوند و تمیزی کامل آن‌ها الزامی است. برای جلوگیری از بیماری‌های لثه و فک، مراقبت‌های زیر را در نظر بگیرید:

⦁    جلوگیری از شکستن دندان‌های مصنوعی؛ در صورت شکستن، به دندانپزشک مراجعه شود.

⦁    قبل از خواب، دندان‌های مصنوعی را در آب قرار دهید و از تغییر شکل آن‌ها را جلوگیری کنید.

⦁    اجتناب از خوردن خوراکی‌های چسبنده و تیز؛ مثل گز، سوهان، چیپس و ...

⦁    روزانه حداقل یکبار دندان‌های مصنوعی را با آب و صابون شستشو دهید و برای جلوگیری از بوی ناخوشایند، غذای باقیمانده را از روی آن‌ها پاک کنید.

⦁    برای ضدعفونی از محلول‌ها و آب مخصوص استفاده شود، اما از سرکه و وایتکس بپرهیزید.

⦁    بعد از خروج دندان‌های مصنوعی، دهان را با محلول آب نمک شستشو دهید و از ماساژ لثه‌ها غافل نشوید. دندان مصنوعی را برای ضدعفونی نجوشانید.

نحوه شستشوی دندان مصنوعی

تمیز کردن دندان مصنوعی برای افراد جوان بسیار حائز اهمیت است. پروتز را با خمیر دندان یا صابون و آب مسواک بزنید، سپس در آب غوطه‌ور کنید تا ذرات غذایی به‌طور کامل از روی آن پاک شود. از محلول شوینده دندان مصنوعی بهره ببرید و برای حذف باکتری‌ها و لکه‌ها حتما آن را مسواک بزنید. توجه داشته باشید که استفاده از مسواک‌های سفت برای دندان مصنوعی ممنوع است. مسواک نرم به کار ببرید و دندان‌های مصنوعی را به آرامی مسواک بزنید.

عدم تمیزکردن دندان مصنوعی می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند بوی بد دهان، پوسیدگی دندان‌های طبیعی، عفونت لثه و برفک دهان شود. بنابراین، تمیز کردن دندان مصنوعی حداقل یک یا دو بار در روز بسیار حائز اهمیت است.

تاثیر دندان مصنوعی بر چهره

از دست دادن دندان‌ها اثر محسوسی روی صورت جوانان دارد و چهره آن‌ها را شل و افتاده می‌کند و آن‌ها را بزرگ‌تر از سن واقعی‌شان نشان می‌دهد. با‌این‌حال، چهره با دندان مصنوعی می‌تواند به حالت اولیه خود بازگردد و تمام مشکلات ناشی از بی‌دندانی را مرتفع کند. شاید دندان مصنوعی برای افراد جوان جایگزین دندان‌های واقعیشان نشود، اما می‌تواند تا حدودی اعتماد‌به‌نفس را به آن‌ها بازگرداند. با دندان مصنوعی دوباره می‌توانید مثل گذشته لبخند بزنید، غذا بخورید و صحبت کنید.

عوارض دندان مصنوعی برای جوانان

استفاده از دندان‌های مصنوعی برای افراد جوان معمولا با کمترین احتمال عوارض همراه است، اما همچنان باید به عوارض احتمالی توجه داشته باشید. پیش از تصمیم‌گیری برای این درمان، مطالعه و آشنایی با این موارد ضروری است:

⦁    اگر دندان‌های مصنوعی مناسب و استاندارد نباشند، ممکن است به لثه و فک شما آسیب بزنند و فرم لب‌هایتان را تغییر دهند.

⦁    فشار بیش از حد دندان‌های مصنوعی بر لثه فرم استخوان فک را تغییر خواهد داد.

⦁    به دلیل سر و لیز بودن لثه، احتمالا دندان‌های مصنوعی از روی لثه بیرون بزنند و مشکلاتی در صحبت کردن و اعتمادبه‌نفس جوانان ایجاد کنند.

جمع‌بندی

بی‌دندانی تاثیر مستقیمی روی زندگی جوانان می‌گذارد، از زیبایی و روحیه‌شان گرفته تا غذا خوردن و نحوه صحبت‌‌کردنشان. برای حل مشکل بی‌دندانی، بهترین راه استفاده از دندان مصنوعی برای افراد جوان است. ظرافت و طبیعی بودن دندان مصنوعی یکی از نکات مهمی محسوب می‌شود که باید درنظر داشته باشید. برای اطمینان از مناسب بودن دندان‌های مصنوعی خود بهتر است به متخصصان مجرب در این حرفه مراجعه فرمایید.

https://www.colgate.com/en-us/oral-health/dentures/living-with-dentures-when-youre-young

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید