آشنایی با دستور پخت ۳ غذای معروف اصفهانی

آشنایی با دستور پخت ۳ غذای معروف اصفهانی

در این مطلب قرار است تا دستور پخت سه غذای معروف اصفهان را به شما آموزش دهیم تا سفر شما کامل‌تر شود.

کد خبر : ۱۸۱۳۸۶
بازدید : ۶۷۲

اصفهان یکی از شهر‌های زیبا و قدیمی کشور است که در بخش مرکزی ایران قرار دارد. قدمت تاریخی این شهر باعث به وجود آمدن جا‌های دیدنی بسیاری در این شهر شده است.

اما سفر به این شهر صرفاً در گشت و‌گذار و اقامت در یک مکان لوکس مانند هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان خلاصه نمی‌شود. بلکه لذت سفر به چشیدن غذا‌های محلی هر شهر و تست کردن سوغاتی‌های شیرین همان منطقه است. بیشتر مردم طعم گز‌های شیرین اصفهان را چشیده‌اند؛ اما در این مطلب قرار است تا دستور پخت سه غذای معروف اصفهان را به شما آموزش دهیم تا سفر شما کامل‌تر شود.

غذا‌های معروف اصفهان و دستور پخت آن‌ها

۱ - بریان، معروف‌ترین غذای اصفهان

بریان یا بریون، یکی از مشهورترین غذا‌های سنتی در اصفهان است. غذایی چرب و خوشمزه که با استفاده از گوشت گردن گوسفند درست می‌شود و باید آن را به همراه نان سنگک میل کنید تا مزه آن برای مدت‌ها زیر دندان شما بماند. لذت خوردن این غذا زمانی دو چندان خواهد شد که بریانی را به همراه دوغ، کشک و ریحان میل کنید. ظاهر غذا بیشتر شبیه به همبرگر است؛ اما به هیچ وجه نمی‌توان کیفیت این غذای خوشمزه را با این خوراکی آماده مقایسه کرد. گوشت بریان با چربی حیوانی پخته می‌شود و کلسترول بالایی دارد. به همین خاطر نباید در مصرف این غذا زیاده روی کرد و لازم است تا کمی هم مراقب سلامت خود باشید.

مواد لازم برای درست کردن ۱۰ پرس بریان (غذای ۸ نفر):

⦁    یک کیلوگرم گوشت گوسفندی سردست

⦁    هشت لیوان آب سرد

⦁    دو یا سه تکه دنبه یا چربی گوسفند به اندازه کف دست

⦁    یک استکان روغن مایع

⦁    دو قاشق چایخوری نعناع خشک

⦁    دو عدد پیاز متوسط پوست کنده و قاچ شده

⦁    زرشک و خلال بادام هر کدام یک پیمانه

⦁    دو قاشق غذاخوری از گوشت و خلال بادام و زعفران

⦁    شکر، نمک، زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه به مقدار لازم

⦁    نان سنگک تازه، دوغ، سبزی خوردنی و پیاز برای سرو غذا

دستور پخت بریان

ابتدا باید گوشت گوسفندی را به همراه پیاز‌ها، دنبه و دو قاشق غذاخوری روغن مایع را داخل قابلمه‌ای بریزید که حاوی آب سرد است. تمام ادویه‌ها به غیر از نمک را به آن اضافه کنید. قابلمه حاوی محتویات را بر روی شعله ملایم گاز قرار داده و اجازه دهید تا گوشت نرم و ترد شود. گوشت باید بدون جذب شدن کامل آب، کاملاً پخته شود.

مقداری از آب گوشت را برداشته و کنار بگذارید. سپس گوشت و چربی را از آب جدا کرده و با چرخ گوشت آن را چرخ کنید. در اواسط چرخ کردن، مقداری از آب گوشت را به آن اضافه کنید تا بافت آن لذیذتر شود. یک قاشق چایخوری زعفران دم کرده را به همراه نعناع خشک، فلفل سیاه، نمک و مقدار کمی دارچین، به گوشت اضافه کنید.

در تابه‌ای جداگانه، زرشک و خلال بادام را با کمی شکر قاطی کرده و بر روی حرارت ملایم گاز تفت دهید. سپس کمی زعفران به آن اضافه کرده و آن را کنار بگذارید. به آب گوشت کنار گذاشته شده، مابقی روغن مایع را به همراه کمی زردچوبه و نمک اضافه کرده و بر روی گاز قرار دهید تا داغ شود.

در تابه‌ای پهن و مسطح، نصف ملاقه آب گوشت را ریخته و روی گاز قرار دهید. پس از به جوش آمدن، یک عدد نان سنگک را داخل آب گوشت بچرخانید تا رنگ گرفته و گرم شود. همزمان باید گوشت چرخ کرده را به اندازه یک کفگیر برداشته و داخل کفگیر پهن کنید تا ضخامت آن‌ها به یک سانتی‌متر برسد. کفگیر را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه، بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. به محض سرخ شدن زیر بریان در کفگیر، آن را داخل نان از قبل چرب شده برگردانید. بریانی را با مقداری زرشک و خلال بادام تفت داده شده تزیین کرده و به همراه دوغ میل کنید.

۲ - کوفته شوید باقالا

کوفته شوید باقالی یک غذای ساده وخوشمزه اصفهانی است. اگر سفر شما به اصفهان خانوادگی بوده و احیانا یکی از سوئیت‌های هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان را رزرو کرده‌اید، می‌توان این غذای ساده را در حین سفر نیز درست کنید. درست کردن این غذا برای ۶ نفر، مواد زیر را لازم دارد:

⦁    ۵۰۰ گرم گوشت بدون چربی

⦁    یک کیلوگرم باقلا

⦁    یک کیلوگرم سبزی مخصوص کوفته شامل تره، گشنیز، شوید، مرزه، ترخون، ریحان و جعفری

⦁    دو پیمانه برنج

⦁    دو قاشق غذاخوری جو یا بلغور جو

⦁    یک عدد تخم مرغ

⦁    فلفل و نمک و زردچوبه و دارچین هم به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته شوید باقلا

باقالا‌ها را در داخل قابلمه‌ای ریخته و به محض نیم پز شدن آن‌ها را آبکش کنید. پیمانه‌ای برنج را به همراه سبزی، گوشت و جو در میکسر ریخته و کاملاً خرد کنید. پوست باقالا‌ها را به خوبی بگیرید. پس از ترکیب شدن مواد، مابقی برنج، نمک، فلفل، دارچین، زردچوبه و باقلا را اضافه کرده و با دست به خوبی ورز دهید. تخم مرغ را اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید تا یکدست شوند.

قابلمه‌ای حاوی دو پیمانه آب و نصف پیمانه روغن را روی حرارت ملایم قرار داده و بگذارید تا بجوشد. به اندازه یک پرتقال از مواد ترکیب شده برداشته و آن را به حالت کوفته گرد کنید. پس از به جوش آمدن آب، شعله را کم کرده و کوفته‌های گرد شده را در کف آن بگذارید تا به خوبی بپزند. اکنون کوفته شما آماده خوردن است.

201

۳ - شله بریون زیره

ظاهر این غذا بیشتر شبیه به حلیم است و جزء خوراکی‌های پرطرفدار در اصفهان محسوب می‌شود. درست کردن شله بریون زیره خیلی راحت و سریع هستش و حتی می‌توان در طول مسافرت هم آن را با حداقل امکانات درست کرد. درست کردن چنین غذایی برای یک جمع ۵ نفره، نیازمند مواد اولیه زیر است:

⦁    دو پیمانه برنج

⦁    ۳۰۰ گرم گوشت دنده یا گردن گوسفند

⦁    نصف قاشق چایخوری زردچوبه

⦁    یک قاشق غذاخوری پودر زیره سیاه

⦁    یک عدد پیاز

⦁    نمک و روغن و فلفل هم به مقدار لازم

ابتدا پیاز را در روغن تفت داده و پس از مدتی که خامی آن گرفته شد، زردچوبه را اضافه کنید. در مرحله بعدی لازم است تا فلفل و گوشت را به پیاز داغ اضافه کرده و آن را تفت دهید. سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا نزدیک به ۲ ساعت بپزد. پس از پختن کامل گوشت‌ها، آن‌ها از استخوان جدا کرده و دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید.

برنج را به همراه مقداری نمک به ترکیب درست شده اضافه کرده و اجازه دهید تا برنج با آب گوشت به خوبی بپزد. پس از پخته شدن برنج، زیره را اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا یکدست شوند. پس از تمام شدن کامل آب گوشت، مواد را با گوشت کوب برقی کوبیده تا یکدست شوند. اکنون خوراک شما آماده بوده و می‌توانید در کنار عزیزانتان آن را میل کنید.

سخن پایانی

بخش زیادی از خاطرات دوران کودکی یا مسافرت‌های ما، مربوط به غذا‌ها و خوردنی‌های خوشمزه هستند. غذا‌هایی که بو و عطر آن‌ها برای مدت‌ها در ذهن می‌ماند و همیشه به دنبال تجربه مجدد آن‌ها هستیم. زیبایی‌های اصفهان فقط مربوط به جا‌های دیدنی و گز‌های شیرین این شهر نیست. بلکه این غذا‌های سنتی این دیار است که می‌تواند سفری به یاد ماندنی را برای شما بسازد.

در این مطلب سعی کردیم تا دستور پخت سه غذای معروف اصفهانی را به شما آموزش دهیم. درست کردن این غذا‌ها به قدری ساده است که می‌توان آن را در سوئیت‌های رزرو شده هتل پارسیان عالی قاپو اصفهان و یا دیگر مهمانسرا‌های این شهر آماده کرد. شما هم اگر غذای خوشمزه‌تری سراغ دارید لطفاً آن را به ما معرفی کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید