راهنمای جامع خرید هدیه سازمانی | چطور برای شرکتها هدیه تهیه کنیم؟

خرید هدایای سازمانی نیازمند توجه به نکات و پارامترهای مختلفی است تا راندمان و اثربخشی مورد نظر را داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل راهنمای جامع خرید هدیه سازمانی پرداخته خواهد شد.
هدیه دادن از جمله رفتارهای حسنه و پسندیدهای است که توصیههای بسیار زیادی به آن شده است و میتواند نقش پررنگی در تحکیم روابط، افزایش وفاداری و دوستی، افزایش اعتمادبهنفس و ... داشته باشد. هدایای تبلیغاتی سازمانی نیز از جمله هدایایی هستند که با اهداف مختلف و در مناسبتهای متعدد استفاده میشوند و میتوانند مزیتها و قابلیتهای منحصربهفردی داشته باشند. خرید هدایای سازمانی نیازمند توجه به نکات و پارامترهای مختلفی است تا راندمان و اثربخشی مورد نظر را داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی کامل راهنمای جامع خرید هدیه سازمانی پرداخته خواهد شد.
هدیه سازمانی و مزایای آن
هدیه دادن در هر مناسبت و با هر دلیلی میتواند مزیتهای متعددی داشته باشد. هدایا میتوانند انواع مختلفی داشته باشند که مهمترین آنها هدایای مناسبتی، هدایای اختصاصی و هدایای سازمانی هستند که هرکدام ویژگیها، مشخصات و قابلیتهای منحصربهفردی دارند.
هدایای سازمانی در اصلی به هدایایی گفته میشوند که توسط ارگانها، شرکتها و موسسههای مختلف در مناسبتهای خاص و برای اهداف ویژهای به مخاطبان داده میشوند. از جمله مهمترین مزیتهای استفاده از انواع هدایای سازمانی میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- استفاده از هدایای سازمانی میتواند در افزایش حس وفاداری و تعلق خاطر نقش پررنگی داشته باشد.
- این هدایا میتوانند باعث افزایش عملکرد و ایجاد انگیزه در نیروهای کار شود.
- هدیههای سازمانی میتوانند در بهبود فرهنگ سازمانی مؤثر باشند.
- هدایای سازمانی میتواند به افزایش تعامل نیروها کمک کرده و باعث تقویت ارتباطات آنها شوند.
- یکی دیگر از مهمترین مزیتهای استفاده از هدایای سازمانی کمک به برقراری ارتباط با شرکا خواهد بود.
- هدایای سازمانی میتواند اطلاعات مخاطبان را در مورد برند افزایش بدهد و آگاهی کاملتری به آنها بدهد.
- از دیگر مزیتهای این هدایا میتوان به ایجاد ارتباط قوی با مشتریان اشاره کرد.
- متمایز شدن برندها از یکدیگر و بهبود دورنما و تصویر برندها و افزایش ماندگاری آنها نیز از مهمترین مزایای استفاده از هدایای سازمانی است.
- کاهش هزینههای تبلیغ و بازاریابی دهانبهدهان و ...
راهنمای جامع خرید هدیه سازمانی
هدایای سازمانی به واسطه ویژگیها و مزیتهایی که دارند امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند و بسیاری از شرکتها و مؤسسات از آنها در مناسبتهای مختلف استفاده میکنند. خرید هدایای سازمانی مانند انواع هدایای مناسبتی و اختصاصی میتواند چالشهای خاص خود را داشته باشد و لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت. بهصورت کلی راهنمای جامع خرید هدیه سازمانی به شرح زیر میباشند:
· توجه به نیاز، سلیقه و شخصیت مخاطب
یکی از مهمترین نکاتی که در زمان خرید انواع هدایای سازمانی باید در نظر گرفت، نیازها، سلیقه، علایق و شخصیت مخاطبان است. هر فردی میتواند ویژگیهای شخصیتی منحصربهفردی داشته باشد و نیازها و سلایق او با سایرین متفاوت باشد به همین دلیل حتماً باید به این موارد در زمان خرید هدیه سازمانی توجه داشت. به عنوان نمونه ممکن است خودنویس و خودکار تبلیغاتی برای یک فرد بسیار کاربردی و اثربخش باشد اما برای فرد دیگری هیچ ارزش و اهمیت نداشته باشد.
· توجه به کاربردی بودن هدیه
یک هدیه زمانی میتواند برای فرد ارزشمند و جذاب باشد که کاربرد و فایده خاصی داشته باشد. زمانی که به نیازهای مخاطب توجه میشود، قطعاً میتوان هدیه ارزشمندتری انتخاب کرد و مخاطب نیز از دریافت آن هیجانزده خواهد شد. در حقیقت زمانی که هدیه سازمانی کاربردی باشد، قیمت و ارزش مادی آن دیگر به چشم نخواهد آمد و میتواند اثربخشی چند برابری داشته باشد. گاهی اوقات هدایای سازمانی ساده مانند دفترچه یادداشت، سررسید، لوازم دیجیتال و ... میتوانند بسیار اثربخشتر از هدایای گرانقیمت و لوکس باشند.
· توجه به برخورداری از قابلیت شخصیسازی و سفارشیسازی
یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که به عنوان راهنمای جامع خرید هدیه سازمانی باید در نظر گرفت، قابلیت شخصیسازی و سفارشیسازی هدیه است. در حقیقت هدایای سفارشی شده همیشه جذابیت بیشتری از هدایای عمومی دارند و میتوانند اثربخشی بالاتری داشته باشند. زمانی که یک هدیه بهصورت اختصاصی برای یک شخص خاص تهیه شده باشد و یا حاوی شعار و پیغام ویژهای باشد میتواند جذابیت و هیجان بیشتری برای مخاطب داشته باشد و حس و انرژی بیشتری به آنها منتقل میکنند.
· تناسب و همخوانی هدیه با هویت برند
در حقیقت هدایای سازمانی باید به گونه انتخاب و خریداری شوند که باارزشها، اهداف و هویت سازمان و برند مربوطه همخوانی داشته باشد. زمانی که هدایای سازمانی سنخیتی با برند و شرکت نداشته باشند قطعاً اثربخشی کمتری خواهند داشت و مخاطبان نمیتوانند از دریافت آن هیجان لازم را تجربه کنند. هدیه سازمانی باید قادر باشد که پیام و فلسفه برند را به مخاطب معرفی کند در غیر این صورت نمیتواند کارایی لازم را داشته باشد.
· توجه به میزان بودجه
فاکتور دیگری که در راهنمای جامع خرید هدیه سازمانی باید مورد توجه قرار بگیرد، میزان بودجه سازمان برای تهیه هدایا است. در حقیقت میزان بودجه میتواند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون تعداد مخاطبان، جایگاه مخاطبان، مناسبتها و ... تعیین شود. اگرچه گاهی هدایای سازمانی ارزانقیمت میتوانند اثربخشی بینظیری داشته باشند اما در اصل هدایا گرانقیمتتر میتوانند کیفیت، کارایی و اثربخشی بیشتری داشته باشند.
· توجه به کیفیت هدیه سازمانی
از دیگر نکاتی که در زمان خرید هدایای سازمانی باید در نظر گرفت، کیفیت آنها است. در اصل کیفیت هدایا میتواند نشان از احترام و ارزشگذاری برای مخاطبان باشد و هرچقدر که هدایا کیفیت بالاتری داشته باشند میتوانند از اثربخشی بهتری نیز برخوردار شوند. هدایای سازمانی باید از نظر ظاهر، کارایی، ماندگاری، طراحی و ... بتوانند مخاطبان را به وجد آورده و رضایت آنها را جلب کنند.
علاوه بر موارد گفته شده در زمان خرید هدایای سازمانی باید به نکات و مواردی همچون بستهبندی مناسب، زمانبندی مناسب بر اساس مناسبتهای خاص، سازگاری با محیط زیست، توجه به موقعیت اجتماعی و فرهنگی مخاطب، توجه به سن و سال و جنسیت مخاطب و ... نیز توجه داشت.
جمعبندی نهایی
هدایای سازمانی از جمله هدایایی هستند که برای اهداف مختلف و در مناسبتهای گوناگون توسط شرکتها، مؤسسات، ارگانها و برندهای مختلف به مخاطبان ارائه میشوند و میتوانند مزیتهای متعددی داشته باشند. از مهمترین فاکتورهایی که به عنوان راهنمای جامع خرید هدیه سازمانی باید در نظر گرفت میتوان به مواردی همچون توجه به نیاز، سلیقه و شخصیت مخاطب، توجه به کاربردی بودن هدیه، توجه به برخورداری از قابلیت شخصیسازی و سفارشیسازی، تناسب و همخوانی هدیه با هویت برند، توجه به میزان بودجه، توجه به کیفیت هدیه سازمانی و ... اشاره کرد.