قایق رباتی راز کشتی 600 ساله را فاش می‌کند

قایق رباتی راز کشتی 600 ساله را فاش می‌کند

این کشتی ۶۰۰ ساله به نام آوالسنس (Avaldsnes)، در پهنه‌ی آبی کم‌عمقی کمتر از ۱ متر در یک محیط جزر و مدی نزدیک آوالسنس، روستایی در جزیره Karmøy در جنوب غربی نروژ پیدا شده است.

کد خبر : ۱۷۴۹۱۲
بازدید : ۱۱۹

فرادید| باستان‌شناسان دریایی به تازگی به محل غرق شدن یک کشتی قرون وسطایی بازگشتند تا بررسی‌های ژئوفیزیکی جدید انجام دهند و امیدوارند اطلاعات بیشتری از این کشتی باستانی بدست آورند. 

به گزارش فرادید، این کشتی ۶۰۰ ساله به نام آوالسنس (Avaldsnes)، در پهنه‌ی آبی کم‌عمقی کمتر از ۱ متر در یک محیط جزر و مدی نزدیک آوالسنس، روستایی در جزیره Karmøy در جنوب غربی نروژ پیدا شده است. 

این کشتی غرق‌شده معروف است و چندین دهه درباره آن مطالعه شده است. با این حال، محققان دانشگاه استاوانگر و موزه دریایی استاوانگر قصد داشتند با کمک فناوری جدید به درک عمیق‌تری از این سازه غرق‌شده دست یابند. آن‌ها با استفاده از یک قایق روباتیک معروف به «وسیله نقلیه سطحی خودکار» (ASV)، داده‌های ژئوفیزیکی این کشتی و منطقه اطراف آن را جمع‌آوری کردند و توانستند یک مدل سه‌بعدی دقیق از کشتی غرق‌شده بسازند. 

در نهایت، یک مدل سه‌بعدی دقیق می‌تواند اطلاعات ضروری مانند توزیع افقی و عمودی بقایای جاسازی‌شده، عمق دفن، ساختار بدنه و جزئیات ساخت کشتی را روشن کند. 

1

فتوگرامتری (تصویرسنجی) و مدل سه‌بعدی لاشه سالم مانده

ASV تجهیز سریع و دسترسی آسان به مناطقی را فراهم می‌کند که معمولاً هدایت قایق‌های سنتی در آن‌ها دشوار است. به کار انداختن یک سکوی کار بدون سرنشین، امکان مطالعه غیرتهاجمی و کارآمدِ کف دریا و ویژگی‌های زیرسطحی را با جمع‌آوری داده‌های لرزه‌ای با وضوح بالا در یک شبکه متراکم فراهم می‌کند. 

امروزه آوالسنس دهکده‌ای آرام با چند هزار نفر جمعیت است، اما از اوایل عصر برنز تا پایان قرون وسطی، کانون پرجنب و جوش قدرت و تجارت بوده است. در قرون وسطی، این سکونتگاه ساحلی، محل یک کاخ سلطنتی مستحکم و یک بندر مهم بود که اتحادیه هانزا، کنفدراسیون غول‌پیکر اصناف بازرگانان و بازارشهرها در اروپای مرکزی و شمالی از آن استفاده می‌کردند. 

می‌توان حدس زد کشتی آوالسنس در این شبکه تجاری شلوغ سفر می‌کرده است. این کشتی غرق‌شده یک کشتی تجاری با اندازه متوسط است که محققان آن را کشتی خوش‌ساختی توصیف می‌کنند که کشتی‌سازان بسیار ماهر آن را ساخته‌اند. تجزیه و تحلیل قبلی چوب کشتی نشان داد این کشتی سال ۱۳۹۵ پس از میلاد در منطقه خلیج ویستولا در لهستان کنونی ساخته شده است. این کشتی اندکی بعد، به احتمال زیاد حدود سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۱۵ پس از میلاد، در اثر آتش‌سوزی داخل کشتی، غرق شد. 

افزون بر این، باستان‌شناسان دریافتند موی حیوانات و خزه بین تخته‌ها قرار داده شده تا به عنوان درزگیر عمل کند. شواهدی از تشک‌های ساخته‌شده از شاخه‌ها نیز پیدا شده که شاید از آن‌ها برای محافظت از محموله در برابر رطوبت و هوای سخت استفاده می‌شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید