چرا این اسباب‌بازی به یک گنجینۀ 500 هزار دلاری تبدیل شده است؟

چرا این اسباب‌بازی به یک گنجینۀ 500 هزار دلاری تبدیل شده است؟

این مجسمه کمیاب موشک پرتاب‌کن که در سال ۱۹۷۹ ساخته شده، حالا به یک نماد افسانه‌ای میان مجموعه‌داران تبدیل شده است.

کد خبر : ۱۹۲۱۴۶
بازدید : ۳۳۹

فرادید| سال ۱۹۷۹، شرکت اسباب‌بازی آمریکایی کِنِر (Kenner) یک اکشن فیگور (یا آدمک مفصلی) به نام بوبا فِت (Boba Fett) ساخت که می‌توانست از کوله‌پشتی خود موشک شلیک کند. قرار بود این شکارچی جایزه‌بگیر که با دست نقاشی شده، هدیه‌ای برای طرفدارانی باشد که دست‌کم چهار اکشن فیگور دیگر از جنگ ستارگان را خریداری کرده بودند. اما قبل از عرضه محصول، نظر مدیران عوض شد چون متوجه شدند این اسباب بازی می‌تواند خطر خفگی بالقوه داشته باشد.

به گزارش فرادید؛ بنابراین بچه‌ها هرگز شاهد عرضه بوبا فِت به بازار نشدند، اما چند کارمند باهوش کنر برخی از نمونه‌های اولیه را نجات دادند و به خانه بردند. اکنون، یکی از آن مجسمه‌های کمیاب بوبا فِت به با‌ارزش‌ترین اسباب‌بازی قدیمی جهان تبدیل شده است. حراجی هِریتیج در اوایل این هفته فروش آن را اعلام کرد.

این فیگور تقریبا 10 سانتیمتری به قیمت ۵۲۵۰۰۰ دلار فروخته شد که رکورد قبلی باارزش‌ترین اسباب بازی قدیمی را پشت سر گذاشت: یک عروسک باربی بی‌نظیر با گردنبند الماس که سال ۲۰۱۰ به قیمت ۳۰۲۵۰۰ دلار فروخته شد. استفانو کانتوری، طراح جواهرات شش ماه روی این باربی کار کرده بود.

بوبا فِت تازه فروخته شده از گران‌ترین اکشن فیگور جنگ ستارگان هم پیشی گرفت: اکشن فیگور بوبا فِت پرتاب‌کننده موشک رنگ‌نشده که در ژوئن ۲۰۲۲ به قیمت ۲۳۶۰۰۰ دلار به فروش رسید.

جو مادالنا، معاون اجرایی حراج هِریتیج، در بیانیه‌ای گفته است: «اکشن فیگور بوبا فت موشک پرتاب‌کن مدت‌ها پیش به نمادی افسانه‌ای تبدیل شد. ما می‌دانستیم این یکی فرصت ورود به کتاب رکورد‌ها را دارد و دیدن تبدیل شدن آن به با ارزش‌ترین اسباب‌بازی جهان هیجان‌انگیز بود.»

1

خانه حراج نام خریدار را فاش نکرده است. این اسباب‌بازی این اواخر به جاستین کرنز مجموعه‌دار تعلق داشت که زمانی صاحب ۹ بوبا فت بود که بین علاقه‌مندان به «نه جام مقدس در یک ردیف» معروف بود.

تمام نمونه‌های باقی‌مانده از اسباب‌بازی احتمالاً نمونه‌های اولیه‌ای هستند که توسط کارمندان کنار گذاشته شده‌اند.

نخستین فیلم جنگ ستارگان ساخته جورج لوکاس سال ۱۹۷۷ اکران شد. سازندگان اسباب‌بازی به‌امید اینکه بتوانند از محبوبیت این فیلم بهره ببرند، خطوط تولید جدیدی را عرضه کردند. یکی از آن شرکت‌ها Kenner بود که مجموعه‌ای از اکشن فیگور‌های کوچک را ساخت.

جیکوب مایلز، مهندس سابق کنر که روی اسباب‌بازی‌های جنگ ستارگان کار می‌کرد، در ویدئویی از حراجی هریتیج گفته است: «هدف از کوچک ساختن آن‌ها این بود که بچه‌ها بخواهند همه آن‌ها را داشته باشند.»

برای کمک به افزایش فروش، بخش بازاریابی شرکت تبلیغی را طراحی کرد: اگر بچه‌ها چهار مهر خرید اکشن فیگور جنگ ستارگان را ارسال می‌کردند، شرکت یک اکشن فیگور بوبا فت را رایگان برای آن‌ها ارسال می‌کرد.

هنگام طراحی اسباب بازی جدید، تیم مهندسی تصمیم گرفت یک کوله پشتی پرتاب موشک اضافه کند که می‌تواند یک موشک کوچک شلیک کند. تولیدکنندگان دیگر اسباب‌بازی قبلاً محصولات مشابهی را عرضه کرده بودند: برای مثال، ماتل یک اسباب‌بازی بَتِل‌اِستار کالاکتیکا «Battlestar Galactica» ساخته بود که یک موشک پلاستیکی شلیک می‌کرد.

با این حال، اسباب‌بازی ماتل به دلیل ایجاد آسیب ناشی از پرتاب موشک، خبرساز شد. حداقل یک کودک بر اثر خفگی با موشک جانش را از دست داد. مدیران کنر آگاه شدند و تصمیم گرفتند اسباب بازی بوبا فت خود را مجدداً طراحی کنند تا پرتاب‌کننده موشک را بردارند.

مایلز می‌گوید: «بدیهی است وقتی بَتِل‌اِستار گالاکتیکا با مشکلاتی روبرو شد، ما بلافاصله جلوی این اشتباه را در تولیدات خودمان گرفتیم. »

طبق گفته خانه حراج، در نهایت، این شرکت نسخه ایمن‌تر این مجسمه را با موشک‌های پلاستیکی که در جای خود ثابت شده بودند، ارسال کرد. از آنجا که کنر پرتابگر موشک را تبلیغ کرده بود، یادداشتی در بسته‌بندی اسباب‌بازی گنجاند که توضیح می‌داد پرتابگر به دلایل ایمنی از محصول حذف شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید